030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Stress: vriend en vijand

Datum: 10 feb '25

In het kort

Stress en burn-out zijn de meest voorkomende beroepsziekten van deze tijd. Daarom wordt er steeds meer aandacht besteed aan stressreductie en preventie. Hoewel stress een onvermijdelijk onderdeel van ons leven is, wordt het vaak alleen als iets negatiefs gezien. In de scholing Stress: Vriend en Vijand ontdek je hoe je stress niet alleen leert herkennen, maar ook hoe je het kunt gebruiken als kracht om zowel je persoonlijke als professionele leven te verbeteren.

Wat je leert

In deze praktijkgerichte scholing ontdek je hoe stress zowel een krachtige factor voor verhoogde prestaties kan zijn, maar ook wanneer het je welzijn in gevaar kan brengen. Je leert hoe je stress kunt omarmen en omzetten van een obstakel naar een katalysator voor groei, balans en succes.

Je krijgt inzicht in de fysiologische en psychologische werking van stress en leert welke rol het speelt in jouw leven. We helpen je te begrijpen hoe je stress kunt inzetten om je doelen te bereiken en nieuwe uitdagingen aan te gaan.

Tegelijkertijd ontdek je de negatieve effecten die stress voor jou kan hebben, en hoe je deze effectief kunt beperken. Zo krijg je inzicht in je eigen copingmechanismen. Ook leer je hoe je te strakke patronen die je hebt ontwikkeld, en je eigenlijk niet verder helpen, kunt saboteren en ombuigen naar behulpzame patronen in lastige situaties. Met praktische technieken en waardevolle handvatten leer je stress te managen op zowel de korte als lange termijn.

Tot slot ga je aan de slag met een persoonlijk actieplan, zodat je energiek en vitaal blijft, zowel in je werk als in je dagelijks leven.

Na afloop van deze scholing

  • kun je uitleggen wat stress is en begrijp je hoe het je lichaam beïnvloedt;
  • heb je inzicht in de meest recente visies op stress en weet je hoe je deze kunt toepassen in het dagelijkse leven;
  • kun je benoemen wat jouw triggers zijn;
  • weet je hoe je kunt omgaan met de fysieke als ook jouw emotioneel/mentale stressreacties.

Voor wie

Professionals in de public & occupational health.

Docenten

  • Daphne Metsemakers (Registerpsycholoog NIP Arbeid & Gezondheid, coach en trainer)

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Ervaringen

Voorheen heette deze scholing ‘Stress als bondgenoot’. In 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,0. De scholing is verbeterd op basis van de verworven feedback.

Wij vroegen waarom eerdere deelnemers voor deze scholing kozen. Zij stelden zich de volgende vragen:

  • Hoe ga ik om met grenzen stellen met behoud van de relaties?
  • Hoe ga ik om met het spanningsveld tussen kwaliteit leveren en hoge productiedruk?
  • Hoe bewaak ik een goede werk/privébalans?
  • Hoe herken ik dat ik teveel hooi op mijn vork neem en hoe doe ik een stapje terug?
  • Teveel ballen in de lucht: laat ik ze vallen of delegeer ik ze?
  • Delegeren: wel of niet doen, en zo ja hoe?
  • Wat doe je als er misbruik wordt gemaakt van jouw empathie en compassie?
  • Hoe ga ik om met een veranderende functie?
  • Wat zijn gouden tips om stress in goede banen te leiden?

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Zorgstelsel in zicht

Datum: 11 nov '24

In het kort

In deze scholing ontdek je de werking en financiering van het Nederlandse zorgstelsel en jouw rol als zorgprofessional, met een blik op de toekomst van de zorg.

Wat je leert

Inhoud

Het Nederlandse zorgstelsel is complex en voortdurend in ontwikkeling. Als zorgprofessional is het essentieel om te begrijpen hoe het stelsel is opgebouwd, hoe de financiering werkt, welke overlap er bestaat tussen verschillende zorgdomeinen en welke positie jij als zorgprofessional kunt innemen in dit geheel. Na deze onderwijsdag heb je inzicht in de opbouw en samenhang van de verschillende zorgdomeinen die vallen binnen het Nederlandse zorgstelsel.

Tijdens deze dag behandelen we de volgende onderwerpen:

  • Zorgstelsel
    Aan de hand van een visueel overzicht wordt de kennis van de achtergrond en opbouw van het zorgstelsel vergroot. Ook wordt inzicht gegeven in de basis van de verschillende zorgdomeinen.
  • Overlap in zorgdomeinen
    Er bestaan tussen de verschillende zorgdomeinen overlappende manieren om soortgelijke zorg te verstrekken. Aan de hand van casuïstiek kijken we naar diverse situaties waarin de overlap leidt tot frictie. Daarnaast worden welke onderliggende zaken spelen bij specifieke wensen voor zorgverstrekkingen verheldert.
  • Financiering van het zorgstelsel
    Het zorgstelsel heeft verschillende financiële routes die ook voor zorgprofessionals belangrijk zijn om te begrijpen. Hierbij komen de verschillende directe en indirecte wijze van financiering aan de orde en worden de verschillende betrokken partijen inzichtelijk.
  • De rol van de Arts Maatschappij + Gezondheid
    We onderzoeken de rol van de arts M+G en de rol binnen de verschillende zorgdomeinen. Hierbij wordt in groepsverband onderdelen van de verschillende zorgdomeinen bekeken en uitgezocht welke rol de arts M+G kan innemen.
  • Vooruitblik naar de Toekomst
    In het huidige zorglandschap treden in toenemende mate complicaties op, die maken dat we de zorg zoals we die kennen niet voor de toekomst kunnen garanderen. We gaan kijken hoe deze complicaties in het zorgsysteem zijn ontstaan en wat we hieraan voor de toekomst kunnen doen.

Soort scholing

De werkvormen worden afgewisseld, je krijgt theorie aangereikt en gaat zelf aan de slag door middel van casuïstiek en opdrachten om de kennis toe te passen.

Na afloop van deze module

  • Kun je de belangrijkste elementen in de opbouw en achtergrond van het Nederlandse zorgstelsel benoemen.
  • Kun je de overlap tussen verschillende zorgdomeinen benoemen en voorbeelden geven van hoe hierbinnen te navigeren.
  • Kun je in grote lijnen uitleggen hoe de financiering van het zorgstelsel werkt.
  • Heb je een idee gevormd over jouw rol binnen dit complexe geheel en toekomstige ontwikkeling van het zorgsysteem.

Voor wie

Deze onderwijsdag is met name gericht op artsen in de sociale geneeskunde, maar biedt ook waardevolle kennis en praktische inzichten voor andere zorgprofessionals werkzaam in of met het sociale domein.

Na het volgen van deze training kun je de andere scholingen over sociaal medische advisering volgen:

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door

  • Liliane Vermeulen (arts beleid en advies, medisch adviseur CIZ – afdeling bezwaar en beroep)
  • Drs. Ronald Duzijn (Adviseur – jurist – programmamanager – projectleider (publieke) gezondheidszorg)

Toelatingseisen

Wo-/hbo-werk en denkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Systematisch werken als praktijkopleider

Datum: 5 nov '24

In het kort

Op deze onderwijsdag worden basisprincipes van systemisch werken aangereikt en toegepast op opleidingssituaties, uitzoomend op zoek naar de oorsprong van patronen en problemen. Laat je verrassen en verrijken door deze effectieve manier van kijken!

Wat je leert

Inhoud

Ieder mens is onderdeel van een systeem en neemt de geschiedenis en normen en waarden van dit systeem mee de wereld in. We denken en handelen vanuit datgene wat we in ons systeem hebben geleerd en ontwikkelen van daaruit onbewuste patronen. Een ontstaan patroon kan leiden tot prettig gedrag, maar ook tot wrijving in bepaalde contexten, relaties of interacties. Bij systemisch kijken zoom je als het ware uit naar het grotere geheel en onderzoek je waar een patroon is ontstaan.

Systemisch kijken, voelen, luisteren en handelen geeft inzicht in wat er in de onderstroom leeft en brengt vaak verrassende oplossingsrichtingen voor problemen en knelpunten.

Systemisch kijken kan van meerwaarde zijn in opleidingssituaties als bijvoorbeeld;

  • een opleider irritaties bemerkt bij zichzelf over terugkerend gedrag bij een aios;
  • een aios vastloopt in de opleiding en de opleider vraagt mee te kijken hoe dit komt en wat er nodig is;
  • als de interactie tussen een aios en opleider niet prettig verloopt;
  • de aios aangeeft niet goed om te kunnen gaan met bepaalde type cliënten, collega’s, teams of opdrachten;
  • de opleider een terugkerend patroon in het gedrag van de aios ontdekt: uitstelgedrag, zich niet aan afspraken houden, geen feedback kunnen ontvangen, te veel hooi op zijn vork nemen, etc.

Deze onderwijsdag biedt je de basisbeginselen van systemisch werken en de directe toepassing daarvan bij het begeleiden van aios. Er is ruimte voor inbreng en uitwerking van verschillende vraagstukken aan de hand van eigen casuïstiek en praktijkvoorbeelden.

Soort scholing

Het is een actieve onderwijsdag met kennisoverdracht, oefening, casuïstiek, discussie en zelfreflectie.

Na afloop van deze module kun je

  • de verschillen benoemen tussen systemisch kijken en analytisch kijken;
  • de systemische basisprincipes benoemen;
  • de invloed benoemen van eigen socialisatie in het gezin van herkomst op het ontwikkelen van strategieën, kwaliteiten en patronen als opleider;
  • systemische principes toepassen bij het ontrafelen van een knelpunt m.b.t. het begeleiden van een aios;
  • een systemische grondhouding aannemen;
  • systemische vragen stellen in de dialoog met de aios;
  • een eenvoudige (tafel)opstelling begeleiden.

Voor wie

Je kunt deze dag volgen als je praktijkopleider bent van een aios SG en de opleiding voor praktijkopleiders hebt gevolgd of als je betrokken bent bij de begeleiding van een aios sociale geneeskunde onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je praktijkopleider van een aios 1e of 2e fase van één van de gesubsidieerde opleidingen M+G of Forensische Geneeskunde? Ook in 2025 betaalt SOGEON naar verwachting voor jouw deelname aan het SOGEON congres voor opleiders M+G in september 2025 plus één andere dag didactische scholing. Als deze dag didactische scholing die andere dag is, vul dan s.v.p. de factuurgegevens van je werkgever in en vermeld bij factuur-referentie ‘SOGEON’. We zorgen er dan voor dat er geen kosten in rekening worden gebracht voor jouw deelname aan dit onderwijs.

Docenten

Drs. J.M. Schwarte, arts M+G en systemisch coach. Werkzaam bij Veilig Thuis en eigenaar coachpraktijk

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

 

Perfectionisme: van kwaal naar kwaliteit

Datum: 18 sep '24

In het kort

Perfectionisme gaat niet over ‘perfect zijn’. Perfectionisme gaat over het aanhouden van strenge en onrealistische normen (aan jezelf en/of voor anderen) en het baseren van je eigen waarde op het behalen ervan. Dit tezamen heeft een grote, nadelige invloed op hoe je je voelt.

In drie bijeenkomsten leer je over de verschillende vormen van perfectionisme met de laatste wetenschappelijke inzichten, die zowel goede als minder goede kanten hebben. Je krijgt daarbij inzicht in je eigen perfectionisme en de gevolgen die het voor je heeft. Deze module is gericht op de zorgprofessionals zelf, het is niet bedoeld voor de behandeling of begeleiding van perfectionistische cliënten.

Wat je leert

Inhoud

Perfectionisme is een karaktereigenschap die alom gewaardeerd wordt en gepaard gaat met nauwkeurigheid, doorzettingsvermogen en streng naleven van normen en waarden. Deze kenmerken zijn erg bruikbaar binnen de gezondheidszorg. Artsen en andere professionals in de gezondheidszorg blijken daarom ook hoog te scoren op allerlei maten van perfectionisme. Daarnaast is er een andere opvallende maatschappelijke ontwikkeling: perfectionisme neemt toe in de samenleving.
Maar aan perfectionisme zit een keerzijde: het is geassocieerd met veel psychische- en somatische aandoeningen. Het is dan ook niet vreemd dat veel van deze professionals kampen met de negatieve gevolgen van perfectionisme, zoals burn-out klachten.

Tijdens de contactmomenten worden theoretische inzichten afgewisseld met (groeps)opdrachten waardoor je de nieuwe inzichten kan vertalen naar wat dit voor jouzelf betekent. Vragen als waar loop je in jouw perfectionisme tegenaan, waar wil je aan werken en hoe kan je jouw perfectionisme optimaal benutten, staan centraal. Vervolgens ga je in de groep aan de slag met het stellen van reële(re) doelen om meer vat te krijgen op je perfectionisme, hier minder last van te hebben en dit op gepaste wijze in te kunnen zetten. De training is meerdere dagen om een gedragsverandering in te kunnen zetten en milder naar jezelf te kunnen kijken.

Soort scholing

Het contactonderwijs wordt interactief vormgegeven. Theorie wordt afgewisseld met (groeps)opdrachten. Postprandiale stilte wandelingen zijn ook onderdeel van het onderwijs. Aan de hand van een werkboek, dat je voor jezelf invult, krijg je steeds meer inzicht in je eigen gedrag en waar voor jou de verandering mogelijk is zodat een betere werk/privé balans ontstaat.

Na afloop van deze module kun je

  • duiden welke verschillende varianten van perfectionisme er zijn;
  • uitleggen wat de relatie is tussen ziekte en perfectionisme;
  • de handvatten die zijn aangereikt tijdens de lesdagen inzetten om om te gaan met je eigen perfectionisme.

Voor wie

Alle professionals werkzaam in de publieke- en arbeidsgezondheidszorg met post-HBO of WO-niveau.

Docenten

  • Dhr, Dr. A.E. (Arjan) Schröder, psychiater en plaatsvervangend hoofdopleider psychiatrie GGZCentraal, coördinator professioneel gedrag Geneeskunde faculteit VU.
  • Mw, Dr. I.M.J. (Ilja) Saris, psychiater, post-doc, profielopleider wetenschap GGZ inGeest

Toelatingseisen

Je bent post-HBO of WO-geschoold

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Zorgeloos werken met de tolk

Datum: 12 sep '24

In het kort

Taalbarrières in de zorg kunnen leiden tot grote misverstanden. Het inzetten van een professionele tolk biedt uitkomst. In deze module van een halve dag leer je hoe je effectief in medische context communiceert met een tolk.

Wat je leert

Inhoud

In deze module worden alle aspecten die een rol spelen in een driehoeksgesprek met een tolk besproken. Het aanvragen van een tolk, communiceren over medische gegevens, cultuursensitiviteit, omgaan met incoherente verhalen en leiding houden in een driehoeksgesprek zijn onderwerpen die hierbij aan bod komen.

Docent Ismahane Ben Smail behandelt aan de hand van voorbeelden uit eigen praktijk de valkuilen en best practices van het effectief samenwerken met tolken.

Onderwerpen

  • Hoe regel je een tolk: welke aanbieders zijn? Hoe zit het met contracten en kosten zonder contract? Verschillende soorten gesprekken (voicecalls, via telefoon, fysiek aanwezig) en hoe kies je de juiste taal?
  • Omgaan met tolk: welke context geef je de tolk mee?
  • Best practices
  • Jargon en afkortingen (kiss)
  • Neutrale rol van de tolk en integriteit
  • Cultuursensitiviteit (in taal en gebruiken)
  • Hoe houd je de leiding in een driehoeksgesprek
  • Omgaan met emoties, niet coherente cliënten

Soort scholing

Aan de hand van verschillende modellen en technieken krijg je kennis en inzicht. Daarnaast wordt er geoefend en gebruik gemaakt van situaties uit jouw praktijk.

Na afloop van deze module

  • kun je inschatten wanneer je wel en wanneer je geen professionele tolk moet inschakelen;
  • kun je de voor- en nadelen benoemen tussen het inzetten van een telefonische tolk en een fysiek aanwezige tolk;
  • kun je aan de hand van voorbeelden toelichten hoe culturele achtergrond van invloed kan zijn op communicatie in medische settings;
  • kun je terugvallen op een aantal best practices in je gespreksvoering waardoor cliënt en tolk je beter zullen begrijpen en waarbij emoties en nuances niet verloren gaan;

Voor wie

Zorgprofessionals die gesprekken voeren met anderstalige cliënten.

Docenten

  •  Mw.Ismahane Ben Smail, training developer & trainer soft skills bij Verdi B.V.

Toelatingseisen

Niet van toepassing.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

NSPOH Avondacademie – Armoede in de spreekkamer

Datum: 4 jul '24

In het kort

De cijfers over armoede in Nederland liegen er niet om. Maar laten we eens verder kijken dan de cijfers: naar de mens die tegenover ons zit in de spreekkamer. Wat gaat er in hen om? Hoe start je een gesprek over armoede? En wat voor hulp kun je hen bieden?

Wat je leert

Inhoud

De tweede editie van de NSPOH Avondacademie staat volledig in het teken van alles wat cijfers je níet vertellen over armoede. We starten de avond met het openhartige en eerlijke verhaal van een ervaringsdeskundige. Zij vertelt hoe het is om dagelijks in armoede te leven, hoe het zorgsysteem haar heeft opgevangen en wat we beter anders hadden kunnen doen. Vervolgens diepen we het thema armoede uit. Arts M+G Igor van Laere legt aan de hand van praktijkvoorbeelden uit wat de levenslange invloed is van armoede en stress op de gezondheid. Je krijgt tips over hoe je signalen van armoede herkent bij mensen in je spreekkamer. We doen korte oefeningen over hoe je een gesprek hierover kunt beginnen en je leert over het beschikbare hulpaanbod.  

Eén van de belangrijkste drijfveren achter de Avondacademie is het samen willen brengen van de verschillende professionals werkzaam binnen de sociale geneeskunde. Van jeugdarts tot bedrijfsarts en van praktijkondersteuner verzekeringsarts tot arts medische milieukunde, om zo disciplinair overstijgend samenwerken te bevorderen.  

Soort scholing

Verhalen, kennisoverdracht, (gewetens)vragen en korte opdrachten wisselen elkaar af tijdens dit 1,5 uur durende online-programmaUiteraard is er ruimte om vragen te stellen via de chat.  

Na afloop van deze module kan je

  • de relatie tussen armoede, stress en gezondheidsuitkomsten uitleggen aan de hand van praktijkvoorbeelden; 
  • signalen van armoede herkennen bij mensen in je spreekkamer; 
  • hulpzinnen inzetten om het gesprek over armoede te starten. 

Voor wie

Alle professionals werkzaam in de publieke- en arbeidsgezondheidzorg. De scholing is geschikt voor artsen, verpleegkundigen en andere professionals werkzaam in de sociale geneeskunde.

Docent

  • Dr. Igor van Laere, arts M+G en straatarts, gepromoveerd op sociaal medische zorg voor en tijdens dakloosheid in Amsterdam en coördinator van de Nederlandse Straatdokters Groep. 
  • Kiki Bok, verzekeringsarts bij Argonaut Advies. Ze geeft medisch advies aan gemeenten voor onder meer de Participatiewet, Bijzondere Bijstand en Wet maatschappelijke ondersteuning.
  • Ronja Bruijns, spreker, onderzoeker, adviseur en oprichter van De Straatwandeling. Ronja sluit aan tafel aan als ervaringsdeskundige maar heeft zich ontwikkeld tot zoveel meer. Thema’s waar zij zich voor inzet zijn onder andere dakloosheid, mensenhandel en informatievoorziening voor aandachtsgroepen.

Toelatingseisen

HBO werk- en denkniveau.

Praktische informatie

  • De betaling kan enkel via iDEAL gedaan worden. Na de inschrijving, ontvang je jouw betalingsbevestiging. 
  • De scholing vindt plaats via Zoom. Je ontvangt de Zoom-link een week voorafgaand aan het onderwijs.  
  • Het onderwijs wordt opgenomen, bij de opname ben jij als deelnemer niet in beeld. 
  • We vragen je, gedurende het onderwijs, jouw camera aan te zetten zodat we jou accreditatiepunten kunnen toekennen.   

De NSPOH Avondacademie is geaccrediteerd avondonderwijs over actuele thema’s binnen de sociale geneeskunde. De scholingen vinden over het algemeen in februari, juni en november plaats.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Zingeving en positieve gezondheid

Datum: 19 jun '24

In het kort

Zingeving is de meest gezondmakende kracht.’ aldus Machteld Huber.

Het belang van zingeving voor je gezondheid wordt nog weleens onderschat. Maar aandacht voor wie je bent, waar je voor staat en waar je “zin” vindt ligt aan de basis van je “zijn”. En dan hebben we het ook over je “zijn” als professional.
In twee dagen leer je het begrip ‘zingeving’ praktisch te maken voor jou als professional maar ook bespreekbaar te maken met je cliënten, waardoor zij meer grip krijgen op hun eigen gezondheid.

Wat je leert

Inhoud

In deze module ga je even terug naar je basis, je professionele identiteit: wat is de betekenis van je werk, wat is het doel, wat zijn de kaders ervan, met welke vragen loop jij rond? Ben je in staat je gedachten over zingeving te formuleren, dan vergroot je je weerbaarheid en veerkracht. Bij jouzelf en bij je patiënt.

Aan de hand van talloze praktische voorbeelden leer je over de verschillende vormen van zingeving, en over zingevingssferen en trainingssferen. Ook krijg je zicht op zingeving op de lange- en korte termijn, op egocentrische vormen van zingeving en altruïstische. Zo krijg je handvatten om met zingeving aan de slag te gaan.

Soort scholing

De docent, Peter Henk Steenhuis, kan waanzinnig schrijven maar is ook een boeiend spreker en kan verhalen vertellen zodat ze tot de verbeelding spreken. Op deze manier neem je de theorie tot je en wordt dit afgewisseld met interactieve werkvormen.

Na afloop van deze module

  • Kan je uitleggen waarom aandacht voor zingeving van belang is wanneer we het hebben over gezondheidsbevordering, het aanmeten van een gezonde leefstijl;
  • Kan je de verschillenden vormen van zingeving toelichten;
  • Kan je in eigen woorden vertellen hoe zingeving onderdeel uitmaakt van jouw professionele identiteit;
  • Ben je in staat om zingeving zelf ter sprake te brengen in je professionele rol;
  • Kan je uitleggen waarom zingeving een essentieel onderdeel is van positieve gezondheid.

Voor wie

Professionals in de sociale geneeskunde. Alle professionals werkzaam in de publieke- en arbeidsgezondheidszorg. Dit zijn dus o.a. artsen M&G, verpleegkundigen JGZ/AGZ, bedrijfs- en verzekeringsartsen, Arbo verpleegkundigen, POB.

Docenten

Peter Henk Steenhuis, journalist en schrijver.

Toelatingseisen

Post HBO of WO.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

NSPOH Avondacademie – Planetary Health

Datum: 28 feb '24

In het kort

Maak jij je ook zorgen om de toekomst van onze planeet? En voel je de urgentie als professional om bij te dragen aan een gezonde leefomgeving? Laat je in één avond online bijscholen bij de NSPOH Avondacademie over Planetary Health.

Wat je leert

Als professional in de sociale geneeskunde ben je niet alleen een hoeder van individuele gezondheid, maar ook van de gezondheid van onze planeet. De online avondscholing Planetary Health brengt deze essentiële verbinding tot leven, en biedt handvatten en kennis die nodig zijn om de gezondheid van zowel mensen als de planeet te verbeteren.

Leer hoe klimaatverandering, verlies van biodiversiteit, vervuiling en andere milieufactoren onze gezondheid beïnvloeden. Ontdek hoe je in de spreekkamer en daarbuiten een cruciale rol speelt, door naast de zorg voor individuele patiënten ook actief bij te dragen aan het voorkomen van milieugerelateerde gezondheidsproblemen. Planetary Health experts Ernst Jurgens en Nora van Gaal gaan met elkaar in gesprek over transdisciplinair samenwerken om complexe planetaire gezondheidsuitdagingen aan te pakken. Schrijf je vandaag nog in voor de NSPOH Avondacademie Planetary Health!

Soort scholing

Een rondetafelgesprek tussen Ernst Jurgens, Nora van Gaal en gespreksleider Vera van Rijn. Je wordt actief betrokken bij het onderwijs door middel van een opdracht en je kan vragen stellen via de chat.

Na afloop van deze module

  • kan je toelichten hoe de gezondheid van mensen in verbinding staat met planetaire gezondheid;
  • kan je uitleggen hoe Planetary Health onderdeel uitmaakt van jouw functie en rol als professional;
  • kan je toelichten hoe transdisciplinaire samenwerking -op gebied van Planetary Health- eruit kan zien.

Voor wie

Deze uitvoering van de NSPOH Avondacademie is gericht op alle professionals werkzaam in de publieke- en arbeidsgezondheidszorg. De scholing is geschikt voor artsen, verpleegkundigen en andere professionals werkzaam in de sociale geneeskunde. De diversiteit aan professionals zien wij als meerwaarde zodat we vanuit verschillende disciplines inzicht krijgen in dilemma’s die direct of indirect te maken hebben met Planetary Health, en die veel verder voeren dan de spreekkamer. Je hebt elkaar nodig!

Docenten

  • Ernst Jurgens, bedrijfsarts en medisch bioloog.
  • Nora van Gaal, AIOS 2e fase M+G, profielarts medische milieukunde en voorzitter werkgroep Planetary Health van de Jonge Arts Maatschappij + Gezondheid.

Toelatingseisen

HBO werk- en denkniveau.

Praktische informatie

  • De betaling kan enkel via iDEAL gedaan worden. Na de inschrijving ontvang je jouw betalingsbevestiging.
  • De scholing vindt plaats via Microsoft Teams. Je ontvangt de Teams-link een week voorafgaand aan het onderwijs.
  • Het onderwijs wordt opgenomen, bij de opname ben jij als deelnemer niet in beeld.
  • We vragen je, gedurende het onderwijs, jouw camera aan te zetten zodat we jou accreditatiepunten kunnen toekennen.
  • De NSPOH Avondacademie is geaccrediteerd avondonderwijs over actuele thema’s binnen de sociale geneeskunde. De scholingen vinden in februari, juni en november plaats.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Basisprincipes van lesgeven en begeleiden

Datum: 23 okt '23

In het kort

Wil jij je verder ontwikkelen in lesgeven en begeleiden van lerenden op de werkvloer? Maak kennis met de basisprincipes daarvan in deze tweedaagse scholing.

Wat je leert

Als professional is het belangrijk dat je lessen kunt opzetten en verzorgen. In een lerende organisatie gebruik je dagelijkse werksituaties als leermomenten en begeleid je collega’s of anderen in hun leerproces in de praktijk.

In deze tweedaagse module leer je de basisprincipes daarvan kennen aan de hand van verschillende modellen.
Op de eerste dag nemen we je mee aan de hand van verschillende theorieën en inzichten in het ontwikkelen en geven van onderwijs. Je ontvangt tips en tricks en gaat zelf oefenen. Op de tweede dag kijken we ook weer vanuit de theorie naar verschillende manieren van begeleiden en coachen en laten we je ook hierin een aantal manieren ervaren. Na afloop heb je een aantal handvatten voor jouw lessen en begeleidingsgesprekken en kun je keuzes maken op basis van de aangereikte theorie.

We wisselen theorie en praktijk af. Je gaat zelf oefenen en ervaren wat verschillende manieren van lesgeven en begeleiden met je kunnen doen.

Na afloop van deze module

  • kun je de belangrijkste basisprincipes van effectieve kennisoverdracht aan lerenden op de werkvloer benoemen en voorbeelden daarvan geven.
  • kun je een globaal lesplan opstellen.
  • kun je een, gedeelte van, een les verzorgen.
  • kun je een aantal vormen van het begeleiden van een lerende op de werkvloer benoemen en uitleggen wanneer je welke vorm gebruikt.
  • kun je enkele gesprekstechnieken, die geschikt zijn voor bij het begeleiden van een lerende op de werkvloer, gebruiken in een oefensituatie.

Voor wie

Professionals in de public en occupational health zoals artsen (ook artsen in opleiding), verpleegkundigen en (arbo)professionals die al enige ervaring hebben in lesgeven en begeleiden.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door een ervaren docent en coach. Corine Sengers MA, is lange tijd werkzaam geweest in de jeugdhulpverlening en als docent in het mbo. Daarnaast heeft ze ervaring in het coachen en begeleiden van verschillende mensen met leervragen op het gebied van werk en onderwijs. De afgelopen jaren werkte zij ook als intervisiebegeleider en gespreksleider Moreelberaad. Binnen het onderwijs geeft ze ook training en coaching aan startende docenten.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Informatiebijeenkomst 1e en 2e fase opleiding Maatschappij + Gezondheid

Datum: 16 mei '23

In het kort

Wat fijn dat je interesse hebt in de opleiding arts maatschappij en gezondheid (M+G)! Wij kunnen ons voorstellen dat je vragen hebt voordat je besluit te solliciteren naar een opleidingsplek voor de eerste of tweede fase van de opleiding. Op deze online informatieavond geven we uitleg over de verschillende profielen en is er gelegenheid tot het stellen van vragen.

Voor wie

Wanneer je basisarts bent of vanuit een ander specialisme komt, ben je welkom om vragen te stellen over de verschillende profielen voor de eerste fase:

Heb je de eerste fase al succesvol afgerond? Dan geven wij ook informatie over de tweede fase van de opleiding arts M+G.

Docenten

Tijdens deze informatiebijeenkomst zijn er opleiders van TNO, NSPOH en UPHO aanwezig om al je vragen te beantwoorden.

Programma

  • 19:30 – 19:45 uur: korte uitleg over opleidingen in online vergaderruimte.
  • 19:45 – 21:00 uur: Gelegenheid tot het stellen van vragen.

Aanmelden voor de open avond kan via de inschrijfknop rechts. De open avond vindt plaats via Zoom. Na aanmelding ontvang je een bevestiging per mail.
Door het kiezen van een workshop krijgen wij beter inzicht in het specialisme waar belangstelling naar uitgaat en word je na het plenaire gedeelte door een opleider van het gekozen specialisme verder geïnformeerd.

Zoom

In de digitale leeromgeving MijnNSPOH vind je bij het rooster en de agenda de Zoomlink. Door deze achter de inlog van MijnNSPOH te plaatsen is er een extra beveiliging. Je kunt inloggen met hetzelfde account dat je hebt gebruikt om je in te schrijven.

Hopelijk tot dan!