030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Stoppen met roken begeleiding en laaggeletterdheid Print

In het kort

Eén op de negen Nederlanders tussen de 16 en 65 jaar is laaggeletterd. Deze groep mensen heeft vaak beperkte gezondheidsvaardigheden. Werk jij als zorgprofessional en wil je leren hoe je tijdens jouw stoppen-met-roken-begeleiding kunt aansluiten bij deze doelgroep? Doe dan deze module van een halve dag.

Wat je leert

Leer in je communicatie aansluiten bij laaggeletterden

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Welke zorgverlener herkent dit niet: je hebt het gevoel dat je het allemaal goed hebt uitgelegd, maar de volgende keer blijkt het tegendeel waar. Laaggeletterdheid is een veelvoorkomend probleem. Maar liefst één op de negen Nederlanders heeft hier last van – twee derde van hen is autochtoon. Een groot deel van hen rookt en zij hebben vaak veel gezondheidsproblemen. Tijdens de stoppen-met-roken-begeleiding heb je soms bewust, maar vaak ook onbewust, te maken met deze groep cliënten. Vaak vallen zij tussen wal en schip omdat de begeleiding bij het stoppen met roken niet altijd aansluit op hun behoefte. Er wordt bovendien vaak gedacht dat deze groep onverschillig is of niet wil stoppen met roken. Maar dit is lang niet altijd het geval!

Tijdens deze module krijg je inzicht in de (on)mogelijkheden van cliënten om de informatie, adviezen en vragen te begrijpen op het gebied van stoppen met roken. Hierbij wordt dieper ingegaan op de praktische tips voor het herkennen van laaggeletterden in je praktijk/polikliniek. Zo leer je hoe je cliënten die laaggeletterd zijn herkent en hoe je jouw communicatie aan hen kunt aanpassen. Daarnaast wordt de teach-back-methode uitgelegd en geoefend. Met deze methode kun je nagaan of de cliënt de gegeven informatie over stoppen met roken wel heeft begrepen.

Theorie, oefeningen en casuïstiekbesprekingen wisselen elkaar af. Door het gebruik van je eigen casuïstiek verhoog je je leerervaring. Ook de bijdrage van de trainingsacteur zorgt voor een extra leerervaring.

Deze module wordt uitgevoerd in samenwerking met Pharos, het expertisecentrum voor gezondheidsverschillen.

In aanvulling op de informatie over accreditatie in de rechterkolom: accreditatie is ook aangevraagd bij het Kwaliteitsregister Stoppen met roken.

Na afloop van deze module:

  • weet je wat laaggeletterdheid is.
  • weet je wat dit voor een effect heeft op de gezondheidsvaardigheden van een cliënt.
  • herken je signalen van laaggeletterdheid en lage gezondheidsvaardigheden bij een cliënt.
  • leer je laaggeletterdheid bespreekbaar maken bij een cliënt die wil stoppen met roken.
  • kun je in je communicatie over stoppen met roken beter aansluiten bij de mogelijkheden van de cliënt.
  • kun je de teach-back-methode.

Docent

  • Edith Jansen. Zij heeft jarenlange ervaring als longverpleegkundige en heeft zich intensief beziggehouden met stoppen-met-roken-begeleiding. Zij verzorgt namens Pharos al geruime tijd trainingen over dit onderwerp bij verschillende gezondheidsinstellingen.
  • een trainingsacteur.

Voor wie

Voor praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen, doktersassistenten, huisartsen, bedrijfsartsen, longartsen en andere professionals in de zorg die begeleiding verzorgen bij stoppen met roken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.