Of stuur ons een e-mail

Grote stap voorwaarts op het gebied van preventie jeugdproblemen!

Datum: 14 dec '18

Grote stap preventie jeugdproblemen - NSPOHDe NSPOH biedt vanaf nu alle jeugdartsen i.o. een training om hechtingsproblemen bij ouders en hun jonge kind te leren signaleren en bespreekbaar te maken. Ook wordt geleerd hoe ouders en kind te helpen hun onderlinge band te verbeteren, daar waar deze zich in onvoldoende mate positief ontwikkelt. De training is opgenomen in de opleiding jeugdarts. Stichting Kinderleven ontwikkelde de training en TNO onderzocht de training op haar effectiviteit.

Meer professionals getraind

Inmiddels zijn er al meer JGZ- professionals in het land getraind in hechtingsvraagstukken volgens de methode van Kinderleven. Dat nu ook de op te leiden artsen en verpleegkundigen hierin getraind en geschoold gaan worden, is een grote stap voorwaarts op het terrein van preventie. Immers, juist een onveilige ouder-kind band
vergroot in hoge mate de kansen op ontwikkelingsproblemen van het kind: zowel op cognitief gebied, als ook op sociaal en emotioneel gebied. Omdat op het consultatiebureau 95% van alle kinderen met hun ouders wordt gezien, is dat dé plaats waar een beginnende onveilige band op tijd gesignaleerd en ten positieve gekeerd kan worden.

Samenwerkingscontract getekend

Op 13 december 2018 tekenden Stichting Kinderleven en de NSPOH het samenwerkingscontract. Een feestelijk gebeurtenis, met name voor alle ouders en kinderen die in de toekomst met de opgeleide JGZ professional op het consultatiebureau te maken krijgen!