030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Schrijfvaardigheid en argumentatie Print

In het kort

Schrijven is voor veel professionals in de publieke gezondheidszorg een belangrijk onderdeel van het werk. Om de inhoud van een tekst goed voor het voetlicht te krijgen, is toegankelijk en doeltreffend schrijven cruciaal. Wil je leren hoe je overtuigende (beleids-) teksten schrijft? Bijvoorbeeld adviezen, publicaties, notities, artikelen en visiedocumenten? Volg dan deze module Schrijfvaardigheid en argumentatie.

Wat je leert

Leer logisch en overtuigend te argumenteren

Deze driedaagse module is een (keuze-)onderdeel van de Master Public Health (MPH) en de Opleiding Maatschappij & gezondheid (M&G). Je kunt de module ook volgen als bij- of nascholing. Tevens is deze module incompany uit te voeren.
Tijdens de module ga je aan het werk met een eigen betogende tekst. Daarbij besteed je aandacht aan de volgende onderdelen:

  • Inleiding
  • Tekstopzet
  • De doelgerichte keuze van inhoud en argumenten
  • Argumentatiestructuur
  • Beoordeling en overtuigende presentatie van argumentatie
  • Aanvaardbaar en begrijpelijk formuleren

Door je eigen en andermans argumentatie te beoordelen, kun je die tekst vervolgens verbeteren. Zo sluit de module aan bij jouw persoonlijke leerwensen.
Een advies van deelnemers die je voor gingen: maak in de module Schrijfvaardigheid en argumentatie gebruik van eigen teksten die je schrijft als opdracht voor een andere module (bijvoorbeeld een essay of wetenschappelijk artikel).

Na afloop van deze driedaagse module:

  • ken je de belangrijkste principes van (publiek)gericht schrijven en argumenteren.
  • heb je inzicht in je eigen schriftelijke vaardigheden en valkuilen.
  • kun je een gestructureerde en onderbouwde tekst schrijven.
  • kun je de kernboodschap van je geschreven tekst mondeling formuleren.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door mevrouw Tigrelle Uijttewaal.

Voor wie

Deze module is geschikt voor sociaal geneeskundigen, gezondheidswetenschappers en andere professionals in de Public & Occupational Health, die hun kwaliteiten als schrijver van overtuigende (beleids-)teksten willen verbeteren.

Ervaringen

Eerdere uitvoeringen van deze module kregen als eindcijfer in 2019 een 8,7 en in 2018 een 9,2, een 7,9 en een 8,8. 100% van de deelnemers zou hem aanbevelen aan anderen.

Wat schrijven deelnemers in de evaluatie?

  • Het was mij een genoegen om de waardevolle lessen te volgen. Tigrelle is zeer deskundig en brengt haar kundigheid met enthousiasme over. Ik heb dit keuzeonderwijs daarom ook gepromoot.
  • Mevrouw Uijttewaal is erg deskundig en kan haar kennis en kunde ook nog eens op ons overbrengen!
  • Tigrelle Uijttewaal docent NSPOHVerbazend hoe makkelijk de docent iedereen persoonlijk en met betrekking tot hun eigen onderwerp aan spreekt!
  • Knap dat de docent in korte tijd de namen en onderwerpen van de groep in haar uitleg verwerkt, petje af! En het houdt iedereen bij de les. Niemand heeft de neiging om z’n mail te gaan lezen.
  • De docent is prima, de onderwerpen zijn leuk en zeer praktisch.
  • Zeer kundig en prettige docent. Goede en bruikbare feedback. Natuurlijke manier van lesgeven. Kunnen andere docenten nog wat van leren!

Volop inspiratie!

“Wat is er zo gaaf aan vaardighedenmodules van de NSPOH met onder meer jeugdartsen, verpleegkundigen, beleidsmedewerkers, infectieziekteartsen en medisch adviseurs in hun rol als publiekegezondheidsverbeteraar? Interactie, intervisie en interesse. Terwijl deelnemers schrijven, argumenteren en debatteren, geven zij blijk van overtuigingen, denkkracht en inlevingsvermogen. Of het nu gaat om indicatiebesluiten motiveren, bevlogen voor een suikertax pleiten of argumenten aandragen voor zorginstellingen pro griepprik.”
Tigrelle Uijttewaal, docent

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.