030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Nudging en framing Print

In het kort

We zijn helemaal niet zo rationeel als we graag zouden willen geloven. We kiezen vaak automatisch de meest voor de hand liggende optie. Ons gedrag wordt continu onbewust beïnvloed met nudges en slim taalgebruik. Hoe werken de principes van nudging en framing? En hoe kun je ze toepassen in je eigen werk? Nieuwsgierig geworden? Schrijf je in!

Wat je leert

Nudging en framing: tactieken waarmee je een duwtje in de goede richting kunt geven

Tijdens deze dag gaan we aan de slag met de gedragsmatige kant van nudging en de taaltechnische kant van framing. Na uitleg over hoe nudging en framing werken, ga je na hoe je in een specifieke werksituatie deze tactieken kunt inzetten om gedrag te beïnvloeden.

Nudging is een techniek waarmee mensen subtiel een duwtje (Engels: nudge) in de goede richting krijgen. Wat de goede richting is, hangt natuurlijk af van vanuit welk perspectief je dat bekijkt. Een ondernemer die zo veel mogelijk wil verkopen, verleidt je op een subtiele manier en zet bepaalde producten op ooghoogte in het supermarktschap.

Ook vanuit gezondheidsoogpunt gebruiken we nudges om mensen ertoe aan te zetten zich op een bepaalde manier te gedragen. De overheid zorgt er onder meer via De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en het Voedingscentrum voor dat de juiste info op etiketten van supermarktproducten staat en dat kantines gezond voedsel verkopen.

Framing is een manier om met de juiste woorden een boodschap aantrekkelijk te kleuren en daarmee bepaalde emoties te activeren. Deze communicatietactiek wordt vaak ingezet om brede steun en aanhang te krijgen voor een visie of voorstel. Onder meer via inclusief taalgebruik waarbij je geen woorden, uitdrukkingen en aannames gebruikt waarmee je groepen buitensluit, zoals ‘Beste ouders’ in een mail en niet ‘Beste vader en moeder’. Ook via overeenkomstentaal waarbij je eigen ervaringen gebruikt voor wederzijds begrip en een gevoel van gezamenlijke aanpak. Heel herkenbaar is positief taalgebruik waarbij de ander zich gewaardeerd en gerespecteerd voelt. Denk aan: ‘Wat zou je helpen om deze valkuil die je zo goed benoemt, op tijd te zien én te omzeilen?’ in plaats van ‘Hoe kun je voorkomen dat je weer in deze valkuil trapt?’.

Tijdens deze ééndaagse module komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Wat is de kracht van nudging?
  • Wat is de kracht van framing?
  • Hoe maak je adequaat gebruik van nudges?
  • Hoe kun je je boodschap communicatief effectief framen?

Na afloop van deze nieuwe module over nudging en framing kun je:

  • uitleggen wat de kracht is van nudging en framing.
  • de voorwaarden voor goed nudgen en framen beschrijven.
  • een situatie vanuit je werk analyseren en beschrijven hoe goed gebruik van zowel nudging als framing bijdraagt aan positieve gedragsverandering.

Voor wie

Voor beleidsmakers, artsen en verpleegkundigen en andere gezondheidsprofessionals in de arbo- en publieke gezondheidszorg, die effectief gebruik willen maken van nudging en framing in hun dagelijks werk.

Toegangseis

Hbo werk- en denkniveau.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • Tigrelle Uijttewaal, docent, neerlandica en een vakbekwame, enthousiaste trainer op het gebied van spreken, schrijven en argumenteren.
  • Nino van den Bragt, MSc Sociale Psychologie, gedragswetenschapper.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.