030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Scholing wetenschappelijk onderzoek

In het kort

De scholing wetenschappelijk onderzoek is een academisch ingestoken reeks modules. Daarbij ligt de nadruk niet alleen op kritisch denken en kritisch lezen van wetenschappelijke evidence en literatuur. Je leert ook het zelf uitvoeren van én meedenken bij een wetenschappelijk onderzoek. Wil jij leren hoe je research doet? Volg dan deze scholing.

Wat je leert

Introductie, uitvoering, presentatie en het schrijven van een artikel

Alle aios die een medische vervolgopleiding bij de NSPOH volgen, doorlopen in de laatste fase van de opleiding deze onderzoekscholing. Gedurende de hele looptijd van de opleiding krijgen ook deelnemers aan de Master of Public Health hierin les.

De Scholing wetenschappelijk onderzoek start met een klassikale introductie over het doen van research. Je gaat je eigen onderzoeksvraag opstellen, voortkomend uit je eigen praktijk. Aan de hand van deze vraag maak je de keuzes voor het onderzoek dat je gaat doen. Daarbij komen zowel de stappen voor de uitvoering van een kwantitatief als een kwalitatief onderzoek aan de orde. Ook de analyse van data krijgt de benodigde aandacht.

Na de introductie voer je je eigen onderzoek uit. Daarvoor volg je in kleine subgroepen (leerwerkgroepen) onderwijs. Je hebt negen leerwerkgroep-dagen. Daarin kun je al je vragen en stappen met je collega’s en een docent doornemen.

Op het intern georganiseerde minisymposium presenteer je je eigen onderzoek en de onderzoeksresultaten. Van professionals uit het vak krijg je aanbevelingen om te verwerken in het wetenschappelijke artikel voor één van de Nederlandse onderzoekstijdschriften. Dat artikel schrijf je als eindproduct van deze onderzoeksscholing. Uiteraard is het ook mogelijk om het artikel in het Engels te schrijven. Het artikel wordt als eindproduct beoordeeld door professionals uit het veld.

Wij adviseren je om tijdens de uitvoering van je eigen onderzoek een van de minisymposia te bezoeken als keuzeonderwijs.

Na afloop van deze scholing wetenschappelijk onderzoek:

  • ben je bekend met de methoden en technieken om research te doen.
  • weet je hoe je kwantitatief en kwalitatief onderzoek uitvoert.
  • heb je je eigen research opgezet en uitgevoerd.
  • heb je een presentatie gegeven over je onderzoek en de resultaten.
  • heb je een wetenschappelijk artikel geschreven over je onderzoek.

Publicaties in vakmedia

Voor een overzicht van publicaties van onderzoeken in vakmedia klik je op Publicaties wetenschappelijk onderzoek NSPOH opleidingen.

Docenten

Het klassikale onderwijs en de begeleiding van de leerwerkgroepen wordt voor het grootste deel verzorgd door gepromoveerde onderzoekers. Docenten van buiten de NSPOH zijn ofwel werkzaam in het veld van de publieke gezondheid ofwel werkzaam als senior-onderzoeker bij een van de Universitaire Medische Centra.

Voor wie

Voor artsen maatschappij + gezondheid, verzekeringsartsen en bedrijfsartsen, al dan niet in opleiding. En voor kandidaten van de Master of Public Health.

Toelatingseisen

Je volgt een medische vervolgopleiding tot arts M+G, verzekeringsarts of bedrijfsarts, of hebt die succesvol afgerond. Of je volgt de Master of Public Health bij de NSPOH of je hebt vergelijkbaar niveau.

Ervaring

Scholing wetenschappelijk onderzoekJoep Theunissen, verzekeringsarts

UWV Alkmaar.

Onderzoek is leuker dan verwacht
“Met grote afstand tot statistiek zag ik de analyse van de onderzoeksresultaten met enige zorg tegemoet. Achteraf absoluut niet nodig. Door de enthousiaste begeleiding van de NSPOH-opleider was dit juist een van de leukste fasen in het project. Naar de toekomst neem ik een waardevolle hoeveelheid kennis en ervaring in onderzoek mee. Mogelijk krijgt dit een vervolg in de toekomst.”