030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

NSPOH Avondacademie – Planetary Health

Datum: 28 feb '24

In het kort

Maak jij je ook zorgen om de toekomst van onze planeet? En voel je de urgentie als professional om bij te dragen aan een gezonde leefomgeving? Laat je in één avond online bijscholen bij de NSPOH Avondacademie over Planetary Health.

Wat je leert

Als professional in de sociale geneeskunde ben je niet alleen een hoeder van individuele gezondheid, maar ook van de gezondheid van onze planeet. De online avondscholing Planetary Health brengt deze essentiële verbinding tot leven, en biedt handvatten en kennis die nodig zijn om de gezondheid van zowel mensen als de planeet te verbeteren.

Leer hoe klimaatverandering, verlies van biodiversiteit, vervuiling en andere milieufactoren onze gezondheid beïnvloeden. Ontdek hoe je in de spreekkamer en daarbuiten een cruciale rol speelt, door naast de zorg voor individuele patiënten ook actief bij te dragen aan het voorkomen van milieugerelateerde gezondheidsproblemen. Planetary Health experts Ernst Jurgens en Nora van Gaal gaan met elkaar in gesprek over transdisciplinair samenwerken om complexe planetaire gezondheidsuitdagingen aan te pakken. Schrijf je vandaag nog in voor de NSPOH Avondacademie Planetary Health!

Soort scholing

Een rondetafelgesprek tussen Ernst Jurgens, Nora van Gaal en gespreksleider Vera van Rijn. Je wordt actief betrokken bij het onderwijs door middel van een opdracht en je kan vragen stellen via de chat.

Na afloop van deze module

  • kan je toelichten hoe de gezondheid van mensen in verbinding staat met planetaire gezondheid;
  • kan je uitleggen hoe Planetary Health onderdeel uitmaakt van jouw functie en rol als professional;
  • kan je toelichten hoe transdisciplinaire samenwerking -op gebied van Planetary Health- eruit kan zien.

Voor wie

Deze uitvoering van de NSPOH Avondacademie is gericht op alle professionals werkzaam in de publieke- en arbeidsgezondheidszorg. De scholing is geschikt voor artsen, verpleegkundigen en andere professionals werkzaam in de sociale geneeskunde. De diversiteit aan professionals zien wij als meerwaarde zodat we vanuit verschillende disciplines inzicht krijgen in dilemma’s die direct of indirect te maken hebben met Planetary Health, en die veel verder voeren dan de spreekkamer. Je hebt elkaar nodig!

Docenten

  • Ernst Jurgens, bedrijfsarts, medisch bioloog & NVAB bestuurder.
  • Nora van Gaal, AIOS 2e fase M+G, profielarts medische milieukunde en voorzitter werkgroep Planetary Health van de Jonge Arts Maatschappij + Gezondheid.

Toelatingseisen

HBO werk- en denkniveau.

Praktische informatie

  • De scholing vindt plaats via Microsoft Teams. Je ontvangt de Teams-link een week voorafgaand aan het onderwijs.
  • Het onderwijs wordt opgenomen, bij de opname ben jij als deelnemer niet in beeld.
  • We vragen je, gedurende het onderwijs, jouw camera aan te zetten zodat we jou accreditatiepunten kunnen toekennen.
  • De NSPOH Avondacademie is geaccrediteerd avondonderwijs over actuele thema’s binnen de sociale geneeskunde. De scholingen vinden in februari, juni en november plaats.

Stress bespreekbaar maken in de spreekkamer

Datum: 17 nov '23

In het kort

Dagelijks tref je in de spreekkamer cliënten aan die duidelijke signalen van stress laten zien. Het gesprek hierover aangaan is echter lastig. Bij een verkeerde aanpak voelt de cliënt zich beoordeeld of slaat hij dicht. In deze module leer je stress te herkennen en krijg je effectieve methoden aangereikt om stress op een constructieve wijze te bespreken.

Wat je leert

Iedereen ervaart stress, het is een evolutionaire reactie van ons lichaam. Echter, soms slaat het door en wordt iemand er ziek van. Als arts is het belangrijk om medicalisering van levensproblemen te voorkomen. Gespreksvoering over stress is een zeer gevoelig thema en vergt kennis en kunde. Daarom staan we in deze module uitgebreid stil bij het herkennen en bespreekbaar maken van stress in de spreekkamer. Je krijgt hierbij de handvatten om zonder oordeel het gesprek te kunnen voeren.

Fight, flight, freeze of please. Je kent de basics, maar hoe werkt stress precies in het lichaam? In de training duiken we de theorie in. Als je stress beter kan herkennen bij cliënten ga je er anders naar kijken. Je leert ook je eigen stressreacties herkennen en hoe je kan kalmeren. Vervolgens gaan we in op de oorzaken van stress, en hoe chronische stress ontstaat. Hoe kan je stress verminderen? Je leert hoe verschillende factoren als bewegen, slapen, voeding en verbinding aangaan op stress inspelen. Door middel van een praatplaat en ander ondersteunend materiaal krijg je handvatten om het gesprek aan te gaan. Samen met een trainingsacteur ga je vervolgens oefenen hoe je in gesprek kan gaan met de cliënt over de stressreacties, de mogelijke oorzaken en wat de cliënt hier zelf aan kan doen.

Na afloop van deze module kun je

  • stress beter herkennen bij cliënten in de spreekkamer.
  • je eigen stressreactie evalueren en effectieve strategieën inzetten om hiermee om te gaan.
  • de oorzaken van (chronische) stress benoemen
  • leefstijlfactoren benoemen die inwerken op stress
  • psycho-educatie geven over (chronische) stress en de gevolgen daarvan op de cliënt
  • effectieve gespreksvaardigheden toepassen om met cliënten te praten over chronische stress en de impact op lichaam en geest, met behulp van praktische handvatten
  • samen met de cliënt mogelijke oplossingen onderzoeken en zo nodig doorverwijzen naar anderen die de cliënt verder kunnen helpen.

Voor wie

Voor artsen en verpleegkundig specialisten werkzaam met cliënten in de spreekkamer zoals, jeugdartsen, bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en vertrouwensartsen. Bij voldoende aanmeldingen van verpleegkundig specialisten wordt accreditatie voor deze beroepsgroep aangevraagd.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • drs. Imran Cinar, Gedragswetenschappelijke docent huisartsenopleiding.
  • dr. Liesbeth Meuwissen, Arts Maatschappij en gezondheid, profiel jeugdarts.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Basisprincipes van lesgeven en begeleiden

Datum: 23 okt '23

In het kort

Wil jij je verder ontwikkelen in lesgeven en begeleiden van lerenden op de werkvloer? Maak kennis met de basisprincipes daarvan in deze tweedaagse scholing.

Wat je leert

Als professional is het belangrijk dat je lessen kunt opzetten en verzorgen. In een lerende organisatie gebruik je dagelijkse werksituaties als leermomenten en begeleid je collega’s of anderen in hun leerproces in de praktijk.

In deze tweedaagse module leer je de basisprincipes daarvan kennen aan de hand van verschillende modellen.
Op de eerste dag nemen we je mee aan de hand van verschillende theorieën en inzichten in het ontwikkelen en geven van onderwijs. Je ontvangt tips en tricks en gaat zelf oefenen. Op de tweede dag kijken we ook weer vanuit de theorie naar verschillende manieren van begeleiden en coachen en laten we je ook hierin een aantal manieren ervaren. Na afloop heb je een aantal handvatten voor jouw lessen en begeleidingsgesprekken en kun je keuzes maken op basis van de aangereikte theorie.

We wisselen theorie en praktijk af. Je gaat zelf oefenen en ervaren wat verschillende manieren van lesgeven en begeleiden met je kunnen doen.

Na afloop van deze module

  • kun je de belangrijkste basisprincipes van effectieve kennisoverdracht aan lerenden op de werkvloer benoemen en voorbeelden daarvan geven.
  • kun je een globaal lesplan opstellen.
  • kun je een, gedeelte van, een les verzorgen.
  • kun je een aantal vormen van het begeleiden van een lerende op de werkvloer benoemen en uitleggen wanneer je welke vorm gebruikt.
  • kun je enkele gesprekstechnieken, die geschikt zijn voor bij het begeleiden van een lerende op de werkvloer, gebruiken in een oefensituatie.

Voor wie

Professionals in de public en occupational health zoals artsen (ook artsen in opleiding), verpleegkundigen en (arbo)professionals die al enige ervaring hebben in lesgeven en begeleiden.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door een ervaren docent en coach. Corine Sengers MA, is lange tijd werkzaam geweest in de jeugdhulpverlening en als docent in het mbo. Daarnaast heeft ze ervaring in het coachen en begeleiden van verschillende mensen met leervragen op het gebied van werk en onderwijs. De afgelopen jaren werkte zij ook als intervisiebegeleider en gespreksleider Moreelberaad. Binnen het onderwijs geeft ze ook training en coaching aan startende docenten.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Chronische ziekten en voeding

Datum: 14 jul '23

In het kort

Ongezonde voeding levert een belangrijke bijdrage aan het ontwikkelen van chronische ziekten. Voeding is echter niet alleen het probleem, maar vaak ook een oplossing. Verdiep je in de kracht van voeding als veroorzaker én als medicijn voor chronische ziekten als diabetes, kanker en obesitas en volg deze module Chronische ziekten en voeding.

Wat je leert

Tijdens deze module neemt docent prof. dr. Hanno Pijl je mee in de laatste medisch-wetenschappelijke studies over de impact van voeding op het beloop van chronische ziekten: de succesverhalen, maar ook de missers. Hij legt uit hoe slechte eetgewoonten bijdragen aan de ontwikkeling van chronische ziekten en ook hoe gezonde voeding het lichamelijk weer helpt te herstellen. Hanno deelt zijn ervaringen uit de spreekkamer en geeft enkele tips and tricks om het gesprek aan te gaan met de patiënt.

Na afloop van deze module kan je

  • beschrijven hoe een ongezond eetpatroon kan bijdragen aan de ontwikkeling van chronische aandoeningen zoals diabetes, obesitas en kanker.
  • uitleggen welke rol voeding kan spelen in het voorkómen en behandelen van chronische aandoeningen.
  • een aantal voedselgerelateerde interventiestrategieën benoemen die succesvol worden ingezet om chronische aandoeningen te behandelen.
  • enkele tips and tricks inzetten om spreekkamergesprekken te voeren over voeding.
  • doorverwijsmogelijkheden benoemen voor chronisch zieke patiënten die voedingsgerelateerde interventies willen inzetten.

Voor wie

Voor alle medische professionals die geïnteresseerd zijn in voeding. In het bijzonder: bedrijfsartsen, huisartsen, arboverpleegkundigen, praktijkondersteuners bedrijfsarts, artsen beleid & advies, jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen.

Toelatingseis

Hbo denk- en werkniveau.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door prof. dr. Hanno Pijl, Prof. dr. Hanno Pijl is internist-endocrinoloog en hoogleraar diabetologie bij de afdeling Interne Geneeskunde van het LUMC. Hij was van 2008-2016 lid van de commissie Voeding van de Gezondheidsraad en in 2018 grondlegger van het Nederlands Innovatiecentrum voor Leefstijlgeneeskunde (www.lifestyle4health.nl). Hanno Pijl is een bevlogen docent en veelgevraagd spreker op congressen.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Stoppen met roken: farmacotherapie

Datum: 25 apr '23

In het kort

Stoppen met roken is belangrijk. Maar het is ook heel erg moeilijk. Professionele hulp is altijd nuttig en meestal nodig. Wil jij leren welke farmaceutische hulpmiddelen hiervoor beschikbaar zijn? En wat jouw rol als professional is in het stopproces? Doe dan deze geaccrediteerde module Stoppen met Roken: Farmacotherapie van een 1/2 dag.

Wat je leert

In plenaire sessies en actieve werkvormen doe je kennis en vaardigheden op om patiënten individueel te begeleiden. Dit is gebaseerd op het Momentum stoppen met roken stappenplan. Het uitgangspunt hierbij is de herziene ‘Richtlijn behandeling van tabaksverslaving en stoppen met roken ondersteuning’.

Je maakt kennis met verschillende nicotinevervangers en farmacologische hulpmiddelen. Je koppelt deze kennis direct aan je ervaring in de praktijk.
Tijdens deze actieve ochtend krijg je de kans om de leerstof praktisch toe te passen. Er is voldoende tijd om vragen uit je eigen praktijk onder de loep te nemen. Daardoor wordt je leerervaring verder verhoogd.

Na afloop van deze korte module:

  • Maak je kennis met verschillende hulpmiddelen die rokers kunnen helpen met stoppen.
  • Ken je de contra-indicaties van hulpmiddelen.
  • Kun je rokers begeleiden bij het stoppen met roken door middel van hulpmiddelen.

Deze module geeft punten voor het kwaliteitsregister voor de Stoppen met roken coach bij KABIZ. Reeds ingeschreven Stoppen met roken coaches moeten onderwijs over farmacotherapie volgen om geregistreerd te blijven in het kader van de overgangsregeling voor het nieuwe compententieprofiel.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door Simone Königs, Momentum Training & Coaching.

Voor wie

Praktijkondersteuners, (long)verpleegkundigen, doktersassistenten, huisartsen, bedrijfsartsen, longartsen en andere professionals in de zorg die begeleiden bij stoppen met roken.

Toelatingseisen

Hbo-werk- en denkniveau.

Ervaringen

Uitspraak van een eerdere deelnemer: “Mevrouw Königs was een zeer prettige docent. Ik voelde me heel veilig en uitgedaagd, met alle ruimte om alles te vragen. Ik zou een volgende keer heel graag weer les van haar hebben.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Gratis lunchwebinar met generatie-expert Kim Jansen

Datum: 20 dec '22

Nieuwjaarsgeschenk

Speciaal voor deelnemers, alumni, medewerkers en relaties organiseert de NSPOH op 10 januari 2023 een gratis lunchwebinar met generatie-expert Kim Jansen ter ere van het twintig jarig bestaan van de NSPOH. In twintig jaar tijd is er ontzettend veel veranderd op de werkvloer. Van fulltime naar parttime werken, van diversiteit naar inclusiviteit, van een profit en power mentaliteit naar purpose en pleasure. De creatieve, innovatieve en frisse blik van jong zorgt samen met de kennis, kunde en ervaring van de oudere garde dat je bij de tijd kan blijven en je zelf kan blijven vernieuwen. Met haar flair, speelsheid en humor neemt Kim je moeiteloos mee in haar verhaal. Het wordt interactieve sessie waarin ze jullie meeneemt in de wereld van verschillende generaties en de mogelijkheden om elkaar te versterken. Wees erbij.

Inschrijving

Klik op inschrijven om je op te geven voor dit webinar. Ben je al bekend bij ons? Dan kan je inloggen met je bestaande account. Nieuwe deelnemer? Dan kun je een nieuwe account aanmaken (let op dat je het hele inschrijfproces doorloopt). Je ontvangt een bevestigingsmail van je inschrijving.

De zoomlink en toegang tot het webinar vind je in jouw agenda van MijnNSPOH.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Schrijf je in!

Veel plezier met je nieuwjaarsgeschenk!

Informatiebijeenkomst opleiding bedrijfsarts

Datum: 4 nov '22

In het kort

Overweeg je een specialisatie in de bedrijfsgeneeskunde? Of beschik je al over een erkend specialisme? Als bedrijfsarts ben je geneeskundig specialist op het gebied van werk en gezondheid. Je adviseert en begeleidt werknemers en werkgevers op individueel niveau én op organisatieniveau. Zo draag je bij aan gezonde bedrijven met vitale medewerkers en veilige werkomstandigheden.

Voordat je je inschrijft voor de vierjarige medische vervolgopleiding bedrijfsgeneeskunde wil je je oriënteren om een realistisch beeld te hebben. Meld je daarom aan voor deze korte en gratis online-bijeenkomst! De instituutsopleider kan antwoord op je vragen geven. Hij of zij gaat dieper in op onderwerpen zoals inhoud van de opleiding, toelatingseisen en wat er van jou als arts in opleiding (aios) wordt verwacht.

Praktische informatie

Aanmelden kan via de inschrijfknop rechts. Na aanmelding ontvang je een bevestiging per mail.

Zoom

In de digitale leeromgeving MijnNSPOH vind je de zoomlink. Door deze achter de inlog van MijnNSPOH te plaatsen is er een extra beveiliging. Je kunt inloggen met hetzelfde account dat je hebt gebruikt om je in te schrijven.

Rooster

  • 16:00 uur – 16:30 uur: voorlichting over de opleiding tot bedrijfsarts
  • 16:30 uur – 17:00 uur: gelegenheid tot het stellen van vragen
Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

We hopen je te zien!

Stoppen met roken: begeleiding met Rationeel Emotieve Therapie

Datum: 30 mei '22

In het kort

Loop je als stoppen met roken coach tegen uitspraken aan bij je cliënten als: “Het lukt me nooit!” of “Als ik stop verander ik in een feeks, dat kan ik mijn familie niet aandoen”? Het zijn belemmerende hersenspinsels die ervoor zorgen dat stoppen met roken moeilijk wordt. In deze module leer je dit door middel van Rationeel Emotieve Therapie (RET) om te zetten in helpende gedachten en gevoelens van bekwaamheid.

Wat je leert

Help de stoppende roker met RET hinderende gedachten om te zetten in gevoelens van bekwaamheid

RET is een van de belangrijkste bouwstenen van de cognitieve gedragstherapie. Het is zeer effectief om de cliënt te helpen om blokkerende gedachten om te zetten in helpende zelfspraak. Dit leer je koppelen aan gevoelens van bekwaamheid. Daardoor voelen stoppers zich bevrijd en hoopvoller, wat er in resulteert dat ze succesvoller zijn in hun stoppogingen.

We stellen de opeenvolgende fasen van het stoppen met roken centraal en tijdens de workshop oefen je intensief met het doorbreken van negatieve gedachten.
Je oefent de methodiek eerst intensief voordat je hem toepast bij nagespeelde rookstoppers. Speciale aandacht wordt besteed aan het gedachten-uitdagend interviewen.

We bespreken de mogelijkheden van verankeren van positieve gevoelens (uit de Neuro-Linguistische Programmering en ACT) en passen het toe bij Stoppen met roken. We geven je het materiaal mee dat je hiervoor tijdens je begeleidingen zal kunnen gebruiken.

Je ontvangt een 15-daags oefenprogramma om in praktijk mee te starten.

De workshop wordt gevolgd door tweewekelijkse e-mails die je verder ondersteunen bij het in praktijk brengen van wat je leerde. Er is ook de mogelijkheid om vertrouwelijk met de andere deelnemers en de trainers te bloggen.

Na afloop van deze module kun je:

  • Uitleggen wat Rationeel Emotieve Therapie inhoudt.
  • Hinderende gedachten bij rookstoppers herkennen en scherp stellen.
  • Hinderende gedachten ombuigen in helpende zelfspraak.
  • Helpende gedachten en gevoelens van bekwaamheid helpen verankeren.
  • RET toepassen in stoppen met roken coaching.

Voor wie

Voor stoppen met roken coaches en professionals op het gebied van publieke gezondheid(sbevordering), die ervaring hebben met de begeleiding bij stoppen met roken en die zich daarin verder willen specialiseren. Bijvoorbeeld huisartsen, (long)verpleegkundigen, praktijkondersteuners coaches en persoonlijk begeleiders bij GGZ.

Docenten

  • Linda de Boer-Hendriks – stoppen met roken professional en trainer.
  • Geert Haentjens – doctor in de psychologie, gedragstherapeut en trainer.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2022 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,3.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Naar een rookvrije generatie: nieuwe kansen en mogelijkheden?

Datum: 22 feb '22

In het kort

Gezamenlijk een rookvrije generatie creëren? Als public health professional werk je vast graag mee aan dit ambitieuze doel. Over de hele wereld wordt al succesvol beleid gevoerd om de jeugd zoveel mogelijk rookvrij op te laten groeien. Wil jij weten wat hierin werkt en ook nadenken over hoe jij met jouw organisatie het verschil kunt maken? Doe dan mee met deze unieke module op Wereld niet roken dag!

Wat je leert

Uitbreiding van rookvrije zones: Hoe beschermt dit kinderen en wat is er voor nodig om ze in Nederland in te voeren?

Op 31 mei is het Wereld niet roken dag. Kinderen hebben het recht om rookvrij op te groeien. In Nederland is daarom veel steun voor de Rookvrije Generatie. We weten uit onderzoek dat een rookvrije omgeving de gezondheid van kinderen kunnen verbeteren. Hierdoor worden minder kinderen te vroeg geboren of opgenomen in het ziekenhuis met astma of een longontsteking. Hoewel in Nederland op lokaal initiatief ziekenhuizen, schoolpleinen en speeltuinen rookvrij worden gemaakt, is hiervoor nog geen landelijk beleid. Ook mag op veel plekken nog steeds gerookt worden in de buurt van kinderen, zoals bijvoorbeeld in de auto, op terrassen, stranden en balkons. Wat kunnen we doen om meer rookvrije plekken te creëren om kinderen te beschermen?

In deze bijzondere eendaagse module leren we van landen waar plekken rookvrij zijn gemaakt, zoals in het Verenigd Koninkrijk en Ierland waar roken is verboden in de auto als er kinderen bij zijn. Of in Kyoto in Japan, waar je in de binnenstad niet mag roken op straat. In hoeverre is dit ook in Nederland wenselijk en mogelijk? Hoe kunnen die rookvrije zones dan het beste worden ingevoerd en gehandhaafd? En hoe kunnen we ervoor zorgen dat mensen goed begrijpen waarom rookvrije plekken zo belangrijk zijn?

We presenteren en bediscussiëren recente onderzoeksresultaten over de invoering van rookvrije gebieden in Nederland en het buitenland om kinderen en volwassenen optimaal te kunnen beschermen en gezond te houden. Ook over hoe mensen in de samenleving denken over deze rookvrije plekken, en waarom dit ook in Nederland zou kunnen werken, of waarom juist niet.

Je gaat naar huis met concrete ideeën over hoe jij vanuit jouw rol en met jouw organisatie het verschil kunt maken op weg naar een rookvrije generatie.

Na afloop van deze module heb je:

  • kennis van hoe verschillende landen succesvol beleid voeren om meer plekken rookvrij te maken.
  • inzicht in wat in Nederland nog nodig is om meer rookvrij plekken te genereren.
  • ideeën gevormd over hoe jij met jouw organisatie kan werken aan een rookvrije generatie

Voor wie

Deze module is voor gezondheidsbevorderaars, public health professionals, beleidsmakers, gezondheidsfondsen, onderzoekers, bestuurders van bijvoorbeeld ziekenhuizen en scholen en andere professionals die zich bezig houden met beleid rondom stoppen met roken.

Docenten

  • Dr. Jasper Been – Erasmus MC.
  • Dr. Roel Lutkenhaus – New Momentum B.V.
  • Prof. dr. Brigit Toebes – Rijksuniversiteit Groningen.
  • Prof. dr. Martine Bouman – Centrum Media & Gezondheid.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Nudging en framing

Datum: 1 feb '22

In het kort

We zijn helemaal niet zo rationeel als we graag zouden willen geloven. We kiezen vaak automatisch de meest voor de hand liggende optie. Ons gedrag wordt continu onbewust beïnvloed met nudges en slim taalgebruik. Hoe werken de principes van nudging en framing? Hoe kun je ze toepassen in je eigen werk?

Tijdens deze dag gaan we aan de slag met de gedragsmatige kant van nudging en de taaltechnische kant van framing. Na uitleg van tevoren over hoe nudging en framing werken, ga je telkens na hoe je in een specifieke werksituatie deze tactieken kunt inzetten om gedrag te beïnvloeden.

Wat je leert

Nudging en framing: tactieken waarmee je een duwtje in de goede richting kunt geven

Nudging – ochtenddeel

Bij nudging staat de gedragsmatige kant van beïnvloeden centraal. Als bedrijfs- of verzekeringsarts, als jgz, izb-, mmk- of forensische professional, als vertrouwensarts, beleidsmaker, epidemioloog, als arts M+G of als andere specialist publieke gezondheidszorg richt je je bij gezondheidsbevordering vast vooral op ‘heal & deal’. Daarbij ga je misschien nu al (on)bewust uit van het idee ‘positieve gezondheid’ waarbij betekenis- of zingeving centraal staat, naast de fysieke, mentale en sociale kanten van gezondheid. Zingeving vormt tenslotte de bron voor motivatie en veerkracht.

Bij ‘nudging’ gaat het er zodoende om enerzijds op schrift en in gesprekken aan te sluiten bij datgene waardoor de ander zin krijgt de weg op te gaan richting positieve gezondheid. De vier betekenissen van ‘zin’ bespreken we daarom deze ochtend. Anderzijds beoog je met taal de ander naar de goede gedragsverandering te ‘duwen’ (to nudge). We bespreken in de ochtend daarom ook hoe je de principes om gedrag als arts te beïnvloeden toepast in bijvoorbeeld je adviezen. Daarnaast gaan we na hoe je je lezers en luisteraars door de juiste bril of met de juiste oordoppen in je boodschap kunnen laten ontvangen. Vertrekkend vanuit de psychologie en de filosofie leer je je bewuster te worden van vooroordelen, blinde vlekken en stereotypes. Ook die van jezelf, waardoor je ze – tijdelijk – even opzij zet. Tot slot staan de vier principes voor nudging centraal. Als je bepaald gedrag wil stimuleren, maak het dan Easy, Attractive, Social and Timely (EAST). Ook dit zogeheten EAST-model passen jullie toe op eigen teksten.

(de tekst gaat verder onder de afbeelding)

Een goed voorbeeld van nudging: De werknemers van deze organisatie krijgen een duwtje in de rug om met de trap naar boven te gaan. Wie de trap neemt, krijgt niet alleen meer lichaamsbeweging, maar raakt ook een paar extra calorieën kwijt.

Framing – Middagdeel

De middag staat geheel in het teken van Framing. Framing is een manier om met de juiste woorden een boodschap aantrekkelijk te kleuren en daarmee bepaalde emoties te activeren. Deze communicatietactiek wordt vaak ingezet om brede steun en aanhang te krijgen voor een visie of voorstel. Onder meer via inclusief taalgebruik waarbij je geen woorden, uitdrukkingen en aannames gebruikt waarmee je groepen buitensluit, zoals ‘Beste ouders’ in een mail en niet ‘Beste vader en moeder’. Ook via overeenkomstentaal waarbij je eigen ervaringen gebruikt voor wederzijds begrip en een gevoel van gezamenlijke aanpak. Heel herkenbaar is positief taalgebruik waarbij de ander zich gewaardeerd en gerespecteerd voelt. Denk aan: ‘Wat zou je helpen om deze valkuil die je zo goed benoemt, op tijd te zien én te omzeilen?’ in plaats van ‘Hoe kun je voorkomen dat je weer in deze valkuil trapt?’

Tijdens deze ééndaagse module komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Wat is de kracht van nudging?
  • Wat is de kracht van framing?
  • Hoe maak je adequaat gebruik van nudges?
  • Hoe kun je je boodschap communicatief effectief framen?

Na afloop van deze nieuwe module over nudging en framing kun je:

  • uitleggen wat de kracht is van nudging en framing.
  • de voorwaarden voor goed nudgen en framen beschrijven.
  • een situatie vanuit je werk analyseren en beschrijven hoe goed gebruik van zowel nudging als framing bijdraagt aan positieve gedragsverandering.

Voor wie

Voor beleidsmakers, artsen en verpleegkundigen en andere gezondheidsprofessionals in de arbo- en publieke gezondheidszorg, die effectief gebruik willen maken van nudging en framing in hun dagelijks werk.

Toegangseis

Hbo werk- en denkniveau.

Docent

Journalist en schrijver Peter Henk Steenhuis heeft niet alleen affiniteit met nudging en framing, maar ook volop ervaring hiermee: “Politici, werkgevers, sporters, werknemers, reclamemakers, medici, advocaten – ze proberen ons allemaal door hun bril naar de werkelijkheid te laten kijken. Als journalist ben ik erin getraind zulke brillen op én af te (laten) zetten. Journalisten proberen de werkelijkheid tenslotte zo objectief mogelijk te beschrijven. Om dat te kunnen doen, ben ik mij scherp bewust van de nudgingstrategieën waarmee anderen ons proberen te beïnvloeden. Ik ook dagelijks met taal bezig, gespitst op woorden als ‘weidemelk’. Dit woord roept het beeld op van koeien die na de winter de wei weer in mogen. Door het frame van beesten die niet opgehokt zitten, drinken wij liever die melk – is althans het idee.”

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 kreeg deze module van de deelnemers een 9,0.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.