030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

NSPOH Avondacademie – Planetary Health

Datum: 28 feb '24

In het kort

Maak jij je ook zorgen om de toekomst van onze planeet? En voel je de urgentie als professional om bij te dragen aan een gezonde leefomgeving? Laat je in één avond online bijscholen bij de NSPOH Avondacademie over Planetary Health.

Wat je leert

Als professional in de sociale geneeskunde ben je niet alleen een hoeder van individuele gezondheid, maar ook van de gezondheid van onze planeet. De online avondscholing Planetary Health brengt deze essentiële verbinding tot leven, en biedt handvatten en kennis die nodig zijn om de gezondheid van zowel mensen als de planeet te verbeteren.

Leer hoe klimaatverandering, verlies van biodiversiteit, vervuiling en andere milieufactoren onze gezondheid beïnvloeden. Ontdek hoe je in de spreekkamer en daarbuiten een cruciale rol speelt, door naast de zorg voor individuele patiënten ook actief bij te dragen aan het voorkomen van milieugerelateerde gezondheidsproblemen. Planetary Health experts Ernst Jurgens en Nora van Gaal gaan met elkaar in gesprek over transdisciplinair samenwerken om complexe planetaire gezondheidsuitdagingen aan te pakken. Schrijf je vandaag nog in voor de NSPOH Avondacademie Planetary Health!

Soort scholing

Een rondetafelgesprek tussen Ernst Jurgens, Nora van Gaal en gespreksleider Vera van Rijn. Je wordt actief betrokken bij het onderwijs door middel van een opdracht en je kan vragen stellen via de chat.

Na afloop van deze module

  • kan je toelichten hoe de gezondheid van mensen in verbinding staat met planetaire gezondheid;
  • kan je uitleggen hoe Planetary Health onderdeel uitmaakt van jouw functie en rol als professional;
  • kan je toelichten hoe transdisciplinaire samenwerking -op gebied van Planetary Health- eruit kan zien.

Voor wie

Deze uitvoering van de NSPOH Avondacademie is gericht op alle professionals werkzaam in de publieke- en arbeidsgezondheidszorg. De scholing is geschikt voor artsen, verpleegkundigen en andere professionals werkzaam in de sociale geneeskunde. De diversiteit aan professionals zien wij als meerwaarde zodat we vanuit verschillende disciplines inzicht krijgen in dilemma’s die direct of indirect te maken hebben met Planetary Health, en die veel verder voeren dan de spreekkamer. Je hebt elkaar nodig!

Docenten

  • Ernst Jurgens, bedrijfsarts, medisch bioloog & NVAB bestuurder.
  • Nora van Gaal, AIOS 2e fase M+G, profielarts medische milieukunde en voorzitter werkgroep Planetary Health van de Jonge Arts Maatschappij + Gezondheid.

Toelatingseisen

HBO werk- en denkniveau.

Praktische informatie

  • De scholing vindt plaats via Microsoft Teams. Je ontvangt de Teams-link een week voorafgaand aan het onderwijs.
  • Het onderwijs wordt opgenomen, bij de opname ben jij als deelnemer niet in beeld.
  • We vragen je, gedurende het onderwijs, jouw camera aan te zetten zodat we jou accreditatiepunten kunnen toekennen.
  • De NSPOH Avondacademie is geaccrediteerd avondonderwijs over actuele thema’s binnen de sociale geneeskunde. De scholingen vinden in februari, juni en november plaats.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Terugkomdag voor gecertificeerde visusinstructeurs 2024

Datum: 26 jan '24

In het kort

Ben jij gecertificeerd visusinstructeur? Wil je je kennis met betrekking tot visus(onderzoek) verdiepen? En wil je ervaringen en best practices uitwisselen met andere visusinstructeurs? Kom dan naar de terugkomdagen voor visusinstructeurs. Het programma wisselt jaarlijks. Ook is het mogelijk om op te gaan voor hercertificering. Je moet drie terugkomdagen  volgen om in aanmerking te komen voor herregistratie als visusinstructeur.

Wat je leert

Elke terugkomdag heeft een ander programma. Inhoudelijke onderwerpen worden afgewisseld met leren van en met elkaar. Het uitwisselen van ervaringen vormt een vast onderdeel van de terugkomdagen. Ook bestaat de mogelijkheid om te hercertificeren.

Wil jij een onderwerp of vraagstuk graag terugzien tijdens een terugkomdag? Neem dan contact op met Tamara van Keulen, t.vankeulen@nspoh.nl.

Programma 2024

In 2024 worden twee terugkomdagen georganiseerd op:

  1. Woensdag 26 juni 2024
  2. Woensdag 2 oktober 2024

Het programma op woensdag 26 juni 2024 is als volgt:

  • Omgaan met deelnemers met weerstand. Hoe buig je deze weerstand om en krijg je de deelnemer in de leerstand?
  • Herkennen van handigheidjes en trucjes in de uitvoering van het onderzoek.
  • Screening op en oogheelkundig en orthoptisch onderzoek bij kinderen met een verdenking van Cerebral Visual Impairment (CVI).

N.B. De terugkomdag van 26 juni heeft dezelfde inhoud als de terugkomdag die op 13 september 2023 heeft plaatsgevonden.

Het programma van woensdag 2 oktober 2024 is als volgt:

  • Microlessen van deelnemers over een relevant oogheelkundig onderwerp.
  • Myopie: progressie en speciale glazen ter remming.

Voor wie

NCJ gecertificeerde visusinstructeurs.

Hercertificering

Wil je opgaan voor hercertificering neem dan contact op met Woro Smelik, w.smelik@nspoh.nl.

Het hercertificeringsmoment vindt plaats in de middag van een terugkomdag. Je geeft elkaar feedback op de meegebrachte videobeelden. Het minimumaantal deelnemers voor hercertificering is 2. Deelnemers die niet hercertificeren volgen een alternatief programma in de middag.

De voorwaarden voor hercertificering zijn:

  • Je hebt 3 terugkomdagen in 5 jaar gevolgd.
  • Je hebt middels een logboek aangetoond dat je voldoende KPB’s afgenomen hebt en groepstrainingen gegeven hebt. *
  • Je hebt videobeelden meegebracht.
  • Je hebt op adequate wijze feedback op de videobeelden gegeven aan en ontvangen van andere hercertificeerders

*Volgens de huidige eisen: 30 KPB’s en 2 groepstrainingen.

Welke videobeelden neem je mee?

Je neemt minimaal twee video-opnamen mee naar de Terugkomdag. Het is van belang dat zowel het onderzoek bij kinderen onder als boven de 36 maanden in de video’s aan bod komt. Dus video 1 gaat bijvoorbeeld over het onderzoek onder de 36 maanden en video 2 over het onderzoek boven de 36 maanden.

  • Video 1 Laat zien hoe jij instructie geeft aan een collega over de uitvoering van het onderzoek van een kind boven of onder de 36 maanden. Ook laat je hierin zien hoe je zelf het onderzoek voordoet. Je mag dit onderzoek zonder kind uitvoeren, bijvoorbeeld op papier met ogen of met een pop.
  • Video 2 Laat zien hoe een collega op een kind boven of onder de 36 maanden het onderzoek uitvoert. Tijdens de terugkomdag geef je feedback op de uitvoering. Je hoeft de feedback dus niet te filmen.

Een video duurt maximaal 3 (!) minuten. Meer informatie over waar de video’s aan moeten voldoen, vind je na aanmelding in de studiehandleiding.

Toelatingseisen

Je bent gecertificeerd visusinstructeur.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf (minimaal 6 weken) even contact met ons op.

Docenten

Afhankelijk van het programma: orthoptisten, visusinstructeurs en andere experts uit het werkveld van het opsporen van oogafwijkingen.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,6.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Terugkomdag Baecke-Fassaert motoriek test

Datum: 19 dec '23

In het kort

De terugkomdag volg je om je kennis over motorische en neurologische ontwikkeling te verdiepen. De dag begint met achtergrondinformatie over de motorische en neurologische ontwikkeling van het jonge kind. Daarna bespreken we met elkaar het ‘waarom we doen wat we doen en de betekenis daarvan voor ons handelen’. Zelfs als Baecke-Fassaert Motoriektest-instructeur kan het lastig zijn te verklaren waarom je bepaalde handelingen met de BFMT uitvoert. Daarom hebben we tijdens deze terugkomdag ook aandacht voor het narratief dat je vertelt aan ouders wanneer je de test afneemt. In de middag behandelen we de doorloop van het Van Wiechen naar de BFMT.

Wat je leert

Er is vaak aandacht voor de uitvoering en scoring, maar wat onderzoek je nu eigenlijk met al die tests van de BFMT? Ook het interpreteren van de tests en de BFMT in z’n geheel kan een uitdaging zijn. Zeker omdat de ‘normaalwaarden’ inmiddels misschien wel verouderd zijn, en hoe kan / moet je daar dan rekening mee houden? Het zijn allemaal vragen waar je als JGZ-professional tegenaan kan lopen wanneer je de BFMT regelmatig uitvoert.

We merken dat de BFMT steeds vaker geen vast onderdeel meer uitmaakt van de daarvoor bedoelde contactmomenten, of dat deze contactmomenten helemaal niet meer plaatsvinden. Met deze terugkomdag willen we jullie als JGZ-professionals meenemen in het belang van de BFMT bij het volgen van de motorische ontwikkeling en het signaleren van afwijkingen in de motorische ontwikkeling van een kind.

In de ochtend is er aandacht voor theorie en verdieping middels achtergrondinformatie over motorische en neurologische ontwikkeling. Ook laten we zien hoe een vervolgtraject bij Developmental Coordination Disorder (DCD) eruit ziet. En waar kinderen met DCD tegenaan lopen. Er wordt dieper ingegaan op het nut van het doen van een neurologische
onderzoek bij kinderen met een motorische hulpvraag.

De middag staat in het teken van de praktijk. Je gaat met elkaar aan de slag door onder andere praktijkvoorbeelden te bespreken aan de hand van ingestuurde filmpjes van afname test BFMT. Daarnaast wordt er uitgebreid stil gestaan bij het verband leggen tussen de uitkomsten van het Van Wiechenonderzoek en de BFMT. Hoe heeft het kind gescoord op het Van Wiechen en hoe kan je die uitkomsten interpreteren in de lijn van de BFMT en de toekomstige motorische en neurologische ontwikkeling? Vervolgens: hoe verhouden de uitkomsten uit het Van Wiechenonderzoek zich tot de uitkomst van de BFMT, en wat zegt dat over de ontwikkeling van het kind en wat ons te doen staat?

Na afloop van deze module kun je:

  • uitleggen aan collega-professionals en ouders wat en waarom je iets test met de BFMT.
  • verschillende negatieve scores na afname BFMT interpreteren.
  • uitleggen welke vervolgstappen je neemt na een negatieve score.
  • benoemen welke clusters er zijn om rekening mee te houden bij een differentiaaldiagnose.
  • uitleggen wat je differentiaaldiagnose is en hoe je daartoe bent gekomen.
  • toelichten hoe de BFMT gezien kan worden in het verlengde van het Van Wiechenonderzoek.
  • toelichten hoe de verschillende disciplines optimaal kunnen samenwerken bij de uitvoer van de BFMT.

Voor wie

Deze scholing is geschikt voor jeugdartsen, verpleegkundig specialisten en jeugdverpleegkundigen die de BFMT uitvoeren. Het is belangrijk dat je voorkennis hebt van de BFMT gezien dit een verdiepende scholing is.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • Ellen Rietveld. Via haar masterthesis voor kinderfysiotherapie raakte zij betrokken bij het onderwijs over de BFMT. Nu werkt ze 3 dagen per week als kinderfysiotherapeut bij een eerstelijnspraktijk in de Drechtsteden. In haar lessen kijkt ze graag vanuit haar vakgebied naar motoriek. Naast de theorie komen ook haar ervaringen vanuit de praktijk aan bod. Van elkaar leren vindt ze leuk.
  • Jessika van Hoorn. Kinderrevalidatiearts UMCG, aandachtsgebied: kinderen met afwijkende motoriek, DCD. Jessika verzorgt tevens cursussen kinderneurologisch onderzoek MND (Minor Neurological Dysfunction, vroeger: Touwen).

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Overgewicht en leefstijl in de spreekkamer van de JGZ

Datum: 15 dec '23

In het kort

Hoe praat je met kinderen met overgewicht en hun ouders over gewicht en leefstijl? Dit is zeker geen makkelijk onderwerp in de spreekkamer. In deze module Overgewicht en leefstijl in de spreekkamer van de JGZ leer je hoe je je comfortabeler en competenter kunt voelen in zo’n gesprek.

Wat je leert

De helft van de Nederlandse bevolking heeft overgewicht, een deel hiervan ontstaat al in de kindertijd. Er wordt in Nederland steeds meer aandacht besteed aan de ondersteuning en zorg voor kinderen met overgewicht en obesitas. Onder andere middels de aanpak Kind naar Gezonder Gewicht, een programma van JOGG waarin een grote rol is weggelegd voor de centrale zorgverlener. De centrale zorgverlener begeleid kind en gezin en coördineert de samenwerking tussen alle verschillende professionals en zorg voor de samenhang van de aanpak. Deze rol wordt momenteel in de praktijk vaak vervuld door JGZ-professionals (veelal jeugdverpleegkundigen). Overgewicht of obesitas is aanleiding om in gesprek te gaan. Vanuit daar wordt gekeken naar achterliggende oorzaken, de huidige situatie en ondersteuning van kind en gezin. De ambitie van de overheid is dat in 2030 elke gemeente werkt aan de aanpak Kind naar Gezonder Gewicht.

Tijdens deze module worden diverse onderwerpen behandeld over overgewicht bij kinderen.

We belichten allereerst de complexiteit van overgewicht en obesitas en de onderliggende factoren die mogelijk een rol kunnen spelen bij het ontstaan en in standhouden van overgewicht. Zowel vanuit biomedisch, psychisch, sociaal (inclusief de omgeving waarin we leven) en leefstijlperspectief. Belangrijk is om hierbij te leren kijken met een brede blik, want vaak spelen er meer problemen in het gezin.

Vervolgens raken we bekend met de ‘Richtlijn overgewicht en obesitas bij kinderen (2022)’. Een cruciaal aspect waarbij we uitgebreid stil staan, is de invloed van onze (onbewuste) vooroordelen en stigma’s en vooroordelen op het verlenen van zorg. Overgewicht en obesitas zijn gevoelige onderwerpen die gepaard kunnen gaan met schaamte, schuld of weerstand van kind en ouder(s). Gezien de complexiteit en sensitiviteit van het onderwerp is het aanleren van de juiste gespreksvaardigheden van essentieel belang voor het voeren van deze gesprekken. Je krijgt inzichten, praktische tools en ruimschoots de gelegenheid om ze te oefenen.

In deze scholing verkrijg je theoretische inzichten (op basis van wetenschappelijk onderzoek en ervaringen uit de praktijk), werken we met casuïstiek en krijg je praktische handvatten voor gespreksvoering, waarmee je uitgebreid oefent.

Na afloop van deze module

  • begrijp je de biomedische, psychosociale en leefstijlfactoren die kunnen bijdragen aan overgewicht bij kinderen.
  • ben je bekend met de aanpak Kind naar Gezonder Gewicht (een programma van JOGG), inclusief de brede blik en de rol van de centrale zorgverlener.
  • ben je bekend met de inhoud van de richtlijn overgewicht en obesitas bij kinderen (2022).
  • kun je de complexe context analyseren waarin kinderen en hun ouders met overgewicht verkeren.
  • kun je vooroordelen en stigma’s herkennen en begrijpen hoe deze de zorgverlening beïnvloedt.
  • kun je een brede kijk hanteren bij het benaderen van problemen in gezinnen met overgewicht.
  • kun je effectieve gespreksvaardigheden inzetten die nodig zijn om sensitief en professioneel met kinderen en ouders met overgewicht te communiceren.

Voor wie

Jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen, huisartsen.

Docenten

Dr. Leandra Koetsier, gezondheidswetenschapper.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Straatzorg en publieke gezondheid

Datum: 15 dec '23

In het kort

Wil je weten hoe we in de publieke gezondheid de juiste zorg kunnen bieden voor mensen in de marge van de maatschappij? En wil jij leren hoe je kwetsbaarheid voor dakloosheid herkent als hulpverlener? In deze module leer je ook hoe het er écht in de praktijk aan toegaat middels een halve dag praktijkexcursie. Naast de theorie kijk je mee hoe de zorg werkt op straat. Wil je van ervaren hulpverleners de belangrijkste lessen van de straatzorg leren? Volg dan deze module Straatzorg en publieke gezondheid!

Wat je leert

Oriëntatie op sociaal-medische problematiek bij mensen in de marge van de maatschappij, voor en tijdens dakloosheid

Gerrit is 43 jaar en woont bij zijn moeder. Nadat moeder overlijdt, gaat het mis. Hij verwaarloost zichzelf, wordt dronken, schreeuwt, maakt geen post open en belandt op straat. In het geval van Gerrit zijn er signalen die wijzen op diens kwetsbaarheid en de weg naar dakloosheid, maar wie pakt die op? Niet alleen Gerrit is kwetsbaar, ook ons zorgsysteem vertoont zijn mankementen.

Met dit onderwijs verwerf je kennis en inzicht in de problematiek van mensen in de marge van de samenleving op drie niveaus: cliënt, populatie en beleid. Het betreft de doelgroep en de bouwstenen voor de Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGZ). Welke lessen leren we, van betreffende mensen en de direct betrokken hulpverleners, voor preventie van sociaal-medisch verval?

Na afloop van deze module:

  • heb je inzicht in de kenmerken en sociaal-medische problemen van kwetsbare burgers, voor en tijdens dakloosheid.
  • heb je inzicht in individuele en systemische oorzaken van dakloosheid op populatieniveau en in populatiekenmerken en sociaal-medische gegevens.
  • kun je deze kennis benutten in je eigen werk.
  • kun je benoemen met welke bouwstenen goede en toegankelijke sociaal-medische zorg kan worden geboden en welke wetgeving daarbij van belang is.
  • kun je op beleidsniveau adviseren over preventie en aanpak van problemen met potentieelrisico op sociaal-medisch verval.

Voor wie

Arts M+G, jeugdarts, Master of Public Health, forensisch arts, verpleegkundige, huisarts, praktijkondersteuner huisarts (POH), vertrouwensarts, spoedeisendehulp-artsen, specialist ouderengeneeskunde, verslavingsarts en andere professionals werkzaam of in opleiding in de publieke gezondheidszorg. De module is ook toegankelijk voor ervaringsdeskundigen en professionals uit het sociale domein.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf (minimaal 6 weken) even contact met ons op.

Toelatingseis

Hbo+ werk en denkniveau.

Docenten

 

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Effectief doelen bereiken in complexe situaties. Leer werken met krachtenveldanalyse

Datum: 29 sep '23

Leer werken door middel van een krachtenveld analyse en bereik gemakkelijker je doelen. Zet je netwerk strategisch in.

In het kort

Doelen in het sociale domein behaal je zelden zonder afhankelijk te zijn van anderen. Wil je krachtiger en sneller overzicht, inzicht en handelingsmogelijkheden in beeld hebben wie je wanneer en hoe moet inschakelen om jouw doel te bereiken? Maak dan een krachtenveldanalyse! Hoe je dat doet, leer je in deze module.

Wat je leert

Analyseer je krachtenveld en ontwikkel beïnvloedings- en benaderingsstrategieën

Als professional in de publieke en arbeidsgezondheid heb je in projecten vaak een coördinerende en sturende rol. Maar het is niet altijd eenvoudig om iedereen mee te krijgen in het belang van het oplossen van een bepaald gezondheidsprobleem, of het onder de aandacht brengen van een bepaalde product of dienst. Steun en draagvlak creëren gaat nu eenmaal niet vanzelf in het complexe werkveld van de publieke gezondheidszorg. Om deze complexiteit hanteerbaar te maken en sneller en makkelijker je doelen te realiseren is het handig als je werkt en denkt in termen van krachtenvelden.

In deze praktische module leer je denken en kijken in termen van belanghebbenden bij jouw vraagstuk, hun rollen, belangen, maar ook hun mening en houding en de kwaliteit van de werkrelatie die jij met hen hebt. Door je op deze wijze te verplaatsen in sleutelpersonen wordt het makkelijker om inhoud en proces aan elkaar te verbinden. Je leert meervoudig te kijken, waardoor je andere dingen gaat zien en andere oplossingsrichtingen zich openen.

Vervolgens leer je deze analyse vertalen naar de praktijk en ga je met je eigen vraagstuk aan de slag. Je ontwikkelt een strategie om in gesprek te gaan met de belangrijkste actoren in jouw krachtenveld, waardoor je samen een stap dichterbij het realiseren van het doel komt.

Na afloop van deze module

  • heb je inzicht in het hoe, wat en waarom van het maken van een krachtenveld.
  • heb je een methode in handen waarmee je voor elk vraagstuk dat je niet alleen kunt oplossen (elk doel waar je, bij het realiseren ervan afhankelijk bent van meerdere spelers) je krachtenveld in beeld kunt brengen.
  • heb je een overzicht van alle cruciale belanghebbende actoren die een wezenlijke rol kunnen spelen in het krachtenveld van je eigen casus
  • en krijg je inzicht in hun rollen, belangen, hun relatie tot jou en de mate van invloed die zij hebben op het realiseren van jouw doel.
  • heb je je krachtenveld geanalyseerd en een oplossingsrichting bedacht  om een stap dichterbij het realiseren van je doel te komen.
  • heb je een aanpak voor strategische gespreksvoering gekregen en hiermee geoefend.
  • heb je inzicht in je eigen voorkeursstijl om om te gaan met belangentegenstellingen.

Voor wie

Professionals in de publieke gezondheid en arbodienstverlening.

Docent

Drs. Myriam (M.S.) Gijsbers-van Pesch.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module, die eerder onder de titel Krachtenveldanalyse: maak strategisch gebruik van je netwerk werd aangeboden, met een 8,5.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Borstvoeding – verdieping voor de JGZ

Datum: 18 sep '23

In het kort

Borstvoeding geeft een kind de beste start. Wil jij ouders hierbij beter ondersteunen? In deze module verdiep je je kennis én werk je aan gespreksvoering.

Wat je leert

Als JGZ-professional heb je een heel belangrijke rol in de begeleiding van ouders bij het voeden van hun kind. Borstvoeding is een gevoelig onderwerp om te bespreken. In deze module zal lactatiekundige én jeugdverpleegkundige Joanneke van der Marel je kennis van borstvoeding verder verdiepen.

Je gaat je verdiepen in een aantal belangrijke aspecten van de borstvoeding. Onder andere voeden op verzoek: hoe doen ouders dit in de praktijk en wanneer wijkt je advies ervan af? Ook leer je meer over groeicurves: wanneer kom je in actie, wat is grijs gebied en hoe communiceer je hierover sensitief met ouders? Daarnaast verdiep je je in de borstvoedingscijfers/prevalentie: wat zijn de redenen van stoppen en wat is hier jouw rol als JGZ-professional? Vervolgens kijken we naar het combineren van borstvoeding en vast voedsel. Ook leer je waar je op moet letten bij borstvoeding van dysmaturen/prematuren. Ten slotte zullen we bekijken wanneer het nodig is om door te verwijzen naar een lactatiekundige of andere professional.

De module is interactief opgebouwd waarbij er veel ruimte is voor casuïstiek en vragen van deelnemers. We gaan uitgebreid werken aan gesprekvoering in de spreekkamer.

Na afloop van deze module

  • kan je de prevalentie, trends en beweegredenen om te continueren of stoppen met borstvoeding beschrijven;
  • kan je de aandachtspunten bij borstvoeding van dismaturen/prematuren benoemen;
  • kan je adviseren over het combineren van vast voedsel en borstvoeding;
  • kan je evalueren wanneer je doorverwijst naar andere professionals;
  • kan je ouders motiveren om hun borstvoedingswens te behalen.

Voor wie

Deze module is bestemd voor jeugdverpleegkundigen, jeugdartsen, verpleegkundig specialisten en alle HBO+ zorgprofessionals die te maken hebben met begeleiding bij borstvoeding in de dagelijkse praktijk.

Voorkennis: Qua kennis ga je de diepte in t.o.v. de e-learning borstvoeding.

Ben je verpleegkundig specialist en wil je accreditatiepunten? Geef dit minstens 6 weken voor de start van de scholing door.

Docent

Joanneke van der Marel-Sinke,
Lactatiekundige IBCLC, L-49072
Jeugdverpleegkundige 0-4 BIG nr. 690 425 410 30

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Slaap en de behandeling van slaapproblemen bij kinderen en jongeren

Datum: 16 aug '23

In het kort

Slaapproblemen bij kinderen komen veel voor. Als JGZ-professional heb je de taak om ouders, kinderen en jongeren hier goed over te adviseren. Hoe voorkom je dat een slaapprobleem een slaapstoornis wordt? Je leert het in de module Slaap en de behandeling van slaapproblemen bij kinderen en jongeren!

Wat je leert

Duik in de achtergrond van slaap bij kinderen in de leeftijd van 0-18 jaar

Slaap is het fundament van een gezonde leefstijl en essentieel voor de goede ontwikkeling van het kind. Veel ouders worstelen met de slaap van hun kind. De wanhoop is vaak voelbaar in de spreekkamer: “Hoe krijg ik mijn kind nou toch in slaap?” of “Mijn puber is hele nachten wakker”. In deze module duiken we in de achtergrond van slaap bij kinderen in de leeftijd van 0-18 jaar. Wat is normaal en afwijkend? En wat voor adviezen kan je aan kinderen, jongeren en ouders meegeven? Kun je meer doen dan slaaphygiëne bespreken?

We beginnen met de basisbeginselen van slaap door middel van de laatste wetenschappelijke inzichten. Vervolgens gaan we dieper in op de veel voorkomende slaapproblemen. Hoe herken je ze in de anamnese en wanneer spreek je van een slaapstoornis? Wanneer verwijs je door naar een gespecialiseerd slaapcentrum? Daarnaast kijken we naar tools die je kunt gebruiken om te voorkomen dat een slaapprobleem een stoornis wordt. We bespreken welke randvoorwaarden belangrijk zijn en hoe je ouders en kind kunt motiveren hieraan te werken. Vervolgens behandelen we het bioritme en verstoringen daarvan. We gaan in op hoe je de bedtijden kunt aanpassen aan het bioritme en een bioritme zo nodig kunt verschuiven.

We starten met theorie en je werkt actief met voorbeelden uit je eigen praktijk.

Na afloop van deze module kun je:

  • de basisbeginselen van slaap toelichten.
  • verschillende slaapproblemen herkennen en passende adviezen geven.
  • je randvoorwaarden benoemen om te voorkomen dat een slaapprobleem een slaapstoornis wordt.
  • een verstoring in het bioritme herkennen en adviezen geven om het terug te draaien.
  • beslissen wanneer een doorverwijzing naar de kinderarts of slaapcentra nodig is.

Voor wie

Jeugdartsen (ook artsen in opleiding), jeugdverpleegkundigen en huisartsen.

Toelatingseis

Hbo werk- en denkniveau.

Docenten

  • Arina de Vries, GZ-psycholoog & Somnoloog, Eigenaar Psychologiepraktijk Slaaplekker.
  • Laury Quaedackers, GZ-psycholoog & Somnoloog.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Chronische ziekten en voeding

Datum: 14 jul '23

In het kort

Ongezonde voeding levert een belangrijke bijdrage aan het ontwikkelen van chronische ziekten. Voeding is echter niet alleen het probleem, maar vaak ook een oplossing. Verdiep je in de kracht van voeding als veroorzaker én als medicijn voor chronische ziekten als diabetes, kanker en obesitas en volg deze module Chronische ziekten en voeding.

Wat je leert

Tijdens deze module neemt docent prof. dr. Hanno Pijl je mee in de laatste medisch-wetenschappelijke studies over de impact van voeding op het beloop van chronische ziekten: de succesverhalen, maar ook de missers. Hij legt uit hoe slechte eetgewoonten bijdragen aan de ontwikkeling van chronische ziekten en ook hoe gezonde voeding het lichamelijk weer helpt te herstellen. Hanno deelt zijn ervaringen uit de spreekkamer en geeft enkele tips and tricks om het gesprek aan te gaan met de patiënt.

Na afloop van deze module kan je

  • beschrijven hoe een ongezond eetpatroon kan bijdragen aan de ontwikkeling van chronische aandoeningen zoals diabetes, obesitas en kanker.
  • uitleggen welke rol voeding kan spelen in het voorkómen en behandelen van chronische aandoeningen.
  • een aantal voedselgerelateerde interventiestrategieën benoemen die succesvol worden ingezet om chronische aandoeningen te behandelen.
  • enkele tips and tricks inzetten om spreekkamergesprekken te voeren over voeding.
  • doorverwijsmogelijkheden benoemen voor chronisch zieke patiënten die voedingsgerelateerde interventies willen inzetten.

Voor wie

Voor alle medische professionals die geïnteresseerd zijn in voeding. In het bijzonder: bedrijfsartsen, huisartsen, arboverpleegkundigen, praktijkondersteuners bedrijfsarts, artsen beleid & advies, jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen.

Toelatingseis

Hbo denk- en werkniveau.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door prof. dr. Hanno Pijl, Prof. dr. Hanno Pijl is internist-endocrinoloog en hoogleraar diabetologie bij de afdeling Interne Geneeskunde van het LUMC. Hij was van 2008-2016 lid van de commissie Voeding van de Gezondheidsraad en in 2018 grondlegger van het Nederlands Innovatiecentrum voor Leefstijlgeneeskunde (www.lifestyle4health.nl). Hanno Pijl is een bevlogen docent en veelgevraagd spreker op congressen.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Pluis niet pluis

Datum: 1 jun '23

In het kort

Bij de JGZ kunnen ouders terecht met allerlei vragen over het opvoeden en opgroeien van hun kinderen, en ook vindt hier vroegsignalering van een aantal medische afwijkingen plaats. In deze module leer je als jeugdverpleegkundige een aantal medische screeningen zelfstandig uitvoeren, zodat je bekwaam bent de reguliere JGZ-consulten bij gezonde kinderen volledig uit te voeren. (Gezond heet een kind in praktijk wanneer na een eerste triage door verpleegkundige en arts, in overleg met ouders, is besloten dat er geen medische reden tot zorg is rondom een kind.)

De module bestaat uit 5,5 dagen cursorisch onderwijs en een praktijkopleiding van vier maanden bij de eigen JGZ-organisatie. De daar werkzame jeugdarts treedt op als praktijkopleider. Hij/zij begeleidt jou intensief bij het aanleren en lege artis uitvoeren van de in het onderwijs geleerde medische screeningen.

Voor wie

Jeugdverpleegkundigen.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,0.

Eveline Kok en Yvonne Olsthoorn

GGD Amsterdam

Pluis-niet pluis-training helemaal ingeburgerd bij GGD Amsterdam

Het nieuwe landelijke professionele kader voor de Jeugdgezondheidszorg voor 0 tot 4-jarigen brengt een taakherschikking van jeugdarts naar jeugdverpleegkundige met zich mee. Verpleegkundigen krijgen steeds meer een rol aan de voorkant, als eerste aanspreekpunt voor ouders. Artsen worden vooral ingezet wanneer er echt iets aan de hand lijkt te zijn met een kind. Dit heeft impact op de samenwerking tussen jeugdarts en jeugdverpleegkundige. De ‘Pluis-niet pluis’-training van de NSPOH, een incompany traject, ondersteunt hierbij. Bij GGD Amsterdam is deze scholing inmiddels al helemaal ingeburgerd. Eveline Kok en Yvonne Olsthoorn van GGD Amsterdam vertellen er in een interview meer over. Lees het interview hier.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.