Wil jij je kennis vergroten op het gebied van sociaal-medische advisering? Meld je aan voor deze basismodule. Deze scholing biedt je de essentiële inzichten en vaardigheden die nodig zijn om effectieve sociaal-medische adviezen te geven. Hierdoor verbreed je je expertise en draag je bij aan betere zorgbeslissingen.
In deze eendaagse module maak je kennis met het werkveld van het Sociaal Medisch Advies (SMA). Je krijgt een overzicht van alle werkvelden en wetgeving. Daarnaast krijg je inzicht in jouw rol als sociaal-medisch adviseur en wie jouw medespelers zijn in het werkveld, de verschillende geldstromen en hoe je daar eventueel invloed op kunt hebben. Naast de theorie ga je ook aan de slag met jouw eigen ervaringen en deel je deze met je groepsgenoten.
Aan het einde van de dag krijg je ook een overzicht van welke vervolgmodules er nog zijn op het gebied van SMA en wetgeving.
De werkvormen worden afgewisseld: je krijgt theorie aangereikt en gaat zelf aan de slag om deze toe te passen.
• kan je aangeven met welke mogelijke spelers je te maken hebt in je rol als sociaal-medisch adviseur;
• kan je analyseren welke factoren bepalen waar je wel of geen invloed op kunt uitoefenen;
• heb je inzicht in de verschillende domeinen en kent de wetten binnen de SMA;
• heb je inzicht in de geldstromen binnen SMA zijn en hoe dit elkaar kan beïnvloeden.
Artsen werkzaam binnen het sociaal medisch domein en artsen en andere zorgprofessionals (bijv. huisartsen, specialisten ouderengeneeskunde e.d.) die zich willen verdiepen in de sociale geneeskunde.
Wo-/hbo-werk en denkniveau met affiniteit met de sociale geneeskunde.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Perfectionisme gaat niet over ‘perfect zijn’. Perfectionisme gaat over het aanhouden van strenge en onrealistische normen (aan jezelf en/of voor anderen) en het baseren van je eigen waarde op het behalen ervan. Dit tezamen heeft een grote, nadelige invloed op hoe je je voelt.
In drie bijeenkomsten leer je over de verschillende vormen van perfectionisme met de laatste wetenschappelijke inzichten, die zowel goede als minder goede kanten hebben. Je krijgt daarbij inzicht in je eigen perfectionisme en de gevolgen die het voor je heeft. Deze module is gericht op de zorgprofessionals zelf, het is niet bedoeld voor de behandeling of begeleiding van perfectionistische cliënten.
Perfectionisme is een karaktereigenschap die alom gewaardeerd wordt en gepaard gaat met nauwkeurigheid, doorzettingsvermogen en streng naleven van normen en waarden. Deze kenmerken zijn erg bruikbaar binnen de gezondheidszorg. Artsen en andere professionals in de gezondheidszorg blijken daarom ook hoog te scoren op allerlei maten van perfectionisme. Daarnaast is er een andere opvallende maatschappelijke ontwikkeling: perfectionisme neemt toe in de samenleving.
Maar aan perfectionisme zit een keerzijde: het is geassocieerd met veel psychische- en somatische aandoeningen. Het is dan ook niet vreemd dat veel van deze professionals kampen met de negatieve gevolgen van perfectionisme, zoals burn-out klachten.
Tijdens de contactmomenten worden theoretische inzichten afgewisseld met (groeps)opdrachten waardoor je de nieuwe inzichten kan vertalen naar wat dit voor jouzelf betekent. Vragen als waar loop je in jouw perfectionisme tegenaan, waar wil je aan werken en hoe kan je jouw perfectionisme optimaal benutten, staan centraal. Vervolgens ga je in de groep aan de slag met het stellen van reële(re) doelen om meer vat te krijgen op je perfectionisme, hier minder last van te hebben en dit op gepaste wijze in te kunnen zetten. De training is meerdere dagen om een gedragsverandering in te kunnen zetten en milder naar jezelf te kunnen kijken.
Het contactonderwijs wordt interactief vormgegeven. Theorie wordt afgewisseld met (groeps)opdrachten. Postprandiale stilte wandelingen zijn ook onderdeel van het onderwijs. Aan de hand van een werkboek, dat je voor jezelf invult, krijg je steeds meer inzicht in je eigen gedrag en waar voor jou de verandering mogelijk is zodat een betere werk/privé balans ontstaat.
Alle professionals werkzaam in de publieke- en arbeidsgezondheidszorg met post-HBO of WO-niveau.
Je bent post-HBO of WO-geschoold
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Taalbarrières in de zorg kunnen leiden tot grote misverstanden. Het inzetten van een professionele tolk biedt uitkomst. In deze module van een halve dag leer je hoe je effectief in medische context communiceert met een tolk.
In deze module worden alle aspecten die een rol spelen in een driehoeksgesprek met een tolk besproken. Het aanvragen van een tolk, communiceren over medische gegevens, cultuursensitiviteit, omgaan met incoherente verhalen en leiding houden in een driehoeksgesprek zijn onderwerpen die hierbij aan bod komen.
Docent Ismahane Ben Smail behandelt aan de hand van voorbeelden uit eigen praktijk de valkuilen en best practices van het effectief samenwerken met tolken.
Aan de hand van verschillende modellen en technieken krijg je kennis en inzicht. Daarnaast wordt er geoefend en gebruik gemaakt van situaties uit jouw praktijk.
Zorgprofessionals die gesprekken voeren met anderstalige cliënten.
Niet van toepassing.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
De cijfers over armoede in Nederland liegen er niet om. Maar laten we eens verder kijken dan de cijfers: naar de mens die tegenover ons zit in de spreekkamer. Wat gaat er in hen om? Hoe start je een gesprek over armoede? En wat voor hulp kun je hen bieden?
De tweede editie van de NSPOH Avondacademie staat volledig in het teken van alles wat cijfers je níet vertellen over armoede. We starten de avond met het openhartige en eerlijke verhaal van een ervaringsdeskundige. Zij vertelt hoe het is om dagelijks in armoede te leven, hoe het zorgsysteem haar heeft opgevangen en wat we beter anders hadden kunnen doen. Vervolgens diepen we het thema armoede uit. Arts M+G Igor van Laere legt aan de hand van praktijkvoorbeelden uit wat de levenslange invloed is van armoede en stress op de gezondheid. Je krijgt tips over hoe je signalen van armoede herkent bij mensen in je spreekkamer. We doen korte oefeningen over hoe je een gesprek hierover kunt beginnen en je leert over het beschikbare hulpaanbod.
Eén van de belangrijkste drijfveren achter de Avondacademie is het samen willen brengen van de verschillende professionals werkzaam binnen de sociale geneeskunde. Van jeugdarts tot bedrijfsarts en van praktijkondersteuner verzekeringsarts tot arts medische milieukunde, om zo disciplinair overstijgend samenwerken te bevorderen.
Verhalen, kennisoverdracht, (gewetens)vragen en korte opdrachten wisselen elkaar af tijdens dit 1,5 uur durende online-programma. Uiteraard is er ruimte om vragen te stellen via de chat.
Alle professionals werkzaam in de publieke- en arbeidsgezondheidzorg. De scholing is geschikt voor artsen, verpleegkundigen en andere professionals werkzaam in de sociale geneeskunde.
HBO werk- en denkniveau.
De NSPOH Avondacademie is geaccrediteerd avondonderwijs over actuele thema’s binnen de sociale geneeskunde. De scholingen vinden over het algemeen in februari, juni en november plaats.
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
‘Zingeving is de meest gezondmakende kracht.’ aldus Machteld Huber.
Het belang van zingeving voor je gezondheid wordt nog weleens onderschat. Maar aandacht voor wie je bent, waar je voor staat en waar je “zin” vindt ligt aan de basis van je “zijn”. En dan hebben we het ook over je “zijn” als professional.
In twee dagen leer je het begrip ‘zingeving’ praktisch te maken voor jou als professional maar ook bespreekbaar te maken met je cliënten, waardoor zij meer grip krijgen op hun eigen gezondheid.
In deze module ga je even terug naar je basis, je professionele identiteit: wat is de betekenis van je werk, wat is het doel, wat zijn de kaders ervan, met welke vragen loop jij rond? Ben je in staat je gedachten over zingeving te formuleren, dan vergroot je je weerbaarheid en veerkracht. Bij jouzelf en bij je patiënt.
Aan de hand van talloze praktische voorbeelden leer je over de verschillende vormen van zingeving, en over zingevingssferen en trainingssferen. Ook krijg je zicht op zingeving op de lange- en korte termijn, op egocentrische vormen van zingeving en altruïstische. Zo krijg je handvatten om met zingeving aan de slag te gaan.
De docent, Peter Henk Steenhuis, kan waanzinnig schrijven maar is ook een boeiend spreker en kan verhalen vertellen zodat ze tot de verbeelding spreken. Op deze manier neem je de theorie tot je en wordt dit afgewisseld met interactieve werkvormen.
Professionals in de sociale geneeskunde. Alle professionals werkzaam in de publieke- en arbeidsgezondheidszorg. Dit zijn dus o.a. artsen M&G, verpleegkundigen JGZ/AGZ, bedrijfs- en verzekeringsartsen, Arbo verpleegkundigen, POB.
Peter Henk Steenhuis, journalist en schrijver.
Post HBO of WO.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
De BFMT fungeert als een referentiekader voor het opsporen van motorische ontwikkelingsproblemen. Net als het van Wiechenonderzoek is het geen screenings of diagnostisch instrument. De BFMT is sinds november 2019 de landelijke jeugdgezondheidszorg (JGZ)-standaard voor het motorisch ontwikkelingsonderzoek van kleuters. Het maakt onderdeel uit van de nieuwe JGZ richtlijn Motorische Ontwikkeling. Deze richtlijn biedt kennis en praktische handvatten voor professionals in de JGZ over monitoring, preventie, signalering, advisering en verwijzing bij motorische ontwikkelingsproblemen bij kinderen van 0-18 jaar.
Wil je het motorisch ontwikkelingsonderzoek bij kinderen van 5-6 jaar met de BFMT goed leren uitvoeren en begrijpen waarom je doet wat je doet? Volg dan deze scholing van 1,5 dag.
Wil je leren met welke didactische tools je je collega’s kunt trainen in de BFMT? Volg dan de uitgebreide module van vier dagdelen in plaats van drie dagdelen. Volg dan de Train-de-trainer Baecke-Fassaert motoriek test.
Tijdens het eerste dagdeel verdiep je je in de basis: wat, wie en hoe? Er wordt uitgelegd wat het doel van de BFMT is en waarom we deze test uitvoeren in Nederland. We gaan uiteraard ook in op de lege artis uitvoering van de BFMT, met handige tips en tricks voor uitvoer bij onder andere moeilijke doelgroepen. Hoe zorg je dat het onderzoek bij elk kind lukt? Daarnaast besteden we aandacht aan het bredere beeld: hoe kijk je naar het totaalplaatje van het kind dat voor je zit en naar wie verwijs je door indien nodig.
Bij het tweede dagdeel starten we met een wetenschappelijk kader, welk onderzoek is er gedaan en wat weten we over de onderbouwing van deze test? En wat betekent dit voor de duiding van de testuitkomsten? Kun je op basis van de BFMT wel een goede uitspraak doen over het motorisch functioneren van een kind?
We plaatsen de BFMT in een breder kader dan alleen een verplicht onderdeel van de PGO. Door informatie te kennen over de samenhang tussen een motoriek en andere ontwikkelingsgebieden kun je als zorgprofessional het belang van de motorische ontwikkeling in een breder perspectief zien. Dit helpt in het onderbouwen van adviezen die gegeven worden als de motoriek anders verloopt dan gemiddeld.
Tot slot wordt er ingegaan op een aantal bijzondere testuitslagen. Wat kun je doen als een kind alles nét wel of nét niet kan? Wat zijn nu de typische opmerkelijkheden die makkelijk over het hoofd gezien worden? Wie kun je inschakelen bij welke vragen?
Dagdeel 3 gaat dieper in op specifieke doelgroepen waarbij de motorische ontwikkeling anders kan verlopen. Welke signalen in de observatie van de motoriek zou je kunnen zien, en bij welke kenmerken zou je dat bijvoorbeeld kunnen zien? En waarom is vroegsignalering van mogelijke afwijkende ontwikkeling juist bij deze doelgroepen zo belangrijk?
Jeugdartsen, verpleegkundig specialisten en jeugdverpleegkundigen, die de Baecke-Fassaert motoriek test in de praktijk brengen.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Fijnstof vormt een belangrijk risico voor de volksgezondheid, de bronnen zijn divers. Wat maakt dan dat fijnstof toch een belangrijk risico is voor de volksgezondheid en wat zijn opties voor preventie?
Via de lucht worden we blootgesteld aan een groot scala aan stoffen. Grofweg kun je onderscheid maken in kortdurende piekblootstelling en langdurige grootschalige blootstelling. Het kan daarbij gaan om identificeerbare chemische stoffen, enkelvoudig of als mengsel of om (ultra)fijne stofdeeltjes waaraan organische of anorganische chemische stoffen gehecht zijn. In de klinische praktijk zal fijnstof zelden als ziekteoorzaak gesteld worden. Wat maakt dan dat fijnstof toch een belangrijk risico is voor de volksgezondheid?
In de ochtend zullen verschillende componenten, de bronnen, gezondheidseffecten en ziektelast, onderzoeksmethoden en mogelijke interventies van en voor luchtverontreiniging behandeld worden.
In de middag ga je oefenen met de systematiek van het beoordelen van luchtkwaliteit als risico voor de gezondheid van omwonenden. In dit onderdeel wordt ingegaan op het wettelijke kader, het schone lucht akkoord (SLA), de Omgevingswet, het GGD advies en maatregelen. In het bijzonder wordt aandacht besteed aan de componenten (ultra)fijnstof, stikstofdioxide en roet, specifieke afkomstig van verkeer en veehouderij. Aan de hand van een aantal casussen voer je een risicobeoordeling uit. Verder kun je de impact van interventies beoordelen.
Presentatie, casuïstiekbespreking en oefeningen.
Na afloop ben je bekend met fijnstof en gezondheid in brede zin. Je kent veel voorkomende bronnen en verspreiding en gezondheidseffecten. Je bent bekend met de metingen van luchtkwaliteit en hebt kennis gemaakt met wetenschappelijke onderzoeksmethoden voor het kwantificeren van de relatie tussen fijnstof en gezondheid.
Ook kun je een risicobeoordeling uitvoeren voor niet-complexe situaties van luchtverontreiniging door (ultra)fijnstof, stikstofdioxide en roet. Je kent het onderscheid tussen wettelijke en gezondheidskundige advieswaarden en weet deze adequaat toe te passen. Ook heb je inzicht in mogelijkheden om blootstelling aan luchtverontreiniging te verlagen. Verder ken je de mogelijkheden om gemeenten op adequate manier te adviseren in hun luchtkwaliteitsbeleid en burgers te adviseren door wetenschappelijke kennis in de praktijk toe te passen.
Adviseurs en artsen die in hun werk te maken hebben met het beoordelen van en adviseren over gezondheidsrisico’s voor omwonenden van blootstelling aan fijnstof.
Er wordt verwacht dat je enige ervaring hebt op dit gebied (1-2 jaar) en bekend met algemene principes van de epidemiologie. Dit onderwijs maakt deel uit van de opleiding tot arts medische milieukunde. Het aantal plaatsen voor externen is beperkt.
Dhr. Dr. ir J. (Jeroen) de Hartog, adviseur milieu & gezondheid, GGD Utrecht
Voorbereiding
Ter voorbereiding lees je de GGD-richtlijn medische milieukunde: luchtkwaliteit en gezondheid van het RIVM, hoofdstuk 1 t/m 3 (tot en met pagina 58).
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Dit onderdeel is een medische toepassing van het onderwijs over gezondheidseffecten van geluid.. Wat zo vanzelfsprekend lijkt is dat zeker niet. Een luisterend oor kunnen bieden. Gehoord worden. Binnen de gezondheidszorg is het gesprek met de patiënten de manier waarop informatie en kennis gedeeld worden. Echter het gehoor kan in deze een beperking zijn die niet bewust opgemerkt wordt.
Je kunt onderwijs volgen als bij- of nascholing. Dit onderwijs is ook een onderdeel van de opleiding arts medische milieukunde (1e fase M+G).
Centraal staat de klinische presentatie, beoordeling en aanpak van klachten van het gehoor en aanpalende organen die toegeschreven worden aan omgevingsgeluid. Aan de hand van een aantal casussen krijg je een beeld van de klinische benaderingswijze binnen de audiologische revalidatie.
Presentatie met opdrachten aan de hand van casuïstiek.
Na afloop heb je een beeld van de klinische presentatie en aanpak van klachten over het gehoor en wat een audiologisch centrum hierin kan betekenen. Hiermee heb je een basis om burgers en beleidsmakers te informeren over dit type meldingen in de publieke gezondheid.
Verpleegkundige mmk, adviseur mmk, arts medische milieukunde met beperkte ervaring in de beoordeling van gehoorsproblematiek.
Niveau
Beginner, weinig tot geen ervaring met de advisering over (milieu gerelateerde) gehoorproblematiek.
Voorbereiding
Er is geen voorbereiding nodig. Dit onderwijsonderdeel is geschikt voor medewerkers met een beperkte ervaring in de beoordeling en advisering van gehoorklachten.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Burgers en beleidsmakers hebben vaak vragen over gezondheidsrisico;s van antennes en andere bronnen van elektromagnetische velden en straling. Als adviseur milieu & gezondheid heb je kennis nodig van de wetenschappelijke stand van zaken hieromtrent.
Waar en hoe word je blootgesteld aan elektromagnetische velden en straling? Bekende bronnen zijn mobiele telefonie en hoogspanningslijnen, maar ook over wifi maken mensen zich nogal eens zorgen voor hun gezondheid. In dit onderwijs zal een toelichting gegeven worden op de natuurkundige achtergrond van het elektromagnetisch spectrum en toepassingen daarvan. De mogelijke effecten van ELF-EMV (elektriciteitsnet) en RF-EMV (draadloze communicatie) op de humane gezondheid worden toegelicht aan de hand van wetenschappelijke literatuur. Speciale aandacht is er voor recente technische ontwikkelingen (5G, energietransitie), de adviezen van de Gezondheidsraad en huidig beleid met ihb aandacht voor het voorzorgprincipe. Tot slot zal ingegaan worden op het soort vragen dat de GGD krijgt.
Presentatie over de achtergrond, gezondheidskundige risico’s en bespreken casuïstiek.
ben je bekend met het begrip elektromagnetische velden in brede zin, de bronnen in de leefomgeving en de relevantie voor de gezondheid.. Je kunt een schatting geven van gezondheidsrisico’s door elektromagnetische velden en hierover communiceren met beleidsmakers en burgers. Verder heb je kennisgemaakt met het kennisplatform elektromagnetische velden.
Verpleegkundige mmk, adviseur mmk, arts medische milieukunde met beperkte ervaring in de advisering bij elektromagnetische velden.
Niveau
Beginner, weinig tot geen ervaring met de beoordeling van electromagnetische velden als gezondheidsrisico.
Voorbereiding
Neem een casus mee met een vraag over elektromagnetische velden/straling. Iets wat speelt of gespeeld heeft in je werk of daarbuiten. Zoek informatie op de website van het Kennisplatform EMV&G over jouw casus.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Dit onderwijs is een onderdeel van de opleiding arts medische milieukunde (1e fase M+G). Je kunt dit onderwijs volgen als bij- of nascholing.
Geluid is een bron van hinder en onafhankelijk daarvan een bron van gezondheidsverlies. De volgende onderwerpen komen aan bod: basisprincipes geluid, verschil fysisch verschijnsel en menselijke waarneming, veel gebruikte dosismaten, lichamelijke reactie op geluid, gezondheidseffecten, gezondheidskundige normen en advisering.
In de ochtend is er een presentatie van de achtergrond, gezondheidskundige risico’s, de beoordeling en advisering van geluid als gezondheidsrisico.
In de middag gaan we met de fiets op pad om een aantal situaties betreffende omgevingsgeluid te bezoeken. Zorg dus dat je een (OV-)fiets ‘s morgens naar de GGD komt.
Na dit dagdeel onderwijs ben je op de hoogte en kun je werken met:
Niveau
Beginner, weinig tot geen ervaring met de beoordeling van geluid als gezondheidsrisico.
Voorbereiding
Lees GGD-richtlijn Omgevingsgeluid en Gezondheid, hoofdstuk 1 en 3.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.