030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

NSPOH Avondacademie – Planetary Health

Datum: 28 feb '24

In het kort

Maak jij je ook zorgen om de toekomst van onze planeet? En voel je de urgentie als professional om bij te dragen aan een gezonde leefomgeving? Laat je in één avond online bijscholen bij de NSPOH Avondacademie over Planetary Health.

Wat je leert

Als professional in de sociale geneeskunde ben je niet alleen een hoeder van individuele gezondheid, maar ook van de gezondheid van onze planeet. De online avondscholing Planetary Health brengt deze essentiële verbinding tot leven, en biedt handvatten en kennis die nodig zijn om de gezondheid van zowel mensen als de planeet te verbeteren.

Leer hoe klimaatverandering, verlies van biodiversiteit, vervuiling en andere milieufactoren onze gezondheid beïnvloeden. Ontdek hoe je in de spreekkamer en daarbuiten een cruciale rol speelt, door naast de zorg voor individuele patiënten ook actief bij te dragen aan het voorkomen van milieugerelateerde gezondheidsproblemen. Planetary Health experts Ernst Jurgens en Nora van Gaal gaan met elkaar in gesprek over transdisciplinair samenwerken om complexe planetaire gezondheidsuitdagingen aan te pakken. Schrijf je vandaag nog in voor de NSPOH Avondacademie Planetary Health!

Soort scholing

Een rondetafelgesprek tussen Ernst Jurgens, Nora van Gaal en gespreksleider Vera van Rijn. Je wordt actief betrokken bij het onderwijs door middel van een opdracht en je kan vragen stellen via de chat.

Na afloop van deze module

  • kan je toelichten hoe de gezondheid van mensen in verbinding staat met planetaire gezondheid;
  • kan je uitleggen hoe Planetary Health onderdeel uitmaakt van jouw functie en rol als professional;
  • kan je toelichten hoe transdisciplinaire samenwerking -op gebied van Planetary Health- eruit kan zien.

Voor wie

Deze uitvoering van de NSPOH Avondacademie is gericht op alle professionals werkzaam in de publieke- en arbeidsgezondheidszorg. De scholing is geschikt voor artsen, verpleegkundigen en andere professionals werkzaam in de sociale geneeskunde. De diversiteit aan professionals zien wij als meerwaarde zodat we vanuit verschillende disciplines inzicht krijgen in dilemma’s die direct of indirect te maken hebben met Planetary Health, en die veel verder voeren dan de spreekkamer. Je hebt elkaar nodig!

Docenten

  • Ernst Jurgens, bedrijfsarts, medisch bioloog & NVAB bestuurder.
  • Nora van Gaal, AIOS 2e fase M+G, profielarts medische milieukunde en voorzitter werkgroep Planetary Health van de Jonge Arts Maatschappij + Gezondheid.

Toelatingseisen

HBO werk- en denkniveau.

Praktische informatie

  • De scholing vindt plaats via Microsoft Teams. Je ontvangt de Teams-link een week voorafgaand aan het onderwijs.
  • Het onderwijs wordt opgenomen, bij de opname ben jij als deelnemer niet in beeld.
  • We vragen je, gedurende het onderwijs, jouw camera aan te zetten zodat we jou accreditatiepunten kunnen toekennen.
  • De NSPOH Avondacademie is geaccrediteerd avondonderwijs over actuele thema’s binnen de sociale geneeskunde. De scholingen vinden in februari, juni en november plaats.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Straatzorg en publieke gezondheid

Datum: 15 dec '23

In het kort

Wil je weten hoe we in de publieke gezondheid de juiste zorg kunnen bieden voor mensen in de marge van de maatschappij? En wil jij leren hoe je kwetsbaarheid voor dakloosheid herkent als hulpverlener? In deze module leer je ook hoe het er écht in de praktijk aan toegaat middels een halve dag praktijkexcursie. Naast de theorie kijk je mee hoe de zorg werkt op straat. Wil je van ervaren hulpverleners de belangrijkste lessen van de straatzorg leren? Volg dan deze module Straatzorg en publieke gezondheid!

Wat je leert

Oriëntatie op sociaal-medische problematiek bij mensen in de marge van de maatschappij, voor en tijdens dakloosheid

Gerrit is 43 jaar en woont bij zijn moeder. Nadat moeder overlijdt, gaat het mis. Hij verwaarloost zichzelf, wordt dronken, schreeuwt, maakt geen post open en belandt op straat. In het geval van Gerrit zijn er signalen die wijzen op diens kwetsbaarheid en de weg naar dakloosheid, maar wie pakt die op? Niet alleen Gerrit is kwetsbaar, ook ons zorgsysteem vertoont zijn mankementen.

Met dit onderwijs verwerf je kennis en inzicht in de problematiek van mensen in de marge van de samenleving op drie niveaus: cliënt, populatie en beleid. Het betreft de doelgroep en de bouwstenen voor de Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGZ). Welke lessen leren we, van betreffende mensen en de direct betrokken hulpverleners, voor preventie van sociaal-medisch verval?

Na afloop van deze module:

  • heb je inzicht in de kenmerken en sociaal-medische problemen van kwetsbare burgers, voor en tijdens dakloosheid.
  • heb je inzicht in individuele en systemische oorzaken van dakloosheid op populatieniveau en in populatiekenmerken en sociaal-medische gegevens.
  • kun je deze kennis benutten in je eigen werk.
  • kun je benoemen met welke bouwstenen goede en toegankelijke sociaal-medische zorg kan worden geboden en welke wetgeving daarbij van belang is.
  • kun je op beleidsniveau adviseren over preventie en aanpak van problemen met potentieelrisico op sociaal-medisch verval.

Voor wie

Arts M+G, jeugdarts, Master of Public Health, forensisch arts, verpleegkundige, huisarts, praktijkondersteuner huisarts (POH), vertrouwensarts, spoedeisendehulp-artsen, specialist ouderengeneeskunde, verslavingsarts en andere professionals werkzaam of in opleiding in de publieke gezondheidszorg. De module is ook toegankelijk voor ervaringsdeskundigen en professionals uit het sociale domein.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf (minimaal 6 weken) even contact met ons op.

Toelatingseis

Hbo+ werk en denkniveau.

Docenten

 

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Stress bespreekbaar maken in de spreekkamer

Datum: 17 nov '23

In het kort

Dagelijks tref je in de spreekkamer cliënten aan die duidelijke signalen van stress laten zien. Het gesprek hierover aangaan is echter lastig. Bij een verkeerde aanpak voelt de cliënt zich beoordeeld of slaat hij dicht. In deze module leer je stress te herkennen en krijg je effectieve methoden aangereikt om stress op een constructieve wijze te bespreken.

Wat je leert

Iedereen ervaart stress, het is een evolutionaire reactie van ons lichaam. Echter, soms slaat het door en wordt iemand er ziek van. Als arts is het belangrijk om medicalisering van levensproblemen te voorkomen. Gespreksvoering over stress is een zeer gevoelig thema en vergt kennis en kunde. Daarom staan we in deze module uitgebreid stil bij het herkennen en bespreekbaar maken van stress in de spreekkamer. Je krijgt hierbij de handvatten om zonder oordeel het gesprek te kunnen voeren.

Fight, flight, freeze of please. Je kent de basics, maar hoe werkt stress precies in het lichaam? In de training duiken we de theorie in. Als je stress beter kan herkennen bij cliënten ga je er anders naar kijken. Je leert ook je eigen stressreacties herkennen en hoe je kan kalmeren. Vervolgens gaan we in op de oorzaken van stress, en hoe chronische stress ontstaat. Hoe kan je stress verminderen? Je leert hoe verschillende factoren als bewegen, slapen, voeding en verbinding aangaan op stress inspelen. Door middel van een praatplaat en ander ondersteunend materiaal krijg je handvatten om het gesprek aan te gaan. Samen met een trainingsacteur ga je vervolgens oefenen hoe je in gesprek kan gaan met de cliënt over de stressreacties, de mogelijke oorzaken en wat de cliënt hier zelf aan kan doen.

Na afloop van deze module kun je

  • stress beter herkennen bij cliënten in de spreekkamer.
  • je eigen stressreactie evalueren en effectieve strategieën inzetten om hiermee om te gaan.
  • de oorzaken van (chronische) stress benoemen
  • leefstijlfactoren benoemen die inwerken op stress
  • psycho-educatie geven over (chronische) stress en de gevolgen daarvan op de cliënt
  • effectieve gespreksvaardigheden toepassen om met cliënten te praten over chronische stress en de impact op lichaam en geest, met behulp van praktische handvatten
  • samen met de cliënt mogelijke oplossingen onderzoeken en zo nodig doorverwijzen naar anderen die de cliënt verder kunnen helpen.

Voor wie

Voor artsen en verpleegkundig specialisten werkzaam met cliënten in de spreekkamer zoals, jeugdartsen, bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en vertrouwensartsen. Bij voldoende aanmeldingen van verpleegkundig specialisten wordt accreditatie voor deze beroepsgroep aangevraagd.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • drs. Imran Cinar, Gedragswetenschappelijke docent huisartsenopleiding.
  • dr. Liesbeth Meuwissen, Arts Maatschappij en gezondheid, profiel jeugdarts.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Basisprincipes van lesgeven en begeleiden

Datum: 23 okt '23

In het kort

Wil jij je verder ontwikkelen in lesgeven en begeleiden van lerenden op de werkvloer? Maak kennis met de basisprincipes daarvan in deze tweedaagse scholing.

Wat je leert

Als professional is het belangrijk dat je lessen kunt opzetten en verzorgen. In een lerende organisatie gebruik je dagelijkse werksituaties als leermomenten en begeleid je collega’s of anderen in hun leerproces in de praktijk.

In deze tweedaagse module leer je de basisprincipes daarvan kennen aan de hand van verschillende modellen.
Op de eerste dag nemen we je mee aan de hand van verschillende theorieën en inzichten in het ontwikkelen en geven van onderwijs. Je ontvangt tips en tricks en gaat zelf oefenen. Op de tweede dag kijken we ook weer vanuit de theorie naar verschillende manieren van begeleiden en coachen en laten we je ook hierin een aantal manieren ervaren. Na afloop heb je een aantal handvatten voor jouw lessen en begeleidingsgesprekken en kun je keuzes maken op basis van de aangereikte theorie.

We wisselen theorie en praktijk af. Je gaat zelf oefenen en ervaren wat verschillende manieren van lesgeven en begeleiden met je kunnen doen.

Na afloop van deze module

  • kun je de belangrijkste basisprincipes van effectieve kennisoverdracht aan lerenden op de werkvloer benoemen en voorbeelden daarvan geven.
  • kun je een globaal lesplan opstellen.
  • kun je een, gedeelte van, een les verzorgen.
  • kun je een aantal vormen van het begeleiden van een lerende op de werkvloer benoemen en uitleggen wanneer je welke vorm gebruikt.
  • kun je enkele gesprekstechnieken, die geschikt zijn voor bij het begeleiden van een lerende op de werkvloer, gebruiken in een oefensituatie.

Voor wie

Professionals in de public en occupational health zoals artsen (ook artsen in opleiding), verpleegkundigen en (arbo)professionals die al enige ervaring hebben in lesgeven en begeleiden.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door een ervaren docent en coach. Corine Sengers MA, is lange tijd werkzaam geweest in de jeugdhulpverlening en als docent in het mbo. Daarnaast heeft ze ervaring in het coachen en begeleiden van verschillende mensen met leervragen op het gebied van werk en onderwijs. De afgelopen jaren werkte zij ook als intervisiebegeleider en gespreksleider Moreelberaad. Binnen het onderwijs geeft ze ook training en coaching aan startende docenten.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Chronische ziekten en voeding

Datum: 14 jul '23

In het kort

Ongezonde voeding levert een belangrijke bijdrage aan het ontwikkelen van chronische ziekten. Voeding is echter niet alleen het probleem, maar vaak ook een oplossing. Verdiep je in de kracht van voeding als veroorzaker én als medicijn voor chronische ziekten als diabetes, kanker en obesitas en volg deze module Chronische ziekten en voeding.

Wat je leert

Tijdens deze module neemt docent prof. dr. Hanno Pijl je mee in de laatste medisch-wetenschappelijke studies over de impact van voeding op het beloop van chronische ziekten: de succesverhalen, maar ook de missers. Hij legt uit hoe slechte eetgewoonten bijdragen aan de ontwikkeling van chronische ziekten en ook hoe gezonde voeding het lichamelijk weer helpt te herstellen. Hanno deelt zijn ervaringen uit de spreekkamer en geeft enkele tips and tricks om het gesprek aan te gaan met de patiënt.

Na afloop van deze module kan je

  • beschrijven hoe een ongezond eetpatroon kan bijdragen aan de ontwikkeling van chronische aandoeningen zoals diabetes, obesitas en kanker.
  • uitleggen welke rol voeding kan spelen in het voorkómen en behandelen van chronische aandoeningen.
  • een aantal voedselgerelateerde interventiestrategieën benoemen die succesvol worden ingezet om chronische aandoeningen te behandelen.
  • enkele tips and tricks inzetten om spreekkamergesprekken te voeren over voeding.
  • doorverwijsmogelijkheden benoemen voor chronisch zieke patiënten die voedingsgerelateerde interventies willen inzetten.

Voor wie

Voor alle medische professionals die geïnteresseerd zijn in voeding. In het bijzonder: bedrijfsartsen, huisartsen, arboverpleegkundigen, praktijkondersteuners bedrijfsarts, artsen beleid & advies, jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen.

Toelatingseis

Hbo denk- en werkniveau.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door prof. dr. Hanno Pijl, Prof. dr. Hanno Pijl is internist-endocrinoloog en hoogleraar diabetologie bij de afdeling Interne Geneeskunde van het LUMC. Hij was van 2008-2016 lid van de commissie Voeding van de Gezondheidsraad en in 2018 grondlegger van het Nederlands Innovatiecentrum voor Leefstijlgeneeskunde (www.lifestyle4health.nl). Hanno Pijl is een bevlogen docent en veelgevraagd spreker op congressen.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Arrestantenzorg – basisscholing forensische geneeskunde

Datum: 26 jun '23

In het kort

Heb je als basisarts of anios forensische geneeskunde te maken met arrestantenzorg? Wil jij een bijdrage leveren aan het opvangen van het tekort aan forensisch artsen? Volg de module arrestantenzorg, die je alleen kunt volgen in combinatie met de module lijkschouw.

Wil je deelnemen aan de STARtclass Forensische Geneeskunde? Schrijf je dan in via Schola Medica.

Wat je leert

Maak kennis met het vak forensische geneeskunde

Tijdens deze basisscholing verwerf je kennis en leer je vaardigheden die nodig zijn om een aantal afgebakende taken binnen de forensische geneeskunde onder supervisie uit te kunnen voeren. De afgebakende taken vormen een beperkt deel van het totale takenpakket van de forensisch arts.

De basisscholing is opgesplitst in twee modules: de module lijkschouw en deze module arrestantenzorg.

De eerste dag van deze module arrestantenzorg begint het juridische kader rondom de arrestantenzorg met vragen als:

  • Wat is het belang van dossiervorming?
  • Wat is het doel?
  • Wat zijn de valkuilen?
  • Wat doe je wel en wat niet?

Je leert waarom iemand arrestant is en hoe aanhouden en inverzekeringstelling werkt in het Nederlandse proces. Je krijgt informatie over de WGBO en het concept ‘insluitbaarheid’.

De tweede dag staat in het teken van psychiatrie en verslaving. Je leert over ernstige, acute psychiatrische ziektebeelden en de meest voorkomende persoonlijkheidsstoornissen binnen de arrestantenzorg. Denk hierbij aan borderline, narcistische en antisociale persoonlijkheidsstoornissen. Als arts met zorg voor deze patiënten wil je kenmerken van verschillende persoonlijkheidsstoornissen herkennen zodat je je communicatie en handelen hierop kunt aanpassen.  Tijdens het onderdeel verslavingszorg leer je meer over verslaving en intoxicatie bij arrestanten. Word je geconfronteerd met arrestanten waarbij er sprake is van onthouding dan wel van intoxicatie? Dan zorgen deze factoren er soms voor dat een arrestant niet insluitbaar is. Hoe maak je een goede risicotaxatie om levensbedreigende situaties zoveel mogelijk te voorkomen?

Na afloop van deze module:

  • ken je het juridisch kader rondom een aanhouding, inverzekeringstelling, bewaring en detentie en kun je hierbij de verschillen benoemen.
  • kun je vertellen wat het medische beroepsgeheim inhoudt en wanneer dit doorbroken kan of moet worden.
  • kun je de procedure en consequenties rondom een beslissing van insluitbaarheid benoemen.
  • herken je de kenmerken van de meest voorkomende ernstige/acute psychiatrische aandoeningen (psychotische stoornissen, depressie/manische depressie).
  • kun je globaal de indicatie, de kenmerken en risico’s van psychiatrische medicatie benoemen.
  • (her)ken je de risico’s van onthouding en overdosering.
  • (her)ken je de effecten van middelen op de cliënt en de wisselwerking tussen de verschillende middelen.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door

  • Wilma Duijst (hoogleraar forensische geneeskunde, Universiteit Maastricht).
  • Gea Kuut (psychiater, GGZ Noord-Holland-Noord).
  • David Herdes (verslavingsarts, Antes).

Voor wie

Basisartsen werkzaam binnen de forensische geneeskunde.

Toelatingseis

Inschrijving module lijkschouw.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,6.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Lijkschouw – basisscholing forensische geneeskunde

Datum: 26 jun '23

In het kort

Heb je als basisarts of anios forensische geneeskunde te maken met lijkschouw? Wil jij een bijdrage leveren aan het opvangen van het tekort aan forensisch artsen? En wil je opgenomen worden in het vooropleidingsregister? Het volgen van de module lijkschouw is een voorwaarde.

Wat je leert

Maak kennis met het vak forensische geneeskunde

Tijdens deze basisscholing verwerf je kennis en leer je vaardigheden die nodig zijn om een aantal afgebakende taken binnen de forensische geneeskunde onder supervisie uit te kunnen voeren. De afgebakende taken vormen een beperkt deel van het totale takenpakket van de forensisch arts.

De eerste dag van de module lijkschouw begint met een introductie over de forensische geneeskunde. Hierin komen de rol van de forensisch arts, mensenrechten en de basisprincipes van het strafrecht ter sprake.

De tweede dag is in het AMC. Na de theorie ga je zelf actief aan de slag met het uitvoeren van de lijkschouw. Tijdens de derde onderwijsdag behandelen we het juridisch kader van de lijkschouw, euthanasie en zorginstellingen. We gaan in op de procedure rondom euthanasie, strafbare hulp bij zelfdoding en overlijden in zorginstellingen. Wat is de procedure, hoe is de praktijk en wat zijn je eigen afwegingen?

Niet onbelangrijk voor de verdere afwikkeling van de schouw is hoe je de aard- en oorzaak van overlijden correct vaststelt. Mogelijk volgt er een strafzaak op basis van de uitspraak van de forensisch arts over een niet- natuurlijke versus natuurlijke dood. Welke formulieren zijn relevant om in te vullen na overlijden? En hoe schrijf je een schouwverslag.

Het zijn actieve onderwijsdagen met discussie, kennisoverdracht, oefening, casuïstiek en inzicht in de literatuur.

Na afloop van deze module:

  • heb je globale kennis van het Nederlandse rechtssysteem.
  • ken je het juridisch kader rondom intreden van de dood en een stoffelijk overschot.
  • weet je waarop je moet letten tijdens de laag complexe lijkschouw.
  • kun je zorgvuldig een laag complexe lijkschouw uitvoeren.
  • weet je waaraan een schouwverslag moet voldoen.
  • weet je wanneer en door wie de A- en B-verklaring ingevuld worden.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door

  • Cécile Woudenberg (forensisch arts en instituutsopleider, NSPOH).
  • Wilma Duijst (hoogleraar forensische geneeskunde, Universiteit Maastricht).
  • Jan Bollen (anesthesioloog en jurist, Radboudumc).
  • Udo Reijnders (emeritus hoogleraar forensische geneeskunde, Universiteit van Amsterdam)

Voor wie

Basisartsen werkzaam binnen de forensische geneeskunde.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,8.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Informatiebijeenkomst 1e en 2e fase opleiding Maatschappij + Gezondheid

Datum: 16 mei '23

In het kort

Solliciteren naar een opleidingsplek voor de eerste fase profielen jeugdarts, arts infectieziektebestrijding, arts tuberculosebestrijding, arts medische milieukunde, donorarts, opleiding vertrouwensarts en voor de tweede fase opleiding arts maatschappij + gezondheid doe je via de website van arts M+G. Hier vind je ook welke opleidingsplaatsen worden aangeboden in de eerstvolgende sollicitatieronde.

Daarnaast kun je je bij de NSPOH ook inschrijven voor de opleiding arts beleid en advies en arts medische indicatiestelling.

Wij kunnen ons voorstellen dat je vragen hebt voordat je besluit te solliciteren en je aan te melden. Misschien twijfel je of je voldoende ervaring hebt of heb je vragen over de opleiding. Daarom organiseren wij een open avond, online.

Docenten

Aanwezig om je te informeren en al je vragen te beantwoorden tijdens deze bijeenkomst zijn opleiders van TNO en NSPOH.

Programma

  • 19:30 – 19:45 uur: korte uitleg over opleidingen in online vergaderruimte.
  • 19:45 – 21:00 uur: Gelegenheid tot het stellen van vragen.

Aanmelden voor de open avond kan via de inschrijfknop rechts. De open avond vindt plaats via Zoom. Na aanmelding ontvang je een bevestiging per mail.
Door het kiezen van een workshop krijgen wij beter inzicht in het specialisme waar belangstelling naar uitgaat en word je na het plenaire gedeelte door een opleider van het gekozen specialisme verder geïnformeerd.

Zoom

In de digitale leeromgeving MijnNSPOH vind je bij het rooster en de agenda de zoomlink, door deze achter de inlog van MijnNSPOH te plaatsen is er een extra beveiliging. Je kunt inloggen met hetzelfde account dat je hebt gebruikt om je in te schrijven.

Meld je aan!

Wij hopen je te zien

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Schouwverslag en beroepsgeheim na de dood

Datum: 22 feb '23

In het kort

Werk je als forensisch arts en wil je je graag verdiepen in de lijkschouw en het juridisch kader? Doe dan deze eendaagse module en leer hoe je een schouwverslag opstelt, welke regels er aan dit schouwverslag verbonden zijn en hoe om te gaan met beroepsgeheim na de dood.

Wat je leert

Als forensisch arts krijg je veel te maken met wet- en regelgeving, onder andere over beroepsgeheim. Maar welke veranderingen treden hierin op na een natuurlijk – of een niet natuurlijk overlijden? Hoe ga je om met de nabestaanden? Heb je veronderstelde toestemming van de overledene? Wat doe je als nabestaanden bij een suïcide aan jou melden dat ze geholpen hebben met het bestellen van pillen? Hoe zit het dan met het beroepsgeheim? Moet je dit direct melden aan de OvJ? Moet je de nabestaande direct onderbreken om hen dit te melden? Al deze vragen worden in de ochtend behandeld.

In de middag gaan we in op het opstellen van het schouwverslag. Je leert wat het doel van het schouwverslag is en uit welke onderdelen het bestaat.  Ook bespreken we de relevante richtlijnen omtrent het schouwverslag. We behandelen wat de officier van justitie met het schouwverslag kan doen en welke informatie heeft hij hiervoor nodig heeft.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ken je wettelijke kaders van het beroepsgeheim na de dood.
  • weet je hoe je omgaat met informatie verkregen tijdens postmortaal onderzoek.
  • weet je welke informatie je moet of mag delen met ketenpartners en nabestaanden.
  • weet je waar een schouwverslag aan moet voldoen.
  • kun je een gedegen schouwverslag opstellen.
  • ken je de richtlijn rondom schouwverslag.
  • weet je welke informatie wel en niet thuishoren in het schouwverslag.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • Cécile Woudenberg (forensisch arts en instituutsopleider, NSPOH).
  • Wilma Duijst (hoogleraar forensische geneeskunde, Universiteit Maastricht).

Voor wie

Voor forensisch artsen.

Toelatingseisen

Diploma basisarts.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Refereeravond Forensische geneeskunde

Datum: 15 feb '23

In het kort

Wil jij op de hoogte blijven van wetenschappelijke ontwikkelingen binnen het vakgebied Forensische Geneeskunde? Of wil je zelf een artikel kritisch beschouwen en presenteren (optioneel)? Meld je dan aan voor de refereeravonden van de opleiding Forensische geneeskunde.

Wat je leert

Het vak forensische geneeskunde staat niet stil. Er wordt door verschillende promovendi, wetenschappers en forensisch artsen aan divers wetenschappelijk onderzoek gewerkt, waaronder het postmortaal interval, waterlijken, overlijden in detentie en het juridisch kader. Voor het werk van de forensisch arts is het van belang op de hoogte te zijn van deze ontwikkelingen. Zowel om de kennis in te kunnen zetten in de praktijk als om bestaande kennis kritisch op waarde te kunnen schatten.

Tijdens de refereeravonden verzorgen aios forensische geneeskunde een referaat bondige mondelinge presentatie over een wetenschappelijk artikel. Na elk referaat is er ruimte voor discussie.

We nodigen professionals in de forensische geneeskunde van harte uit om ook een referaat te houden om met elkaar de verbinding tussen het veld en de opleiding te versterken en wetenschappelijke kennis nog meer te verdiepen.

Ben jij zelf geïnteresseerd om een referaat te houden? Schrijf je dan in voor de refereeravond en maak je belangstelling kenbaar door een mail te sturen naar fg@nspoh.nl. Vervolgens ontvang je extra informatie over het houden van een referaat.

Na afloop van deze refereeravond

  • kun je resultaten vanuit de literatuur terug vertalen naar de praktijk.
  • kun je eerder uitgevoerd onderzoek bediscussiëren.
  • kun je een waardevolle bijdrage leveren aan een wetenschappelijk gesprek.

Indien je zelf een referaat houdt:

  • kun je een onderbouwde methodiek inzetten voor het beoordelen van door jou gevonden wetenschappelijke literatuur.

Voor wie

Forensisch artsen en anios forensische geneeskunde.

Docenten

De refereeravonden worden begeleid door Cécile Woudenberg of Peter Letmaath, beide instituutsopleiders bij de NSPOH.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.