030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Virtual Reality en onderwijs in de toekomst

Datum: 21 mei '19

Onszelf onderdompelen in een andere omgeving, dat proberen we al eeuwen lang. Waar de Schot Robert Barker al in 1796 een panorama schilderde van Edinburgh, is de Panorama van Mesdag van ongeveer een eeuw later in Nederland het boegbeeld van de panoramische schilderkunst. Het gevoel dat je echt in de Scheveningse duinen staat kan iedereen oproepen. De wens om je te bevinden in andere omgevingen stopte ook de jaren daarna niet. We maken een sprong naar het jaar 1961: de eerste VR bril. De ‘headsight’ maakte gebruik van videobeelden en magnetische ‘head tracking’ om de hoofdbewegingen van de gebruiker te volgen.

De jaren daarna ontwikkelde de techniek zich in toptempo. Sinds de lancering van de Occulus Rift in 2012 is de beschikbaarheid van de techniek voor de consument steeds meer een realiteit geworden. VR rooms zijn een feit en worden regelmatig ingezet voor bedrijfsuitjes. Zo ook door ons.

In april gingen wij als incompany team een VR room in Utrecht verkennen. De levensechte ervaringen waren gerust bizar te noemen. Hoewel je weet dat je met twee voeten op veilige grond staat, denken je hersenen daar toch heel anders over als je aangevallen wordt door zombies of op een plank boven een stad balanceert. De koppeling met onderwijs laat zich snel maken. Hoe mooi zou het zijn als we deelnemers veel meer in de praktijk kunnen laten leren zonder dat ze die praktijk altijd live hoeven te ervaren?

Op het moment is nog weinig te zeggen over de leerresultaten van VR vergeleken met ‘klassiek’ onderwijs. De techniek is nog te kort op de markt om hier gegronde conclusies aan te verbinden door middel van wetenschappelijk onderzoek. Dit maakt het enthousiasme over de mogelijkheden van VR niet minder hoorbaar.

Voor onze doelgroepen zou het leren in een VR omgeving meerwaarde kunnen hebben. Wanneer het praten over medische handelingen of professionele vaardigheden over kan gaan in het daadwerkelijk oefenen in een VR scenario. Dan hebben we het over onderwijs van de toekomst. En toekomst is het niet eens overal, want verschillende organisaties en universiteiten zijn al heel ver met het gebruik van VR in onderwijs.

De hogeschool van Antwerpen liet verpleegkundigen in opleiding al oefenen met de medicijnkasten die normaal voor stagiairs niet toegankelijk zijn. Ook het LUMC is voorloper, zij ontwikkelden video’s van transplantaties om de coassistenten een goede kijk te geven in het proces in de operatiekamer. Voor de sociale geneeskunde is het denkbaar dat VR wordt ingezet bij het leren uitvoeren van een lijkschouw. Of het oefenen van een werkplekonderzoek op een gevaarlijke locatie of het Van Wiechen Onderzoek. Maar wellicht ook wel het oefenen van een gesprek of presentatie met om je heen boze burgers of een Arena vol met bezorgde ouders. Je ervaart dan daadwerkelijk hoe zo’n situatie aanvoelt en hoe je daar mee om kan gaan.

Heb je ideeën over de toepassingen van VR onderwijs voor jou als deelnemer? Of zie je andere mogelijkheden in het werkveld? We horen het heel graag. Mail naar Puck via p.winnubst@nspoh.nl.