030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Leren van tuchtzaken voor de bedrijfsarts

Datum: 5 feb '24

In het kort

Jaarlijks worden circa 650 tuchtklachten over artsen ingediend bij de regionale tuchtcolleges. Ben je benieuwd naar het tuchtrecht, de bijbehorende procedure en vooral wat je kunt doen om een tuchtzaak te voorkomen? Schrijf je dan in voor deze module Leren van tuchtzaken voor de bedrijfsarts!

Wat je leert

Het tuchtrecht in Nederland is bedoeld om de kwaliteit van gezondheidszorg te bewaken én te verbeteren. Dat stimuleert het tuchtcollege door casuïstiek te delen. Tijdens deze interactieve middag wordt uitleg gegeven over het tuchtrecht voor artsen in zijn algemeenheid, de bijbehorende procedure en wat je kunt doen om een tuchtzaak te voorkomen. Vervolgens gaan we dieper in op enkele tuchtzaken en wat je als bedrijfsarts of arts in opleiding tot bedrijfsarts kunt leren van deze zaken op vlak van:

  • de eigen rol en titelgebruik.
  • dossiervoering.
  • vaststellen van belastbaarheid.
  • de terugkoppeling aan werkgever/werknemer.
  • supervisie van a(n)ios.
  • privacy.

Na afloop van deze module:

  • weet je hoe het tuchtrecht in zijn algemeenheid werkt en wat de bijbehorende procedure is.
  • kan je de belangrijke leerpunten die in zijn algemeenheid, op basis van casuïstiek vanuit tuchtzaken in de bedrijfsgeneeskunde te trekken zijn, benoemen.
  • weet je hoe je een tuchtzaak kan voorkomen.
  • kan je zelfstandig leerpunten op basis van een tuchtzaak formuleren.
  • kan je zelf tips aan collega’s (bv. tijdens intervisie) op basis van leerpunten uit tuchtzaken geven.
  • verkrijg je wetenswaardigheden wat te doen als het toch tot een tuchtzaak komt.

Voor wie

Bedrijfsartsen.

Docent

Erwin Gorissen is sinds 2002 werkzaam in de bedrijfsgezondheidszorg in de regio Amsterdam en in 2010 behaalde hij zijn titel als bedrijfsarts. In de jaren daarna is hij gestart met supervisie van anios en taakgedelegeerden en sinds 2017 is hij ook opleider van aios. Als lid van de commissie Wet-& Regelgeving (CWR) van de NVAB heeft hij actief deelgenomen aan het actualiseren van het standpunt ‘Delegatie van taken’ (2018), waar in 2020 het hoofdstuk ‘Supervisie’ aan toegevoegd is. Erwin is mede-eigenaar van Dignus Arbo, inmiddels heeft hij een bachelor rechten afgerond en sinds 2022 is hij bestuurslid van de NVAB.

Toelatingseis

Je bent geregistreerd als bedrijfsarts (of in opleiding daartoe).

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Terugkomdag voor gecertificeerde visusinstructeurs 2024

Datum: 26 jan '24

In het kort

Ben jij gecertificeerd visusinstructeur? Wil je je kennis met betrekking tot visus(onderzoek) verdiepen? En wil je ervaringen en best practices uitwisselen met andere visusinstructeurs? Kom dan naar de terugkomdagen voor visusinstructeurs. Het programma wisselt jaarlijks. Ook is het mogelijk om op te gaan voor hercertificering. Je moet drie terugkomdagen  volgen om in aanmerking te komen voor herregistratie als visusinstructeur.

Wat je leert

Elke terugkomdag heeft een ander programma. Inhoudelijke onderwerpen worden afgewisseld met leren van en met elkaar. Het uitwisselen van ervaringen vormt een vast onderdeel van de terugkomdagen. Ook bestaat de mogelijkheid om te hercertificeren.

Wil jij een onderwerp of vraagstuk graag terugzien tijdens een terugkomdag? Neem dan contact op met Tamara van Keulen, t.vankeulen@nspoh.nl.

Programma 2024

In 2024 worden twee terugkomdagen georganiseerd op:

  1. Woensdag 26 juni 2024
  2. Woensdag 2 oktober 2024

Het programma op woensdag 26 juni 2024 is als volgt:

  • Omgaan met deelnemers met weerstand. Hoe buig je deze weerstand om en krijg je de deelnemer in de leerstand?
  • Herkennen van handigheidjes en trucjes in de uitvoering van het onderzoek.
  • Screening op en oogheelkundig en orthoptisch onderzoek bij kinderen met een verdenking van Cerebral Visual Impairment (CVI).

N.B. De terugkomdag van 26 juni heeft dezelfde inhoud als de terugkomdag die op 13 september 2023 heeft plaatsgevonden.

Het programma van woensdag 2 oktober 2024 is als volgt:

  • Microlessen van deelnemers over een relevant oogheelkundig onderwerp.
  • Myopie: progressie en speciale glazen ter remming.

Voor wie

NCJ gecertificeerde visusinstructeurs.

Hercertificering

Wil je opgaan voor hercertificering neem dan contact op met Woro Smelik, w.smelik@nspoh.nl.

Het hercertificeringsmoment vindt plaats in de middag van een terugkomdag. Je geeft elkaar feedback op de meegebrachte videobeelden. Het minimumaantal deelnemers voor hercertificering is 2. Deelnemers die niet hercertificeren volgen een alternatief programma in de middag.

De voorwaarden voor hercertificering zijn:

  • Je hebt 3 terugkomdagen in 5 jaar gevolgd.
  • Je hebt middels een logboek aangetoond dat je voldoende KPB’s afgenomen hebt en groepstrainingen gegeven hebt. *
  • Je hebt videobeelden meegebracht.
  • Je hebt op adequate wijze feedback op de videobeelden gegeven aan en ontvangen van andere hercertificeerders

*Volgens de huidige eisen: 30 KPB’s en 2 groepstrainingen.

Welke videobeelden neem je mee?

Je neemt minimaal twee video-opnamen mee naar de Terugkomdag. Het is van belang dat zowel het onderzoek bij kinderen onder als boven de 36 maanden in de video’s aan bod komt. Dus video 1 gaat bijvoorbeeld over het onderzoek onder de 36 maanden en video 2 over het onderzoek boven de 36 maanden.

  • Video 1 Laat zien hoe jij instructie geeft aan een collega over de uitvoering van het onderzoek van een kind boven of onder de 36 maanden. Ook laat je hierin zien hoe je zelf het onderzoek voordoet. Je mag dit onderzoek zonder kind uitvoeren, bijvoorbeeld op papier met ogen of met een pop.
  • Video 2 Laat zien hoe een collega op een kind boven of onder de 36 maanden het onderzoek uitvoert. Tijdens de terugkomdag geef je feedback op de uitvoering. Je hoeft de feedback dus niet te filmen.

Een video duurt maximaal 3 (!) minuten. Meer informatie over waar de video’s aan moeten voldoen, vind je na aanmelding in de studiehandleiding.

Toelatingseisen

Je bent gecertificeerd visusinstructeur.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf (minimaal 6 weken) even contact met ons op.

Docenten

Docenten 24 juni 2024:
  • Drs. Carmen Karsters, trainer
  • Majanka Fröhlich, acteur
  • Drs. Trijntje Sjoerdsma, orthoptist
  • Drs. Ellen van Minderhout, orthoptist
Docenten 2 oktober 2024:
  • Drs. Trijntje Sjoerdsma, orthoptist
  • Drs. Ellen van Minderhout, orthoptist

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,6.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Aanhoudende lichamelijke klachten (ALK)

Datum: 24 jan '24

In het kort

Arboprofessionals hebben regelmatig moeite om te beoordelen wanneer en in hoeverre werknemers met aanhoudende lichamelijke klachten (ALK) tijdens verzuim weer aan het werk kunnen. Werk jij als bedrijfsarts, verzekeringsarts of arboverpleegkundige en merk jij dat je hier soms ook tegenaan loopt? Wil je leren hoe je deze problematiek het best kunt benaderen? Wil je daarnaast oefenen in het geven van professionele begeleiding en handvatten voor het opstellen van een gerichte beoordeling? Volg dan deze module.

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Een incompany uitvoering is ook mogelijk.

Wat je leert

De behandeling, begeleiding en beoordeling van ALK

Voorheen werd de term Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten (SOLK) veel gebruikt, maar deze term is vervangen door ALK. ALK is een breder begrip. Waar bij SOLK er vooral werd gefocust op het somatisch onvoldoende verklaard zijn van de lichamelijke klachten, gaat het bij ALK om klachten in zowel de context van een (adequaat behandelde) ziekte als klachten in de afwezigheid van een bekende ziekte. Bij al deze aanhoudende lichamelijke klachten kunnen zowel biologische, psychologische als sociale factoren een rol spelen. ALK kan gepaard gaan met veel beperkingen en verzuim. Bedrijfsarts Rob Hoedeman heeft in zijn promotieonderzoek becijferd dat 15% van alle werknemers die verzuimen, gebukt gaat onder ernstige langdurige aanhoudende lichamelijke klachten. . Veel arboprofessionals hebben er dan ook mee te maken.

In de literatuur wordt beschreven dat er vaak veel onduidelijkheid ontstaat over de re-integratie naar werk. Dit komt doordat verschillende professionals aangeven moeite te hebben in het geven van gerichte adviezen in het kader van de re-integratie en ze vaak ook onderling niet op een lijn zitten omtrent hun adviezen hierover. Machteloosheid en ergernis worden dan ook gezien als de meest voorkomende reacties bij professionals die te maken krijgen met de re-integratie van zieke werknemers met ALK. Maar is een gevoel van machteloosheid terecht? Of zijn er toch goede mogelijkheden om deze mensen te begeleiden?

Tijdens de module bespreken we behandelings- en begeleidingsmogelijkheden in de bedrijfs- en verzekeringsgeneeskundige praktijk: actief, systematisch of proces- dan wel tijdcontingent. Daarnaast zullen we dieper ingaan op het aanpakken van het beoordelen van de arbeids(on)geschiktheid van werknemers met ALK. Het accent ligt op het eigen maken van praktische handvatten. Vragen die aan bod komen zijn:

  • Wat houden de richtlijnen rondom ALK precies in?
  • Welke vaardigheden zijn nodig in de gespreksvoering met cliënten met ALK?
  • Welke aanpak is mogelijk in het kader van behandelen bij werknemers met ALK?
  • Hoe moet casuïstiek rond arbeidsongeschiktheid worden begeleid en beoordeeld?
  • Hoe maak je de vertaalslag van klacht- en probleemgericht naar functionerings- en oplossingsgericht?
  • Hoe is herstelgedrag te beoordelen?
  • Wat is de rol van somatisatie (attributie naar somatische oorzaken) en hoe ga je om met weerstand?

Het onderwijsprogramma is interactief. We wisselen presentaties af met discussies en casuïstiekbespreking. Daarnaast oefenen we met gesprekstechnieken aan de hand van het SCEGS-model.

Deze module werd voorheen aangeboden onder de titel ‘SOLK en somatoforme stoornissen’.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ben je bekend met de inhoud en achtergrond van richtlijnen rondom ALK.
  • ben je bekend met de achtergrond en terminologie van ALK.
  • ben je bekend met de mogelijke behandelingen en vereiste begeleiding.
  • kun je de situaties herkennen waarin je moet doorverwijzen.
  • weet je hoe je gesprekken voert volgens het SCEGS-model.
  • Ben je in staat op een gerichte wijze de arbeids(on)geschiktheid te beoordelen.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • Kristel Weerdesteijn, verzekeringsarts en opleider bij UWV. Zij is nauw betrokken bij het gebied van ALK en functioneren rondom werk.
  • Astrid te Koppele, GZ-psycholoog, ‘Working Solutions’.

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en arboverpleegkundigen die in hun werk te maken hebben met ALK problematiek.

Toelatingseisen

Universitair of hbo-werk- en -denkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Terugkomdag Baecke-Fassaert motoriek test

Datum: 19 dec '23

In het kort

De terugkomdag volg je om je kennis over motorische en neurologische ontwikkeling te verdiepen. De dag begint met achtergrondinformatie over de motorische en neurologische ontwikkeling van het jonge kind. Daarna bespreken we met elkaar het ‘waarom we doen wat we doen en de betekenis daarvan voor ons handelen’. Als Baecke-Fassaert Motoriektest-instructeur kan het lastig zijn te verklaren waarom je bepaalde handelingen met de BFMT uitvoert. Daarom hebben we tijdens deze terugkomdag ook aandacht voor het narratief dat je vertelt aan ouders wanneer je de test afneemt. In de middag behandelen we de doorloop van het Van Wiechen naar de BFMT.

Wat je leert

Er is vaak aandacht voor de uitvoering en scoring, maar wat onderzoek je nu eigenlijk met al die tests van de BFMT? Ook het interpreteren van de tests en de BFMT in z’n geheel kan een uitdaging zijn. Zeker omdat de ‘normaalwaarden’ inmiddels misschien wel verouderd zijn, en hoe kan / moet je daar dan rekening mee houden? Het zijn allemaal vragen waar je als JGZ-professional tegenaan kan lopen wanneer je de BFMT regelmatig uitvoert.

We merken dat de BFMT steeds vaker geen vast onderdeel meer uitmaakt van de daarvoor bedoelde contactmomenten, of dat deze contactmomenten helemaal niet meer plaatsvinden. Met deze terugkomdag willen we jullie als JGZ-professionals meenemen in het belang van de BFMT bij het volgen van de motorische ontwikkeling en het signaleren van afwijkingen in de motorische ontwikkeling van een kind.

In de ochtend is er aandacht voor theorie en verdieping middels achtergrondinformatie over motorische en neurologische ontwikkeling. Ook laten we zien hoe een vervolgtraject bij Developmental Coordination Disorder (DCD) eruit ziet. En waar kinderen met DCD tegenaan lopen. Er wordt dieper ingegaan op het nut van het doen van een neurologische
onderzoek bij kinderen met een motorische hulpvraag.

De middag staat in het teken van de praktijk. Je gaat met elkaar aan de slag door onder andere praktijkvoorbeelden te bespreken aan de hand van ingestuurde filmpjes van afname test BFMT. Daarnaast wordt er uitgebreid stil gestaan bij het verband leggen tussen de uitkomsten van het Van Wiechenonderzoek en de BFMT. Hoe heeft het kind gescoord op het Van Wiechen en hoe kan je die uitkomsten interpreteren in de lijn van de BFMT en de toekomstige motorische en neurologische ontwikkeling? Vervolgens: hoe verhouden de uitkomsten uit het Van Wiechenonderzoek zich tot de uitkomst van de BFMT, en wat zegt dat over de ontwikkeling van het kind en wat ons te doen staat?

Na afloop van deze module kun je:

  • uitleggen aan collega-professionals en ouders wat en waarom je iets test met de BFMT.
  • verschillende negatieve scores na afname BFMT interpreteren.
  • uitleggen welke vervolgstappen je neemt na een negatieve score.
  • benoemen welke clusters er zijn om rekening mee te houden bij een differentiaaldiagnose.
  • uitleggen wat je differentiaaldiagnose is en hoe je daartoe bent gekomen.
  • toelichten hoe de BFMT gezien kan worden in het verlengde van het Van Wiechenonderzoek.
  • toelichten hoe de verschillende disciplines optimaal kunnen samenwerken bij de uitvoer van de BFMT.

Voor wie

Deze scholing is geschikt voor jeugdartsen, verpleegkundig specialisten en jeugdverpleegkundigen die de BFMT uitvoeren. Het is belangrijk dat je voorkennis hebt van de BFMT gezien dit een verdiepende scholing is.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • Ellen Rietveld. Via haar masterthesis voor kinderfysiotherapie raakte zij betrokken bij het onderwijs over de BFMT. Nu werkt ze 3 dagen per week als kinderfysiotherapeut bij een eerstelijnspraktijk in de Drechtsteden. In haar lessen kijkt ze graag vanuit haar vakgebied naar motoriek. Naast de theorie komen ook haar ervaringen vanuit de praktijk aan bod. Van elkaar leren vindt ze leuk.
  • Jessika van Hoorn. Kinderrevalidatiearts UMCG, aandachtsgebied: kinderen met afwijkende motoriek, DCD. Jessika verzorgt tevens cursussen kinderneurologisch onderzoek MND (Minor Neurological Dysfunction, vroeger: Touwen).

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Overgewicht en leefstijl in de spreekkamer van de JGZ

Datum: 15 dec '23

In het kort

Hoe praat je met kinderen met overgewicht en hun ouders over gewicht en leefstijl? Dit is zeker geen makkelijk onderwerp in de spreekkamer. In deze module Overgewicht en leefstijl in de spreekkamer van de JGZ leer je hoe je je comfortabeler en competenter kunt voelen in zo’n gesprek.

Wat je leert

De helft van de Nederlandse bevolking heeft overgewicht, een deel hiervan ontstaat al in de kindertijd. Er wordt in Nederland steeds meer aandacht besteed aan de ondersteuning en zorg voor kinderen met overgewicht en obesitas. Onder andere middels de aanpak Kind naar Gezonder Gewicht, een programma van JOGG waarin een grote rol is weggelegd voor de centrale zorgverlener. De centrale zorgverlener begeleid kind en gezin en coördineert de samenwerking tussen alle verschillende professionals en zorg voor de samenhang van de aanpak. Deze rol wordt momenteel in de praktijk vaak vervuld door JGZ-professionals (veelal jeugdverpleegkundigen). Overgewicht of obesitas is aanleiding om in gesprek te gaan. Vanuit daar wordt gekeken naar achterliggende oorzaken, de huidige situatie en ondersteuning van kind en gezin. De ambitie van de overheid is dat in 2030 elke gemeente werkt aan de aanpak Kind naar Gezonder Gewicht.

Tijdens deze module worden diverse onderwerpen behandeld over overgewicht bij kinderen.

We belichten allereerst de complexiteit van overgewicht en obesitas en de onderliggende factoren die mogelijk een rol kunnen spelen bij het ontstaan en in standhouden van overgewicht. Zowel vanuit biomedisch, psychisch, sociaal (inclusief de omgeving waarin we leven) en leefstijlperspectief. Belangrijk is om hierbij te leren kijken met een brede blik, want vaak spelen er meer problemen in het gezin.

Vervolgens raken we bekend met de ‘Richtlijn overgewicht en obesitas bij kinderen (2022)’. Een cruciaal aspect waarbij we uitgebreid stil staan, is de invloed van onze (onbewuste) vooroordelen en stigma’s en vooroordelen op het verlenen van zorg. Overgewicht en obesitas zijn gevoelige onderwerpen die gepaard kunnen gaan met schaamte, schuld of weerstand van kind en ouder(s). Gezien de complexiteit en sensitiviteit van het onderwerp is het aanleren van de juiste gespreksvaardigheden van essentieel belang voor het voeren van deze gesprekken. Je krijgt inzichten, praktische tools en ruimschoots de gelegenheid om ze te oefenen.

In deze scholing verkrijg je theoretische inzichten (op basis van wetenschappelijk onderzoek en ervaringen uit de praktijk), werken we met casuïstiek en krijg je praktische handvatten voor gespreksvoering, waarmee je uitgebreid oefent.

Na afloop van deze module

  • begrijp je de biomedische, psychosociale en leefstijlfactoren die kunnen bijdragen aan overgewicht bij kinderen.
  • ben je bekend met de aanpak Kind naar Gezonder Gewicht (een programma van JOGG), inclusief de brede blik en de rol van de centrale zorgverlener.
  • ben je bekend met de inhoud van de richtlijn overgewicht en obesitas bij kinderen (2022).
  • kun je de complexe context analyseren waarin kinderen en hun ouders met overgewicht verkeren.
  • kun je vooroordelen en stigma’s herkennen en begrijpen hoe deze de zorgverlening beïnvloedt.
  • kun je een brede kijk hanteren bij het benaderen van problemen in gezinnen met overgewicht.
  • kun je effectieve gespreksvaardigheden inzetten die nodig zijn om sensitief en professioneel met kinderen en ouders met overgewicht te communiceren.

Voor wie

Jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen, huisartsen.

Docenten

Dr. Leandra Koetsier, gezondheidswetenschapper.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Straatzorg en publieke gezondheid

Datum: 15 dec '23

In het kort

Wil je weten hoe we in de publieke gezondheid de juiste zorg kunnen bieden voor mensen in de marge van de maatschappij? En wil jij leren hoe je kwetsbaarheid voor dakloosheid herkent als hulpverlener? In deze module leer je ook hoe het er écht in de praktijk aan toegaat middels een halve dag praktijkexcursie. Naast de theorie kijk je mee hoe de zorg werkt op straat. Wil je van ervaren hulpverleners de belangrijkste lessen van de straatzorg leren? Volg dan deze module Straatzorg en publieke gezondheid!

Wat je leert

Oriëntatie op sociaal-medische problematiek bij mensen in de marge van de maatschappij, voor en tijdens dakloosheid

Gerrit is 43 jaar en woont bij zijn moeder. Nadat moeder overlijdt, gaat het mis. Hij verwaarloost zichzelf, wordt dronken, schreeuwt, maakt geen post open en belandt op straat. In het geval van Gerrit zijn er signalen die wijzen op diens kwetsbaarheid en de weg naar dakloosheid, maar wie pakt die op? Niet alleen Gerrit is kwetsbaar, ook ons zorgsysteem vertoont zijn mankementen.

Met dit onderwijs verwerf je kennis en inzicht in de problematiek van mensen in de marge van de samenleving op drie niveaus: cliënt, populatie en beleid. Het betreft de doelgroep en de bouwstenen voor de Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGZ). Welke lessen leren we, van betreffende mensen en de direct betrokken hulpverleners, voor preventie van sociaal-medisch verval?

Na afloop van deze module:

  • heb je inzicht in de kenmerken en sociaal-medische problemen van kwetsbare burgers, voor en tijdens dakloosheid.
  • heb je inzicht in individuele en systemische oorzaken van dakloosheid op populatieniveau en in populatiekenmerken en sociaal-medische gegevens.
  • kun je deze kennis benutten in je eigen werk.
  • kun je benoemen met welke bouwstenen goede en toegankelijke sociaal-medische zorg kan worden geboden en welke wetgeving daarbij van belang is.
  • kun je op beleidsniveau adviseren over preventie en aanpak van problemen met potentieelrisico op sociaal-medisch verval.

Voor wie

Arts M+G, jeugdarts, Master of Public Health, forensisch arts, verpleegkundige, huisarts, praktijkondersteuner huisarts (POH), vertrouwensarts, spoedeisendehulp-artsen, specialist ouderengeneeskunde, verslavingsarts en andere professionals werkzaam of in opleiding in de publieke gezondheidszorg. De module is ook toegankelijk voor ervaringsdeskundigen en professionals uit het sociale domein.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard accreditatie aan bij het verpleegkundig specialisten register (VSR). Neem je als verpleegkundig specialist wel deel aan deze module, neem dan vooraf (minimaal 6 weken) even contact met ons op.

Toelatingseis

Hbo+ werk en denkniveau.

Docenten

 

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Stress bespreekbaar maken in de spreekkamer

Datum: 17 nov '23

In het kort

Dagelijks tref je in de spreekkamer cliënten aan die duidelijke signalen van stress laten zien. Het gesprek hierover aangaan is echter lastig. Bij een verkeerde aanpak voelt de cliënt zich beoordeeld of slaat hij dicht. In deze module leer je stress te herkennen en krijg je effectieve methoden aangereikt om stress op een constructieve wijze te bespreken.

Wat je leert

Iedereen ervaart stress, het is een evolutionaire reactie van ons lichaam. Echter, soms slaat het door en wordt iemand er ziek van. Als arts is het belangrijk om medicalisering van levensproblemen te voorkomen. Gespreksvoering over stress is een zeer gevoelig thema en vergt kennis en kunde. Daarom staan we in deze module uitgebreid stil bij het herkennen en bespreekbaar maken van stress in de spreekkamer. Je krijgt hierbij de handvatten om zonder oordeel het gesprek te kunnen voeren.

Fight, flight, freeze of please. Je kent de basics, maar hoe werkt stress precies in het lichaam? In de training duiken we de theorie in. Als je stress beter kan herkennen bij cliënten ga je er anders naar kijken. Je leert ook je eigen stressreacties herkennen en hoe je kan kalmeren. Vervolgens gaan we in op de oorzaken van stress, en hoe chronische stress ontstaat. Hoe kan je stress verminderen? Je leert hoe verschillende factoren als bewegen, slapen, voeding en verbinding aangaan op stress inspelen. Door middel van een praatplaat en ander ondersteunend materiaal krijg je handvatten om het gesprek aan te gaan. Samen met een trainingsacteur ga je vervolgens oefenen hoe je in gesprek kan gaan met de cliënt over de stressreacties, de mogelijke oorzaken en wat de cliënt hier zelf aan kan doen.

Na afloop van deze module kun je

  • stress beter herkennen bij cliënten in de spreekkamer.
  • je eigen stressreactie evalueren en effectieve strategieën inzetten om hiermee om te gaan.
  • de oorzaken van (chronische) stress benoemen
  • leefstijlfactoren benoemen die inwerken op stress
  • psycho-educatie geven over (chronische) stress en de gevolgen daarvan op de cliënt
  • effectieve gespreksvaardigheden toepassen om met cliënten te praten over chronische stress en de impact op lichaam en geest, met behulp van praktische handvatten
  • samen met de cliënt mogelijke oplossingen onderzoeken en zo nodig doorverwijzen naar anderen die de cliënt verder kunnen helpen.

Voor wie

Voor artsen en verpleegkundig specialisten werkzaam met cliënten in de spreekkamer zoals, jeugdartsen, bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en vertrouwensartsen. Bij voldoende aanmeldingen van verpleegkundig specialisten wordt accreditatie voor deze beroepsgroep aangevraagd.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • drs. Imran Cinar, Gedragswetenschappelijke docent huisartsenopleiding.
  • dr. Liesbeth Meuwissen, Arts Maatschappij en gezondheid, profiel jeugdarts.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Basisprincipes van lesgeven en begeleiden

Datum: 23 okt '23

In het kort

Wil jij je verder ontwikkelen in lesgeven en begeleiden van lerenden op de werkvloer? Maak kennis met de basisprincipes daarvan in deze tweedaagse scholing.

Wat je leert

Als professional is het belangrijk dat je lessen kunt opzetten en verzorgen. In een lerende organisatie gebruik je dagelijkse werksituaties als leermomenten en begeleid je collega’s of anderen in hun leerproces in de praktijk.

In deze tweedaagse module leer je de basisprincipes daarvan kennen aan de hand van verschillende modellen.
Op de eerste dag nemen we je mee aan de hand van verschillende theorieën en inzichten in het ontwikkelen en geven van onderwijs. Je ontvangt tips en tricks en gaat zelf oefenen. Op de tweede dag kijken we ook weer vanuit de theorie naar verschillende manieren van begeleiden en coachen en laten we je ook hierin een aantal manieren ervaren. Na afloop heb je een aantal handvatten voor jouw lessen en begeleidingsgesprekken en kun je keuzes maken op basis van de aangereikte theorie.

We wisselen theorie en praktijk af. Je gaat zelf oefenen en ervaren wat verschillende manieren van lesgeven en begeleiden met je kunnen doen.

Na afloop van deze module

  • kun je de belangrijkste basisprincipes van effectieve kennisoverdracht aan lerenden op de werkvloer benoemen en voorbeelden daarvan geven.
  • kun je een globaal lesplan opstellen.
  • kun je een, gedeelte van, een les verzorgen.
  • kun je een aantal vormen van het begeleiden van een lerende op de werkvloer benoemen en uitleggen wanneer je welke vorm gebruikt.
  • kun je enkele gesprekstechnieken, die geschikt zijn voor bij het begeleiden van een lerende op de werkvloer, gebruiken in een oefensituatie.

Voor wie

Professionals in de public en occupational health zoals artsen (ook artsen in opleiding), verpleegkundigen en (arbo)professionals die al enige ervaring hebben in lesgeven en begeleiden.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door een ervaren docent en coach. Corine Sengers MA, is lange tijd werkzaam geweest in de jeugdhulpverlening en als docent in het mbo. Daarnaast heeft ze ervaring in het coachen en begeleiden van verschillende mensen met leervragen op het gebied van werk en onderwijs. De afgelopen jaren werkte zij ook als intervisiebegeleider en gespreksleider Moreelberaad. Binnen het onderwijs geeft ze ook training en coaching aan startende docenten.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Effectief doelen bereiken in complexe situaties. Leer werken met krachtenveldanalyse

Datum: 29 sep '23

Leer werken door middel van een krachtenveld analyse en bereik gemakkelijker je doelen. Zet je netwerk strategisch in.

In het kort

Doelen in het sociale domein behaal je zelden zonder afhankelijk te zijn van anderen. Wil je krachtiger en sneller overzicht, inzicht en handelingsmogelijkheden in beeld hebben wie je wanneer en hoe moet inschakelen om jouw doel te bereiken? Maak dan een krachtenveldanalyse! Hoe je dat doet, leer je in deze module.

Wat je leert

Analyseer je krachtenveld en ontwikkel beïnvloedings- en benaderingsstrategieën

Als professional in de publieke en arbeidsgezondheid heb je in projecten vaak een coördinerende en sturende rol. Maar het is niet altijd eenvoudig om iedereen mee te krijgen in het belang van het oplossen van een bepaald gezondheidsprobleem, of het onder de aandacht brengen van een bepaalde product of dienst. Steun en draagvlak creëren gaat nu eenmaal niet vanzelf in het complexe werkveld van de publieke gezondheidszorg. Om deze complexiteit hanteerbaar te maken en sneller en makkelijker je doelen te realiseren is het handig als je werkt en denkt in termen van krachtenvelden.

In deze praktische module leer je denken en kijken in termen van belanghebbenden bij jouw vraagstuk, hun rollen, belangen, maar ook hun mening en houding en de kwaliteit van de werkrelatie die jij met hen hebt. Door je op deze wijze te verplaatsen in sleutelpersonen wordt het makkelijker om inhoud en proces aan elkaar te verbinden. Je leert meervoudig te kijken, waardoor je andere dingen gaat zien en andere oplossingsrichtingen zich openen.

Vervolgens leer je deze analyse vertalen naar de praktijk en ga je met je eigen vraagstuk aan de slag. Je ontwikkelt een strategie om in gesprek te gaan met de belangrijkste actoren in jouw krachtenveld, waardoor je samen een stap dichterbij het realiseren van het doel komt.

Na afloop van deze module

  • heb je inzicht in het hoe, wat en waarom van het maken van een krachtenveld.
  • heb je een methode in handen waarmee je voor elk vraagstuk dat je niet alleen kunt oplossen (elk doel waar je, bij het realiseren ervan afhankelijk bent van meerdere spelers) je krachtenveld in beeld kunt brengen.
  • heb je een overzicht van alle cruciale belanghebbende actoren die een wezenlijke rol kunnen spelen in het krachtenveld van je eigen casus
  • en krijg je inzicht in hun rollen, belangen, hun relatie tot jou en de mate van invloed die zij hebben op het realiseren van jouw doel.
  • heb je je krachtenveld geanalyseerd en een oplossingsrichting bedacht  om een stap dichterbij het realiseren van je doel te komen.
  • heb je een aanpak voor strategische gespreksvoering gekregen en hiermee geoefend.
  • heb je inzicht in je eigen voorkeursstijl om om te gaan met belangentegenstellingen.

Voor wie

Professionals in de publieke gezondheid en arbodienstverlening.

Docent

Drs. Myriam (M.S.) Gijsbers-van Pesch.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module, die eerder onder de titel Krachtenveldanalyse: maak strategisch gebruik van je netwerk werd aangeboden, met een 8,5.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Borstvoeding – verdieping voor de JGZ

Datum: 18 sep '23

In het kort

Borstvoeding geeft een kind de beste start. Wil jij ouders hierbij beter ondersteunen? In deze module verdiep je je kennis én werk je aan gespreksvoering.

Wat je leert

Als JGZ-professional heb je een heel belangrijke rol in de begeleiding van ouders bij het voeden van hun kind. Borstvoeding is een gevoelig onderwerp om te bespreken. In deze module zal lactatiekundige én jeugdverpleegkundige Joanneke van der Marel je kennis van borstvoeding verder verdiepen.

Je gaat je verdiepen in een aantal belangrijke aspecten van de borstvoeding. Onder andere voeden op verzoek: hoe doen ouders dit in de praktijk en wanneer wijkt je advies ervan af? Ook leer je meer over groeicurves: wanneer kom je in actie, wat is grijs gebied en hoe communiceer je hierover sensitief met ouders? Daarnaast verdiep je je in de borstvoedingscijfers/prevalentie: wat zijn de redenen van stoppen en wat is hier jouw rol als JGZ-professional? Vervolgens kijken we naar het combineren van borstvoeding en vast voedsel. Ook leer je waar je op moet letten bij borstvoeding van dysmaturen/prematuren. Ten slotte zullen we bekijken wanneer het nodig is om door te verwijzen naar een lactatiekundige of andere professional.

De module is interactief opgebouwd waarbij er veel ruimte is voor casuïstiek en vragen van deelnemers. We gaan uitgebreid werken aan gesprekvoering in de spreekkamer.

Na afloop van deze module

  • kan je de prevalentie, trends en beweegredenen om te continueren of stoppen met borstvoeding beschrijven;
  • kan je de aandachtspunten bij borstvoeding van dismaturen/prematuren benoemen;
  • kan je adviseren over het combineren van vast voedsel en borstvoeding;
  • kan je evalueren wanneer je doorverwijst naar andere professionals;
  • kan je ouders motiveren om hun borstvoedingswens te behalen.

Voor wie

Deze module is bestemd voor jeugdverpleegkundigen, jeugdartsen, verpleegkundig specialisten en alle HBO+ zorgprofessionals die te maken hebben met begeleiding bij borstvoeding in de dagelijkse praktijk.

Voorkennis: Qua kennis ga je de diepte in t.o.v. de e-learning borstvoeding.

Ben je verpleegkundig specialist en wil je accreditatiepunten? Geef dit minstens 6 weken voor de start van de scholing door.

Docent

Joanneke van der Marel-Sinke,
Lactatiekundige IBCLC, L-49072
Jeugdverpleegkundige 0-4 BIG nr. 690 425 410 30

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.