030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Didactische scholing praktijkopleiders M+G-2e fase Print

In het kort

Krachtenveldanalyse, Intervention Mapping, Veranderkunde…. Het zijn termen uit de module Integraal Vernieuwen in de Publieke Gezondheidszorg: één van de grote modules van de opleiding M+G-2e fase. Maar wat houden die termen ook al weer in, en wat moet je als praktijkopleider van een aios 2e fase hierover weten? Hoe help je de aios een goed onderwerp voor deze module te kiezen? En hoe kun je als praktijkopleider je aios begeleiden bij het opzetten van een goede probleemanalyse, de veranderanalyse en het maken van een plan van aanpak?
Tijdens deze scholingsdag komt het aan bod!

De dag bestaat voor de helft uit didactische scholing waarin de theorie van de module in hoofdlijnen wordt aangeboden. De andere helft wordt benut voor ‘educatief partnerschap’; de ontmoeting en uitwisseling tussen de opleiders uit de praktijkinstellingen en het onderwijsinstituut. We doen dit aan de hand van reële casus van aios. De didactische scholing telt mee als erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.

Wat je leert

‘Integraal Vernieuwen’: de highlights van deze module en de rol van de praktijkopleider

Tijdens deze dag komt o.a. aan bod:

  • Probleemanalyse in de publieke gezondheidszorg: de basis van alle grote modules van de M+G-2e fase is een goede probleemanalyse. In de ochtend stellen we de probleemanalyse centraal en bespreken we een denkkader om naar gezondheidsproblemen te kijken.

We wisselen ervaringen uit en discussiëren over hoe je je aios kan helpen een probleem te vertalen naar een onderwerp voor de module Integraal Vernieuwen.

  • Intervention mapping, krachtenvelden en veranderkunde: in de middag nemen we de belangrijkste thema’s van de module Integraal Vernieuwen door en oefenen we zelf met de materie. Ook hier is er ruime gelegenheid om eigen casuïstiek in te brengen, uit te wisselen en te reflecteren op je rol als praktijkopleider bij de begeleiding van jouw aios.
  • Verder vragen we je om vóóraf de Reader die hoort bij de introductie van deze module zorgvuldig door te lezen. Hierin komt o.a. aan bod hoe je een geschikt onderwerp voor de moduleopdracht kunt kiezen; een taak die gezamenlijk aan aios én praktijkopleider is toevertrouwd.

Na afloop van deze eendaagse scholing:

  • heb je je kennis over probleemanalyse bij gezondheidsproblemen opgefrist.
  • kun je met meer kennis en ervaring van de inhoud van de module Integraal Vernieuwen je aios M+G-2e fases beter begeleiden.
  • heb je ervaren hoe het is om theorie uit de module Integraal Vernieuwen toe te passen in de praktijk.

Docenten

  • Erik Ruland, Instituutsopleider M+G-2e fase NSPOH, profielen B&A en IZB en coördinator van de module Integraal Vernieuwen in de publieke gezondheidszorg.
  • Olga Visser, arts M&G, tevens profiel IZB, en moduledocent en groepsbegeleider van de module Integraal Vernieuwen in de publieke gezondheidszorg.
  • Sheda Broer, arts M&G, tevens profiel JGZ, en moduledocent en groepsbegeleider van de module Integraal Vernieuwen in de publieke gezondheidszorg.

Voor wie

Je kunt deze dag volgen als je praktijkopleider bent van een aios M+G-2e fase, of als je betrokken bent bij de begeleiding van een aios M+G-2e fase onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je praktijkopleider van een aios 2e fase? SOGEON betaalt dan dit jaar voor jouw deelname aan het SOGEON congres voor opleiders M+G op 21 september 2022 plus één andere dag didactische scholing.

Deze dag wordt voor de helft (het deel educatief partnerschap) door de NSPOH betaald. De andere helft (het deel didactische scholing) wordt volgens bovenstaande door SOGEON betaald.
Vul s.v.p. de factuurgegevens van je werkgever in en vermeld bij factuur-referentie ‘SOGEON’.

We zorgen er dan voor dat er geen kosten in rekening worden gebracht voor jouw deelname aan dit onderwijs.

Je kunt dan desgewenst binnen de vergoeding van SOGEON nog een halve dag didactische scholing volgen.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.