Ga naar de inhoud

Ziekteverzuim en ziekteverzuimbegeleiding volgens M@ZL

Over dit artikel

In dit kwalitatieve onderzoek zijn dertien semigestructureerde interviews met jongeren afgenomen om hun ervaringen met ziekteverzuim en de begeleiding via M@ZL te verkennen en na te gaan in hoeverre deze aansluiten bij de programmatheorie van M@ZL.

Samenvatting

Inleiding: Ziekteverzuim in het voortgezet onderwijs heeft negatieve gevolgen voor de gezondheid en ontwikkeling van jongeren. Bij de methodiek M@ZL (Medische Advisering Ziekgemelde Leerling) werken school, jeugdarts en leerplicht samen aan de signalering en begeleiding van scholieren met ziekteverzuim. Wij onderzochten hoe jongeren hun ziekteverzuim en de ziekteverzuimbegeleiding volgens M@ZL ervaren, en in hoeverre hun perspectieven daarover aansluiten bij de programmatheorie.

Methode: Het betreft een kwalitatief onderzoek door middel van semigestructureerde interviews. Er vonden dertien interviews plaats waarop een inductieve thematische analyse werd uitgevoerd. De resultaten werden vergeleken met de programmatheorie.

Resultaten: Jongeren vinden het niet fijn om te verzuimen en zien voor hun ouders een ondersteunende rol en een rol als intermediair tussen henzelf en de school of jeugdarts. Ziekteverzuimbegeleiding door de school en jeugdarts wordt als aandacht en interesse ervaren, maar jongeren vinden het ook logisch dat hun afwezigheid wordt gecontroleerd. Ze vinden uitleg van de school over verwijzing naar de jeugdarts en uitleg van de jeugdarts over de terugkoppeling naar de school belangrijk. Opvolging van het consult bij de jeugdarts door de school vond volgens jongeren niet altijd plaats.

Conclusie: M@ZL wordt door jongeren gewaardeerd. Verbeterpunten zijn communicatie door de school en jeugdarts met jongeren en hun ouders, en opvolging na het consult bij de jeugdarts.

Dit artikel is gepubliceerd in Tijdschrift voor Jeugdgezondheidszorg 2021;53(2-3): 73-79.

Bekijk ook

Belemmerende en bevorderende factoren voor vroegintroductie van pinda en ei bij kinderen tussen 4 en 6 maanden

Femke van der Boon - PH130

Wetenschappelijke publicatie

Een kwalitatief onderzoek onder ouders naar de belemmerende en bevorderende factoren voor het vroeg introduceren van pinda en ei bij...

Duurbeperking bij chronische moeheid

Lysbeth Kuipers - OH181

Wetenschappelijke publicatie

Met deze studie werd middels dossieronderzoek van 78 WIA-dossiers onderzocht hoe verzekeringsartsen duurbeperkingen onderbouwen bij chronische moeheid zonder medisch substraat....

Medisch handelen bij chronisch zieke kinderen in het (speciaal) basisonderwijs in regio Gelderland-Midden

Michelle Haagmans - PH133 en Margreet de Wolff - PH147

Wetenschappelijke publicatie

Sinds de invoering van de Wet passend onderwijs in 2014 kunnen scholen vaker te maken krijgen met de vraag om...