Ga naar de inhoud

Verschillen tussen de LEA symbolen en E-haken visustest in uitslag en tijdsduur

Over dit artikel

Een gerandomiseerde trial tijdens het 42 maanden consult

Wereldwijd zijn 19 miljoen kinderen onder de 15 jaar slechtziend. De belangrijkste oorzaak van slechtziendheid is een refractieafwijking (niet scherp kunnen zien). De Jeugdgezondheidszorg (JGZ) speelt een belangrijke rol bij de identificatie door de visuele ontwikkeling van kinderen te monitoren.

Samenvatting

Inleiding:
Dit onderzoek vergelijkt de LEA symbolen en E-haken kaart bij het 42 maanden consult binnen de Jeugdgezondheidszorg. De huidige richtlijn adviseert te starten met de E-haken, echter blijkt deze test lastig uitvoerbaar voor jonge kinderen. Dit onderzoek analyseert of de LEA symbolen een beter alternatief biedt op basis van testresultaten, slagingspercentage en testduur.

Methode:
Dit gerandomiseerde gecontroleerde onderzoek vergelijkt de LEA symbolen en E-haken kaarten bij 118 kinderen van 42-45 maanden in de gemeente Zwijndrecht, waarbij testresultaten, slagingspercentage en testduur worden geanalyseerd. Data werden verzameld via gestandaardiseerde testafnames en vragenlijsten, en geanalyseerd met multinomiale, logistische en lineaire regressieanalyses

Resultaten:
De regressieanalyse liet zien dat de kans op een voldoende (OR=0,95; 95% BI [0,20-4,38]) of twijfelachtige (OR=0,82; 95% BI [0,16-4,28]) testuitslag niet significant verschilde tussen de groepen. De LEA symbolen leidden vaker tot een geslaagde testafname (OR=8,99; 95% BI [2,48-32,67]) en een kortere gemeten testduur (ß=-62,2, 95% BI [-109,35- -15,08]).

Beschouwing:
Uit dit onderzoek blijkt dat er aanwijzingen zijn om te starten met de LEA symbolen bij het 42 maanden consult. Echter, om de bruikbaarheid van de LEA symbolen verder te onderzoeken is vervolgonderzoek nodig bij een grotere populatie gevolgd door de tijd.

Trefwoorden: LEA symbolen, E-haken, jeugdgezondheidszorg, 42 maanden, uitvoerbaarheid

Bekijk ook

De Development score (D-score) in de jeugdgezondheidszorg praktijk

Maaike Burgers-Willems - PH339

Samenvatting onderzoek

Ervaringen van JGZ-professionals met de workshop en casuïstiekbespreking, de gepercipieerde toegevoegde waarde en bevorderende en belemmerende factoren bij de implementatie...

Deelname aan voorschoolse educatie en de beoordeling van de spraak-taalontwikkeling door de JGZ tussen twee en vier jaar. Voorschoolse educatie en spraak-taalontwikkeling

PH011

Samenvatting onderzoek

Een van de taken van de jeugdgezondheidszorg (JGZ) is het volgen van de spraak-taalontwikkeling (STO). Zolang er nog geen landelijk...

Ouderlijke besluitvorming rondom groepsvaccinatie: redenen voor afwezigheid en overwegingen voor passende vaccinatiezorg

Kirsten Pijls - PH336

Samenvatting onderzoek

Vaccinatie is één van de meest effectieve methoden om infectieziekten te voorkomen en de volksgezondheid te beschermen. Desondanks daalt de...