Ga naar de inhoud

Is er een relatie tussen SDQ-scores in groep 7 en ziekteverzuim op het voortgezet onderwijs?

Over dit artikel

In dit dossieronderzoek werden SDQ-scores uit groep 7 van 356 scholieren met en 356 zonder veelvuldig ziekteverzuim in het voortgezet onderwijs vergeleken om een eventuele relatie te onderzoeken.

Samenvatting

Inleiding: Ziekteverzuim is de meest voorkomende vorm van schoolverzuim in het voortgezet onderwijs (vo). Bij ziekteverzuim spelen naast gezondheidsklachten vaak ook psychosociale problemen of psychiatrische ziekten een rol. In dit onderzoek gaan we na of er een relatie is tussen scores op de Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) in groep 7 en ziekteverzuim in het vo.

Methode: Dossieronderzoek bij 356 leerlingen met en 356 leerlingen zonder veelvuldig ziekteverzuim op het vo in het schooljaar 2015–2016.

Resultaten: De SDQ-totaalscore en de impactscore verschillen niet significant, maar wel de subschaal emotionele problemen (oddsratio 2,21; 95%-betrouwbaarheidsinterval 1,36–3,58; en adjusted oddsratio 1,92; 95%-betrouwbaarheidsinterval 1,07–3,43). Leerlingen met een verhoogde score op de subschaal emotionele problemen die leven in een eenoudergezin met een zieke moeder hebben een zeer hoge kans om later ziekteverzuim te ontwikkelen, maar het komt niet vaak voor.

Conclusie: Er is een relatie tussen een verhoogde score op de subschaal emotionele problemen van de SDQ in groep 7 en ziekteverzuim in het vo. Voor deze leerlingen kan mogelijk een interventie ontwikkeld worden.

Dit artikel is verschenen in Tijdschrift voor Jeugdgezondheidszorg 2021;53(2-3): 47-51.

Bekijk ook

Persoonlijke gezondheidsmonitoring in de krijgsmacht – het verkennen van de ethische dimensie

Dave Bovens - PH221

Wetenschappelijke publicatie

Een casestudy in de Nederlandse krijgsmacht tijdens de COVID-19-pandemie Samenvatting Achtergrond Persoonlijke gezondheidsmonitoring (PGM) ontwikkelt zich snel in verschillende contexten,...

Begeleiding van werknemers tijdens ziekteverzuim gerelateerd aan ASS: wat gaat goed en wat kan beter?

Kim Pluijm - OH225

Wetenschappelijke publicatie

Steeds meer volwassenen ontvangen pas laat de diagnose Autisme Spectrum Stoornis (ASS), vaak wanneer zij vastlopen in werk en langdurig...

De M@ZL-app: een eHealthapplicatie ter ondersteuning van de aanpak bij ziekteverzuim

Ilse Hogerwerf-van Dam - PH148

Wetenschappelijke publicatie

In een verkennend kwalitatief onderzoek zijn via online focusgroepen met jongeren en JGZ-professionals bevorderende en belemmerende factoren voor het gebruik...