Ga naar de inhoud

Tijd voor een nieuwe meldingsnorm. Zorgwekkend gemiste onderwijstijd in het primair onderwijs in Almere.

Over dit artikel

Schoolverzuim is een gezondheidsvraagstuk omdat het negatieve effecten heeft op onder meer de gezondheid en het welbevinden van jongeren. Leerplicht en recht op onderwijs moeten dit tegengaan. Desondanks wordt schoolverzuim niet goed zichtbaar gemaakt.

Samenvatting

Doel:
Onderzocht is 1) hoeveel gemiste onderwijstijd wordt gesignaleerd in het basisonderwijs van de Nederlandse gemeente Almere, 2) hoe deze zich verhoudt tot de huidige norm voor het melden van regelmatig (on)geoorloofd gemiste onderwijstijd, en 3) of een focus op bezorgdheid van leerkrachten over het verzuim en de situatie van de leerling voor een betere signalering van zorgwekkend gemiste onderwijstijd zorgt. Bovendien is onderzocht 4) welke factoren gerelateerd zijn aan de verschillende typen verzuim.

Methode:
Bij dit beschrijvend onderzoek waren schooldirecteuren, intern begeleiders en leerkrachten van twintig (speciaal)basisonderwijsscholen betrokken. Via vragenlijsten is informatie verkregen over kenmerken van de school, de groep en verzuimleerlingen die op de onderzoeksdag (deels) onderwijstijd misten. De informatie over de leerlingen betrof informatie over één willekeurige schooldag, waarop de vragenlijst werd ingevuld.

Resultaten:
De 179 verzuimleerlingen (7,6% van 2.364) hadden 500 gemiste lesuren op de onderzoeksdag: 31,2% was ongeoorloofd verzuim, 54,5% was geoorloofd verzuim en 14,3% was overig verzuim. Bij 22,9% bleek de leerkracht bezorgd over het verzuim en over de verzuimleerling (zorgwekkend gemiste onderwijstijd). Het lerarentekort en verzuimbeleid hingen samen met het verzuimtype.

Conclusie:
Gemiste onderwijstijd is meer dan schoolverzuim. Verder onderzoek naar een meldingsnorm met meer aandacht voor bezorgdheid is nodig. De ingrepen die het grootste effect kunnen ressorteren zijn het terugdringen van het lerarentekort en het verbeteren van het verzuimbeleid, waardoor ouders, de jeugdgezondheidzorg en leerplicht er gemakkelijker bij kunnen worden betrokken.

Dit onderzoek is gepubliceerd in het JGZ – Tijdschrift voor Jeugdgezondheidszorg 2021;53(2-3): 30-36
met auteurs: Jennifer Roseval-Splinter, S.M. Girwar, K.S. van Dijken, Sheda Sadrzadeh, Erik Ruland

Bekijk ook

Slaapdeprivatie in de vroege tienerjaren als voorspeller voor psychosociale problemen op 15- tot 16-jarige leeftijd bij Nederlandse jongeren

Veronique van Ham-Borawitz - PH171

Wetenschappelijke publicatie

Samenvatting Achtergrond: Er is onderzocht of slaapdeprivatie bij Nederlandse kinderen van 11 tot 12 jaar kan voorspellen of er op 15-...

Duurbeperking bij chronische moeheid

Lysbeth Kuipers - OH181

Wetenschappelijke publicatie

Met deze studie werd middels dossieronderzoek van 78 WIA-dossiers onderzocht hoe verzekeringsartsen duurbeperkingen onderbouwen bij chronische moeheid zonder medisch substraat....

Bevorderende en belemmerende factoren in de arbocuratieve samenwerking

Christel Muis - OH157

Wetenschappelijke publicatie

Met deze kwalitatieve studie is verkend hoe de samenwerking tussen cardiologen en bedrijfsartsen kan worden verbeterd, met de focus op...