Nederland wordt voller. Hierdoor komen de snelwegen en woonkernen steeds vaker dicht bij elkaar te liggen. Welke gezondheidseffecten heeft dit?
Samenvatting
Aanleiding
Verbreding van een snelweg met nabijgelegen woonkernen van een gemeente.
Doel
Onderzoeken van de gezondheidseffecten door de snelweg en de relatie tussen tevredenheid over de woonomgeving en ervaren hinder.
Methode
Dwarsdoorsnede onderzoek bij een steekproef van volwassenen. Maat voor de blootstelling is de afstand van de woning tot de weg. Gegevens over gezondheid, hinder en tevredenheid zijn verzameld middels de GGD monitor.
Resultaten
Ervaren gezondheid als minder dan goed, hoge bloeddruk, slaap- en kalmeringsmiddelen gebruik en astma/COPD komen dichter bij de snelweg meer voor, maar de verschillen zijn niet significant. Binnen 300 meter van de snelweg is er sprake van significant meer hinder en slaapverstoring dan verder van de snelweg. Bewoners die tevreden zijn over kijkgroen en gebruiksgroen lijken minder hinder te ervaren, al zijn de verschillen niet significant.
Conclusie
Het advies aan de gemeente is om geen nieuwe woningen of andere gevoelige bestemmingen zoals scholen, kinderopvang locaties e.d. te bouwen binnen 300 meter van de snelweg en om middels de GGD monitor de ervaren hinder periodiek te blijven vervolgen.
Trefwoorden: Verkeer, hinder, groen, luchtverontreiniging, gezondheidseffecten.
Publicatie
- PH010
Gezondheidseffecten en hinder in relatie tot afstand tot de snelweg: