Een analyse van data van cohortstudie Pinkeltje
Samenvatting
Achtergrond
Vroeggeboorte verhoogt het risico op ontwikkelingsproblemen en lagere cognitieve prestaties op latere leeftijd. De Ages and Stages Questionnaire (ASQ) is een veelgebruikt screeningsinstrument voor vroege ontwikkeling, maar het is onduidelijk in hoeverre de voorspellende waarde voor latere intelligentie wordt beïnvloed door de zwangerschapsduur.
Doel
Deze studie onderzocht of de relatie tussen de ASQ-score op 4-jarige leeftijd en intelligentie in de adolescentie afhankelijk is van de zwangerschapsduur.
Methode
Gegevens uit het Pinkeltje-cohort (n = 2.517, geboortejaren 2002–2003) werden geanalyseerd. Een subgroep van 294 adolescenten werd opnieuw getest. De ASQ werd afgenomen op 4-jarige leeftijd, en IQ werd in de adolescentie gemeten met de Wechsler Intelligence Scale for Children-III (WISC-III). De relatie tussen ASQ en IQ en de interactie met zwangerschapsduur werd geanalyseerd met tweeweg ANOVA’s.
Resultaten
Er werd geen significante relatie gevonden tussen ASQ-score en IQ (p’s > 0,22) en geen interactie-effect met zwangerschapsduur (p’s > 0,88). Prematuren (<32 weken) hadden lagere IQ-scores dan à terme geboren kinderen (p = 0,004), maar ASQ bleek geen betrouwbare voorspeller van IQ op adolescentenleeftijd.
Conclusie
Deze studie suggereert dat ASQ op 4-jarige leeftijd beperkt is in het voorspellen van cognitieve prestaties uitgedrukt in IQ op adolescentenleeftijd, ongeacht de zwangerschapsduur. Breder ontwikkelingsonderzoek, inclusief sociaaleconomische en onderwijskundige factoren, is mogelijk nodig om cognitieve risico’s beter te identificeren.