Ga naar de inhoud

Ervaringen van artsen bij de verzekeringsgeneeskundige beoordeling tijdens de COVID-19-pandemie: telefonisch versus fysiek

Over dit artikel

Met deze kwalitatieve studie is onderzocht welke factoren een rol speelden bij de keuzes van UWV-artsen voor fysieke of telefonische consulten tijdens de COVID-19-pandemie

Samenvatting

Achtergrond: in verband met de COVID-19-pandemie volgde in maart 2020 een strenge lockdown waarbij thuiswerken de standaard werd. Ook verzekeringsgeneeskundige beoordelingen moesten telefonisch worden verricht, tenzij gemotiveerd een fysiek spreekuur werd aangevraagd. Dit leidde in de praktijk tot variatie in de manier van werken onder de UWV-artsen. Doel van het onderzoek is om meer duidelijkheid te krijgen in de factoren die een rol spelen bij de ervaringen en gemaakte keuzes met betrekking tot fysieke consulten of consulten op afstand van de UWV-artsen tijdens de COVID-19 pandemie.

Methoden: tien UWV-artsen met minimaal zes maanden werkervaring vóór de COVID-19-pandemie en werkzaam bij de WIA-afdeling te Utrecht werden gesproken middels semi-gestructureerde interviews.

Resultaten: Factoren die van invloed zijn op de ervaringen en het consulttype voor beoordelingsgesprekken, kunnen verdeeld worden in werkgerelateerde factoren, factoren ten aanzien van de privésituatie en persoonsgebonden factoren. Artsen, die kozen voor telefonische beoordelingen vanuit huis, waren tevreden over de kwaliteit van de eigen beoordelingen, al vonden zij zich minder ‘streng’ in hun WIA-oordeel. De telefonische consulten voor WIA beoordeling worden door het merendeel als positief ervaren. Videoconsulten worden weinig ingezet. Deelnemers missen in de consulten op afstand de klinische blik, het lichamelijk onderzoek en daarnaast ook de sociale interacties.

Conclusie: Hoewel men van mening is dat het fysieke consult nog steeds de ‘gouden standaard’ is, biedt de opgedane ervaringen met gebruik van nieuwe consulttypen mogelijkheden tot aanpassingen in de (toekomstige) werkwijze van UWV-artsen.

Dit artikel is verschenen op TBV online op 22 februari 2022.

Bekijk ook

Eerste covid-19-patiënten in Noord-Nederland

Marleen Luning-Koster - PH167

Wetenschappelijke publicatie

Met deze kwalitatieve studie zijn de ervaringen van COVID-19-patiënten met de informatievoorziening, het bron- en contactonderzoek en de maatregelen tijdens...

Zorg rondom vrouw gerelateerde condities bij de Nederlandse Krijgsmacht. Een kwalitatief onderzoek

Mohan Verstegen - PH266

Wetenschappelijke publicatie

Als zorgaanbieder voor eigen personeel, is defensie verplicht om kwalitatief goede zorg aan te bieden. Dit is niet alleen belangrijk...

De M@ZL-app: een eHealthapplicatie ter ondersteuning van de aanpak bij ziekteverzuim

Ilse Hogerwerf-van Dam - PH148

Wetenschappelijke publicatie

In een verkennend kwalitatief onderzoek zijn via online focusgroepen met jongeren en JGZ-professionals bevorderende en belemmerende factoren voor het gebruik...