In deze module leer je hoe je als arboprofessional hoogbegaafdheid herkent en ermee omgaat in de spreekkamer. Je leert waar hoogbegaafden vastlopen in hun werk en hoe je kun potentieel kunt benutten.
Hoogbegaafden voelen zich vaak anders dan anderen. Hoogbegaafd zijn gaat vaker samen met problemen op het werk. Als arboprofessional heb je een andere aanpak nodig voor hoogbegaafden in de spreekkamer.
De module behandelt de diagnose en hoe je aspecten van hoogbegaafdheid kunt herkennen. Ook de interactie en omgang met hoogbegaafde individuen komt aan bod. Een hoogbegaafde ontwikkelt zich vaak anders dan anderen. Welk werk is passend? Waar kan je op letten?
Veder behandelen we welk type organisatie bij deze persoon past en hoe je iemand naar de juiste hulp kunt doorverwijzen. Je leert hoe je als arboprofessional met dit soort problematiek omgaat.
De module combineert verschillende theorieën met casuïstiek uit de praktijk van zowel de docent als jou als deelnemer.
In 2025 is deze module door deelnemers beoordeeld met een 8,8.
Leerdoelen
Na afloop van deze module kun je
- Hoogbegaafdheid herkennen.
- De dynamiek van interactie en omgang met hoogbegaafde individuen begrijpen.
- Uitleggen hoe de ontwikkeling van hoogbegaafde personen zich onderscheidt.
- Evalueren wat een passende werkplek is voor een hoogbegaafde.
Voor wie?
Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, arbeidsdeskundigen en andere professionals binnen Arbeid & Gezondheid.
Ben je werkzaam als A&G of als A&O psycholoog of arbeidsdeskundige?
Stuur ons minimaal 8 weken voor de startdatum van de module een mail zodat er accreditatie bij het NIP/NVvA aangevraagd kan worden.
Docent
Barend van Tussenbroek
Klinisch psycholoog, psychotherapeut bij PPF Centrum Voor Hoog OntwikkelingsPotentieel.
Rooster
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|---|---|---|---|
05 sep 2025 | 09:30 | 12:40 | Hoogbegaafdheid: kenmerken en dynamiek van interactie | NSPOH-Dichter (9e) |
05 sep 2025 | 13:20 | 16:30 | Ontwikkeling hoogbegaafde en passende werkplek | NSPOH-Dichter (9e) |