Je neemt als praktijkopleider deel aan een intervisiegroep. Misschien vraag je je af: “Zouden we hier niet meer uit kunnen halen?” Soms wordt de intervisie een sleur of ervaar je de bijeenkomsten als een verplicht nummer. Hoe kun je dit voorkomen? Of hoe keer je het tij zonder de sfeer te bederven? Je leert het tijdens deze didactische scholing.
In een lopende intervisiegroep is het van belang dat je het proces bewaakt en aandacht hebt voor het evenwicht in de groep. Wat doe je als sommige deelnemers meer aan bod komen dan andere? Hoe ga je om met voorzitterschap? Hoe introduceer je een nieuwe deelnemer? Welke valkuilen of struikelblokken kom je zoal tegen en hoe ga je daar mee om?
Tijdens deze dag leer je hoe je intervisie leuk, leerzaam en verrijkend houdt. Daarbij gaan we uit van de ervaringen van jou en de andere deelnemers. Je leert hoe je evalueert en tot goede afspraken komt waaraan iedereen zich houdt. Je verdiept je in verschillende intervisiemethoden en maakt kennis met minder gebruikelijke werkwijzen. We besteden ook aandacht aan het leren van successen. Vooraf kun je ervaringen en leervragen aangeven, zodat de trainer daar dieper op kan ingaan.
Discussie, oefeningen en groepswerk worden afgewisseld. Ook is er ruimte voor het uitwisselen van ervaringen.
Leerdoelen
Na afloop van deze didactische scholing kun je uitleggen
- wat het belang is van intervisie in de ontwikkeling van professionals.
- wat de aandachtspunten zijn bij het blijvend fris houden van een intervisiegroep.
- hoe je een zinvolle tussentijdse evaluatie opzet.
- wat de valkuilen en struikelblokken zijn bij intervisie.
- hoe je vanuit de kennis daarover komt tot prettigere en betere samenwerking in de intervisiegroep.
- hoe je kunt variëren met de verschillende rollen binnen een intervisiegroep.
Na afloop heb je kennis gemaakt met voor jou relatief onbekende intervisiemethoden en het geleerde in praktijk gebracht in een intervisiesessie met een heterogene groep van praktijkopleiders.
Voor wie?
Voor praktijkopleiders van een aios SG die de basisscholing voor praktijkopleiders hebben gevolgd en voor anderen die betrokken zijn bij de begeleiding van een aios SG onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.
Je kunt deze dag volgen als je praktijkopleider bent van een aios SG en de opleiding voor praktijkopleiders hebt gevolgd of als je betrokken bent bij de begeleiding van een aios sociale geneeskunde onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.
SOGEON
Ben je praktijkopleider van een aios eerste of tweede fase van één van de gesubsidieerde opleidingen M+G of forensische geneeskunde?
Ook in 2026 betaalt SOGEON (naar verwachting) jouw deelname aan het SOGEON congres voor opleiders M+G in september 2026, plus één didactische scholing. Als je deze didactische scholing volgens deze regeling wilt volgen, vul dan bij registratie de factuurgegevens van je werkgever in en vermeld bij factuurreferentie ‘SOGEON’. Er worden dan geen kosten in rekening gebracht voor jouw deelname aan dit onderwijs.
Docent
drs. H.A.L. (Heleen) van der Straaten
Linguïst en onderwijskundige. Zij werkt als zelfstandig adviseur en coach en begeleidt veranderprocessen op individueel, groeps- en organisatieniveau. Als geregistreerd supervisor traint en begeleidt zij diverse intervisiegroepen in zorg en onderwijs. Ze is docent bij NSPOH voor onderwijs over communicatie, (team)coaching, organisatiekunde, verandermanagement en professioneel leiderschap.
Rooster
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|---|---|---|---|
29 okt 2025 | 09:30 | 12:40 | Intervisie met nieuw elan | NSPOH-Welgelegen (10e) |
29 okt 2025 | 13:20 | 16:30 | Intervisie met nieuw elan | NSPOH-Welgelegen (10e) |