Ga naar de inhoud

Master of Public Health

Over deze opleiding

Aanmelden

Bovenstaande prijs is exclusief keuzeonderwijs.

Politiek, beleid en wetenschap vormen een dynamisch krachtenveld. Als wetenschappelijk opgeleide professional in de publieke gezondheid ben jij de bruggenbouwer die partijen verbindt. Daarbij vertaal je maatschappelijke ontwikkelingen en wetenschappelijke inzichten naar concrete beleidsadviezen en intersectorale aanpakken. 

Blik op het vakgebied

Met de Master of Public Health (MPH) heb je de kennis en ervaring in huis om bij te dragen aan verandering, vernieuwing en borging in de publieke gezondheid. Je werkt als beleidsadviseur, projectleider, leidinggevende of arts bij een GGD, zorgverzekeraar, thuiszorginstelling, defensie, universiteit, onderzoeks- en kennisinstituut of in het bedrijfsleven.

De opleiding: dit kun je verwachten

De rode draad van de master is leiderschap en impact maken op de volksgezondheid. Je leert volksgezondheidsproblemen analyseren vanuit verschillende perspectieven en vertalen naar beleid en stelselmatige veranderingen. Daarbij wordt veel aandacht besteed aan de politiek-bestuurlijke context, die vaak weerbarstig is. Je ontdekt hoe je daarin verandering realiseert op strategisch en tactisch niveau. Ook ontwikkel je inzicht in het systeem van de volksgezondheid en leer je praktijk, beleid en onderzoek met elkaar verbinden.  

NSPOH biedt een interprofessioneel leerklimaat waarin deelnemers uit verschillende werkcontexten samenkomen. Een deel van de opleiding volg je samen met deelnemers in opleiding tot arts Maatschappij + Gezondheid tweede fase. Zo krijg je beter inzicht in de publieke gezondheid en de betrokken disciplines en bouw je tegelijk een breed netwerk op. 

Onze opleiders en docenten zijn enthousiaste professionals met veel (inter)nationale ervaring in praktijk, beleid en/of onderzoek van de publieke gezondheid en aanverwante disciplines. Ze werken onder meer bij universiteiten, (kennis)instituten en in de praktijk. 

Opbouw van de opleiding

De master duurt twee jaar. Je hebt één keer per week of per twee weken een contactdag. De gemiddelde studiebelasting is twaalf uur per week. De opleiding is opgebouwd uit de volgende blokken en modules.   

Analyse in de publieke gezondheid

In het eerste jaar leer je trends en ontwikkelingen in de publieke gezondheid herkennen en breng je de staat van gezondheid in kaart. Je analyseert een volksgezondheidsprobleem in je eigen werkomgeving en werkt integraal aan kansrijke interventies. Je werkt domeinoverstijgend en maakt onderscheid in de taken van de overheid, instellingen en beroepsgroepen. Daarbij leer je ook sturing te geven in uitvoering en borging van beleid. Dit doe je in de volgende modules: 

Je maakt kennis met het brede werkveld van de sociale geneeskunde. Zo krijg je inzicht in de veelzijdige professionele betrokkenheid bij de casuïstiek en de context van de cliënten binnen de sociale geneeskunde. De deelnemers komen uit alle verschillende opleidingen van NSPOH.

In deze module staat de brede volksgezondheid centraal. Je verdiept je basiskennis en past de basisbegrippen actief toe om zelf na te denken en een oordeel te vormen over actuele vraagstukken en dilemma’s.

Om een structurele oplossing voor een gezondheidsprobleem te ontwikkelen, begin je met een goede probleemanalyse. Zo weet je of er genoeg informatie is om verandering te realiseren, of dat er bijvoorbeeld aanvullend onderzoek nodig is.

In deze module staat het begrip volksgezondheid centraal en de vele perspectieven om problemen te doorgronden. We behandelen niet de grote gezondheidsproblemen zelf, maar wel de perspectieven op (on-)gezondheid. Dat bepaalt wat iets tot een gezondheidsprobleem maakt, hoe de determinanten in kaart worden gebracht en op welke manier die kennis wordt ingezet om (on-)gezondheid te agenderen.

Klik hier voor meer informatie. (opent in nieuw tabblad)

Iedereen wil gezond oud worden. Tegelijkertijd probeert de overheid de kosten voor de gezondheidszorg binnen de perken te houden. Preventie in de gezondheidszorg is daarmee een belangrijk onderwerp in de hedendaagse maatschappij. In deze module leer je over de kansen en de effectiviteit van preventie en gezondheidsbevordering.

Klik hier voor meer informatie (opent in nieuw tabblad).

We staan stil bij het complexe proces van sturing in de publieke gezondheid: welke partijen zijn daarbij betrokken, welke rol spelen zij, en welke rol vervul jij zelf in dit proces? Om deze vragen te kunnen beantwoorden maak je kennis met beleidsprincipes, governance en sturingsinstrumenten. Je krijgt inzicht in dilemma’s en spanningsvelden en leert omgaan met tegengestelde visies. Zo ontwikkel je jouw eigen kritische visie en leer je deze beargumenteren. 

Deze module gaat in op kritisch denken en het lezen van wetenschappelijke evidence en literatuur. Ook leer je zelf een onderzoek uitvoeren over een eigen praktijkvraag en mee te denken met wetenschappelijk onderzoek van anderen. Tijdens deze module nemen we je mee in alle stappen die nodig zijn voor de opzet en uitvoering van (praktijkgericht) onderzoek.

Strategie, beleid, en vernieuwing in de publieke gezondheid 

In het tweede jaar verdiep je je kennis van beleidsprocessen en politieke besluitvorming. Ook krijg je inzicht in de maatschappelijke spelregels in andere beleidsdomeinen van de publieke dienstverlening. Daarbij volg je de volgende modules:

Zowel de problemen als de oplossingen in de publieke gezondheid overstijgen domeinen. Betrokkenen hebben verschillende waarden en belangen en zijn het niet altijd eens over oorzaken. Daardoor bevindt de publieke gezondheid zich in een ingewikkeld maatschappelijk-politiek krachtenveld. In deze module leer je deze context analyseren. Je maakt kennis met de basis van beleidsvoorbereiding en leert hoe problemen op de beleidsagenda komen, met behulp van verschillende modellen voor agendavorming. Ook leer je het krachtenveld methodisch te analyseren, zodat je een strategie kunt bepalen om partners voor publieke gezondheid te mobiliseren.

Of innovatie in de publieke gezondheidszorg een succes wordt, hangt af van veel factoren. Je leert hoe je vernieuwende programma’s, interventies of veranderingen succesvol initieert, regisseert, doorvoert en evalueert. Ook leer je hoe je actoren en opdrachtgevers betrekt. Je krijgt daarnaast inzicht in de succes- en faalfactoren bij het doorvoeren van innovaties.

In deze module ontwikkel je leiderschap in de brede zin van het woord: het vermogen om jezelf en anderen te sturen en te inspireren vanuit jouw rol in de publieke gezondheid. Je onderzoekt je eigen handelen en zet je kennis, competenties en talenten in om persoonlijke ambities of uitdagingen aan te gaan op het terrein van de public health.

Klik hier voor meer informatie. (opent in nieuw tabblad)

Tijdens deze module leer je kijken naar gezondheidszorgsystemen in binnen- en buitenland. Wat is eigenlijk een gezondheidszorgsysteem; welke elementen horen daarbij en welke factoren hebben er invloed op? Waarom is bepaalde zorg bijvoorbeeld anders geregeld en gefinancierd in het Verenigd Koninkrijk, Cuba of Noorwegen dan in Nederland? Je vergelijkt gezondheidszorgsystemen van verschillen landen en analyseert of verschillen in systemen invloed hebben op gezondheid en zorg. Je leert hoe onderzoek naar het functioneren van (internationale) gezondheidszorgsystemen kan helpen om onze gezondheidszorg te verbeteren.

Keuzeonderwijs

Naast de vaste modules volg je nog intern of extern keuzeonderwijs (omvang vijf European Credits = 140 studiebelastingsuren). Het gaat dan om modules ter verdieping van je inhoudelijke kennis over de publieke gezondheid, of versterking van je professionele vaardigheden.

Wetenschappelijk onderzoek in de praktijk

Je voert je eigen onderzoek uit naar een onderwerp uit je eigen werkpraktijk. Er zijn negen leerwerkgroepdagen: daarin kun je al je vragen en stappen doornemen met je collega’s en een docent.  Tijdens een symposium presenteer je je onderzoek en de resultaten. Van professionals uit het vak krijg je aanbevelingen mee. Je sluit dit traject af door een wetenschappelijk conceptartikel te schrijven. Al veel collega’s hebben hun onderzoek daadwerkelijk gepubliceerd. Zie hiervoor onze onderzoekspagina (opent in nieuw tabblad).

Integratieopdracht

Je maakt een plan om een volksgezondheidsprobleem binnen je eigen werkcontext aan te pakken met behulp van de stappen en analyses die je in de modules hebt geleerd. Je analyseert het probleem en mogelijke oorzaken op verschillende niveaus en kijkt of het al op de (politieke, professionele, publieke of institutionele) agenda staat. Vervolgens stel je een plan van aanpak op en voer je dit uit om verandering in gang te zetten. Tijdens dit proces stem je regelmatig af met mede-deelnemers en docenten in consultatiegroepen om elkaar te helpen en analyses en plannen aan te scherpen. Zo leer je hoe je daadwerkelijk impact kunt maken in de praktijk. 

Leerdoelen

Na afloop van de opleiding:

  • heb je een heldere visie ontwikkeld op de publieke gezondheid.  
  • weet je hoe je rekening houdt met het dynamische krachtenveld van politici, professionals, praktijkmensen en beleidsmakers.  
  • weet je hoe je multidisciplinaire en interdisciplinaire vraagstukken oplost.  
  • ben je in staat om partijen te verbinden in een intersectorale aanpak en samen beleid te ontwikkelen.  
  • plaatst je volksgezondheid succesvol op de agenda van andere partijen.  
  • weet je hoe je wetenschappelijk onderzoek in de publieke gezondheid opzet en uitvoert en de resultaten vertaalt naar de praktijk.  

De Master of Public Health is Europees geaccrediteerd door APHEA. Dit keurmerk geeft extra status aan het diploma en vergroot de kans op een internationale loopbaan.

Voor wie?

Deze master is er voor beleidsadviseurs, projectleiders, (aankomend) leidinggevenden, en artsen die werken in de publieke gezondheidszorg: bij GGD’en, bij zorgverzekeraars, in thuiszorginstellingen, universiteiten, onderzoeks- of kennisinstituten of in het bedrijfsleven. Je hebt een academisch werk- en denkniveau en tenminste drie jaar relevante werkervaring. Tijdens je afgeronde initiële opleiding heb je al kennis gemaakt met wetenschappelijk onderzoek. 

Praktisch

De opleidingsdagen vinden plaats bij NSPOH in Utrecht, afgewisseld met enkele online dagen. De lesdagen duren van 9.30 tot 16.30 uur. 

Na aanmelding volgt een intakegesprek met een van onze opleiders over de competenties die je al beheerst en wilt ontwikkelen. 

Heb je vragen?

Heb je nog vragen over de opleiding tot bedrijfsarts? Neem gerust contact op! Voor meer informatie kun je terecht bij Inge Douwes.

Bekijk ook

Verpleegkundige M+G – profiel AGZ

  • Utrecht
  • 05 november 2026
  • 1,5 jaar

Jeugdarts KNMG (eerste fase M+G)

  • Utrecht
  • 01 maart 2026
  • 2 jaar