Er zijn alarmerende berichten over gehoorverlies bij jongeren door blootstelling aan lawaai.
De Nationale Hoorstichting vraagt aandacht voor dit onderwerp: op de website wordt genoemd dat 20% van de jongeren beginnend gehoorverlies heeft.
Samenvatting
Inleiding:
Hoewel er alarmerende berichten zijn over gehoorproblemen bij jongeren zijn er weinig goede prevalentiecijfers. De centrale vraagstelling van dit onderzoek is: wat is de omvang van gehoorproblemen bij leerlingen in de vierde klas van het voortgezet onderwijs en hoe kan de JGZ gehoorproblemen het beste signaleren.
Methode:
Een kwantitatief dwarsdoorsnede onderzoek onder 697 leerlingen uit de vierde klas van twee voortgezet onderwijs scholen met verschillende niveaus. 530 leerlingen hebben klassikaal een digitale vragenlijst ingevuld en een online hoortest (Oorcheck) gedaan. Leerlingen met een onvoldoende klassikale Oorcheck werden uitgenodigd voor een individueel consult, waarbij nogmaals de Oorcheck en een audiogram werden afgenomen.
De uitslag van de Oorcheck is gerelateerd aan de antwoorden op de vragenlijst en de achtergrondkenmerken van de leerlingen.
Resultaten:
De geschatte prevalentie van perceptieve gehoorproblemen is 2,3%. Er werden significante verschillen gevonden tussen vragen over gehoorklachten en de uitslag van de klassikale Oorcheck. De combinatie van vragen met het doen van de Oorcheck geef de sterkste predictieve waarde.
Conclusie:
Populatiebreed testen middels een klassikale Oorcheck is niet zinvol. De combinatie van vragen over klachten van het gehoor en het doen van de Oorcheck op indicatie is de meest efficiënte manier om gehoorproblemen in de vierde klas op te sporen.
Trefwoorden: gehoorproblemen, jongeren, screening, Oorcheck, jeugdgezondheidszorg.