(Hoog)begaafdheid: herkennen en uitvragen in de spreekkamer
Wanneer (hoog)begaafdheid niet wordt herkend en erkend, kan dit grote gevolgen hebben voor de ontwikkeling van het kind. Ben jij jeugdarts of jeugdverpleegkundige? En wil jij meer weten over wat (hoog)begaafdheid precies is en hoe je het herkent in de spreekkamer? Doe dan deze eendaagse module.
Wat je leert
(Hoog)begaafdheid, een gift of een last?
We weten al lange tijd dat (hoog)begaafheid bestaat, maar het werd vooral gezien als iets positiefs: de leerling kan extra uitdaging aan en volgt graag nog een extra vak ter verdieping. Echter, (hoog)begaafdheid kan ook een heel ander beeld geven, welke nog niet algemeen bekend is en vaak leidt tot een misdiagnose. Dit kan ernstige gevolgen hebben voor de ontwikkeling van de jeugdige. Het is daarom belangrijk dat (hoog)begaafdheid herkend en erkend wordt.
In deze module leer je wat (hoog)begaafdheid is, waarom jongeren hierdoor kunnen vast lopen en welk gedrag hier een uiting van kan zijn. Ook leer je hoe je (hoog)begaafdheid kunt meenemen in je afwegingen en hoe je hier in je advisering bij kunt aansluiten. Welke rol heeft de omgeving en wat is daarin (niet) helpend?
Aan de hand van theoretische modellen, rollenspellen en casuïstiek leer je hoe je niet-onderkende (hoog)begaafdheid herkent, hoe je dit uitvraagt in de spreekkamer en welke vervolgstappen je dan kunt nemen.
Leerdoelen
Na afloop van deze module
- kun je beschrijven hoe je (hoog)begaafdheid uitvraagt in de spreekkamer.
- kun je aan de hand van de welbevinden-theorie en positieve gezondheid beschrijven wat (hoog)begaafdheid is;
- herken je de meest voorkomende signalen van (hoog)begaafdheid;
- kun je de helpende en belemmerende factoren van (hoog)begaafdheid beschrijven.
Voor wie?
Deze scholing is voor jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen, verpleegkundig specialisten die meer willen weten over (hoog)begaafdheid.

Ben je verpleegkundig specialist?
Voor deze scholing vragen wij niet standaard een accreditatie aan bij het Verpleegkundig Specialisten Register (VSR). Ben je verpleegkundig specialist en doe je mee met deze module? Neem dan minstens 6 weken voor de start van de module hierover contact met ons op.
Docenten
Barend van Tussenbroek
Klinisch psycholoog en psychotherapeut
Judith Levink en Jeroen Ward
Van Stichting Feniks ontwikkelingsbegeleiding (opent in nieuw tabblad).