Ga naar de inhoud

Didactische scholing – bevorder evidence based sociale geneeskunde

Een kritische en onderzoekende houding ten aanzien van kennis is belangrijk.
Wil jij leren hoe je je aios daar optimaal in kunt stimuleren? Doe dan deze eendaagse, verkorte versie van de aios-module Critical Appraisal of a Topic/Evidence-based Medicine (CAT/EBM).

Wat je leert

Deze telt mee als een dag erkende didactische scholing voor praktijkopleiders.
Deze module is een verkorte versie van de module Critical Appraisal of a Topic/Evidence-based Medicine (CAT/EBM) die je aios volgt. In die module leert de aios hoe hij een vraag uit de praktijk vertaalt naar een onderzoekbare vraagstelling.

Vervolgens leert hij daarmee de relevante wetenschappelijke evidence te doorzoeken en een antwoord te formuleren op de vraagstelling. Door in vogelvlucht deze module mee te maken, kun je jouw aios beter helpen bij de stappen van CAT/EBM en het eventuele onderzoeksproject.

Denk aan de begeleiding bij het vertalen van een thema of onderwerp naar een onderzoekbare vraag, bij een eerste verkenning van wat al bekend is, of bij het vinden van een geschikt onderwerp voor het onderzoeksproject. In bredere zin gaat het ook om het stellen van de juiste vragen ter bevordering van een kritische houding bij je aios en van een academisch leerklimaat op de werkplek.

Leerdoelen

Na afloop van deze module:

  • ken je de belangrijke stappen van CAT/EBM.
  • kun je je aios begeleiden bij de belangrijkste stappen van CAT/EBM.
  • kun je kritische vragen stellen naar de bronnen van kennis.

Voor wie?

 Je kunt deze dag volgen als je praktijkopleider bent van een aios SG en de opleiding voor praktijkopleiders hebt gevolgd of als je betrokken bent bij de begeleiding van een aios sociale geneeskunde onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

Ben je praktijkopleider van een aios eerste of tweede fase van één van de gesubsidieerde opleidingen M+G of Forensische Geneeskunde? Ook in 2025 betaalt SOGEON voor jouw deelname aan het SOGEON congres voor opleiders M+G in september 2024 plus één andere dag didactische scholing.
 Als deze dag didactische scholing die andere dag is, vul dan s.v.p. de factuurgegevens van je werkgever in en vermeld bij factuur-referentie ‘SOGEON’. We zorgen er dan voor dat er geen kosten in rekening worden gebracht voor jouw deelname aan dit onderwijs.

Docent

F.F. (Florence) Fernald

Opleider/adviseur bij NSPOH. Zij heeft als onderzoeker bijgedragen aan diverse kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksprojecten. Ze richt zich vooral op het begrijpen en verminderen van gezondheidsverschillen. Ze is docent voor de module Evidence Based Medicine, didactische scholingen voor praktijkopleiders en coördinator voor de module Integraal Vernieuwen.