Ga naar de inhoud

Didactische scholing – Systemisch werken als praktijkopleider

Over deze scholing

6 accreditatiepunten

Voor:

  • ABSG voor de categorie sociale geneeskunde algemeen/algemeen medisch
  • Didactische scholing PO

  • 40% Communicatie
  • 20% Samenwerking
  • 40% Kennis en wetenschap

Op deze onderwijsdag worden basisprincipes van systemisch werken aangereikt en toegepast op opleidingssituaties, uitzoomend op zoek naar de oorsprong van patronen en problemen. Laat je verrassen en verrijken door deze effectieve manier van kijken!

Ieder mens is onderdeel van een systeem en neemt de geschiedenis en normen en waarden van dit systeem mee de wereld in. We denken en handelen vanuit datgene wat we in ons systeem hebben geleerd en ontwikkelen van daaruit onbewuste patronen. Een ontstaan patroon kan leiden tot prettig gedrag, maar ook tot wrijving in bepaalde contexten, relaties of interacties. Bij systemisch kijken zoom je als het ware uit naar het grotere geheel en onderzoek je waar een patroon is ontstaan.

Systemisch kijken, voelen, luisteren en handelen geeft inzicht in wat er in de onderstroom leeft en brengt vaak verrassende oplossingsrichtingen voor problemen en knelpunten.

Systemisch kijken kan van meerwaarde zijn in opleidingssituaties als bijvoorbeeld;

  • een opleider irritaties bemerkt bij zichzelf over terugkerend gedrag bij een aios;
  • een aios vastloopt in de opleiding en de opleider vraagt mee te kijken hoe dit komt en wat er nodig is;
  • als de interactie tussen een aios en opleider niet prettig verloopt;
  • de aios aangeeft niet goed om te kunnen gaan met bepaalde type cliënten, collega’s, teams of opdrachten;
  • de opleider een terugkerend patroon in het gedrag van de aios ontdekt: uitstelgedrag, zich niet aan afspraken houden, geen feedback kunnen ontvangen, te veel hooi op zijn vork nemen, etc.

Deze onderwijsdag biedt je de basisbeginselen van systemisch werken en de directe toepassing daarvan bij het begeleiden van aios. Er is ruimte voor inbreng en uitwerking van verschillende vraagstukken aan de hand van eigen casuïstiek en praktijkvoorbeelden. Het is een actieve onderwijsdag met kennisoverdracht, oefening, casuïstiek, discussie en zelfreflectie.

Leerdoelen

Na afloop van deze module kun je

  • de verschillen benoemen tussen systemisch kijken en analytisch kijken;
  • de systemische basisprincipes benoemen;
  • de invloed benoemen van eigen socialisatie in het gezin van herkomst op het ontwikkelen van strategieën, kwaliteiten en patronen als opleider;
  • systemische principes toepassen bij het ontrafelen van een knelpunt m.b.t. het begeleiden van een aios;
  • een systemische grondhouding aannemen;
  • systemische vragen stellen in de dialoog met de aios;
  • een eenvoudige (tafel)opstelling begeleiden.

Voor wie?

Je kunt deze dag volgen als je praktijkopleider bent van een aios SG en de opleiding voor praktijkopleiders hebt gevolgd of als je betrokken bent bij de begeleiding van een aios sociale geneeskunde onder verantwoordelijkheid van een praktijkopleider.

SOGEON

Ben je praktijkopleider van een aios eerste of tweede fase van één van de gesubsidieerde opleidingen M+G of forensische geneeskunde?

Ook in 2026 betaalt SOGEON (naar verwachting) jouw deelname aan het SOGEON congres voor opleiders M+G in september 2026, plus één didactische scholing. Als je deze didactische scholing volgens deze regeling wilt volgen, vul dan bij registratie de factuurgegevens van je werkgever in en vermeld bij factuurreferentie ‘SOGEON’. Er worden dan geen kosten in rekening gebracht voor jouw deelname aan dit onderwijs.

Docent

Drs. J.M. Schwarte

Arts M+G en systemisch coach
Werkzaam bij Veilig Thuis en eigenaar coachpraktijk.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie
13 apr 2026 09:30 12:40 Ochtendprogramma NSPOH-Merwede (9e)
13 apr 2026 13:20 16:30 Middagprogramma NSPOH-Merwede (9e)