HPV-campagne bereikt jongeren: ‘Belangrijk om iets tegenover desinformatie te zetten’
De landelijke HPV-campagne op social media had effect: jongeren die de campagne zagen, bleken beter geïnformeerd en waren vaker bereid zich te laten vaccineren. Dat blijkt uit onderzoek van arts M+G Fleur Philipsen, uitgevoerd tijdens haar opleiding bij NSPOH. Dit onderstreept het belang van betrouwbare informatie, ziet Philipsen. “Op social media wordt veel desinformatie verspreid over vaccinatie. Het is belangrijk om daar iets tegenover te zetten.”
Voor haar onderzoek voegde Philipsen extra (kennis)vragen toe aan de Gezondheidsmonitor voor jongvolwassenen van GGD Hollands Noorden. Van de 19- tot 25-jarigen gaf ongeveer 40 procent aan de campagne te hebben gezien. Zij scoorden hoger op kennisvragen over HPV en hadden vaker de intentie zich te laten vaccineren dan jongeren die de campagne niet hadden gezien.
Grotere groep bereiken
De campagne bracht betrouwbare informatie op een manier die aansloot bij jongeren: via podcasts, korte video’s en berichten op social media. Vooral op Instagram en Facebook werd de doelgroep goed bereikt, zag Philipsen. Toch zag ruim 60 procent van de jongeren de content niet. “Nu we weten dat deze campagne kennis vergroot, is het belangrijk om ook die groep jongeren te bereiken.”
Philipsen hoopt dat haar onderzoek de overheid motiveert om verder te investeren in dit soort initiatieven. Ze ziet bijvoorbeeld kansen voor position targeting, waarbij informatie wordt getoond op plekken waar jongeren komen. “Zo kun je ervoor zorgen dat jongeren in de sportschool betrouwbare informatie te zien krijgen op hun social media,” zegt ze.
Hopelijk motiveert dit onderzoek de overheid om verder te investeren in dit soort initiatieven.
De GGD waar Philipsen werkt is daar al mee aan de slag gegaan voor aanstaande ouders en de RSV-prik. “Zaten deze mensen in de wachtkamer bij de verloskundige of in het ziekenhuis te scrollen op hun telefoon? Dan zagen zij bij Vinted, RTL Nieuws, VI etc. een advertentie voorbijkomen over dit virus en de vaccinatie”, vertelt Philipsen. Vanuit de advertentie konden ze doorklikken naar meer informatie.
Een ander resultaat uit het onderzoek is dat praktisch opgeleide jongeren minder vaak de intentie hebben zich te laten vaccineren. “Ook daar kunnen we met gerichte communicatie nog winst behalen,” voegt Philipsen toe.
Onderzoeksdata kan beter benut worden
Het onderzoek laat zien hoe waardevol de informatie is die GGD’en toch al verzamelen. Door extra vragen toe te voegen, kon ze verbanden leggen tussen mediagebruik, kennis en vaccinatiegedrag. De GGD Amsterdam toonde interesse in haar onderzoek. Een promovendus bekijkt de gegevens op een nieuwe manier. “Zij licht weer zaken uit die ik zelf niet heb meegenomen,” zegt Philipsen. “Het is mooi om te zien hoe mijn data op die manier nieuwe inzichten oplevert.”
Met goede analyse van informatie uit datasets kun je preventie versterken en uiteindelijk zorgkosten verlagen.
Uit de hele dataset van de Gezondheidsmonitor valt volgens Philipsen nog veel meer waardevolle informatie te halen. Toch wordt dat potentieel niet altijd benut. Door bezuinigingen is er vaak onvoldoende menskracht om de gegevens volledig te analyseren. Dat is zonde, vindt Philipsen. “Juist met goede analyse van deze informatie kun je preventie versterken en uiteindelijk zorgkosten verlagen.” Volgens haar raken gemeentelijke bezuinigingen juist de afdelingen die essentieel zijn voor dit soort preventief onderzoek. “Als we daar niet in investeren, laten we kansen liggen voor gezondheidswinst.”
Wat is de rol van de arts M+G?
Artsen Maatschappij + Gezondheid spelen een belangrijke rol bij het analyseren van deze gegevens en het gebruiken van de inzichten voor preventie, vindt Philipsen. “Wij bevinden ons op het snijvlak van onderzoek, beleid en praktijk. Door signalen te herkennen en data te interpreteren, kunnen we preventie effectiever maken.”
Zelf combineert Philipsen haar tweede fase werk met haar werk als jeugdarts en arts seksuele gezondheid. “Het is voor mij belangrijk om in de spreekkamer te blijven, zodat ik signalen van jongeren direct kan oppikken en kan omzetten tot onderzoek en beleid.” Ze ziet een voortrekkersrol voor alle artsen M+G die al eens in de zoveel tijd bij elkaar komen. “In die overleggen moeten we verbanden leggen tussen de signalen die we oppikken. Dat staat nog in de kinderschoenen.”
Meer weten?
Benieuwd naar andere onderzoeken van aios bij NSPOH? Bekijk onze onderzoeksbank (opent in nieuw tabblad). Wil je meer weten over de HPV-vaccinatie. Bekijk dan onze e-learning.
Het laatste nieuws