Deze zesdaagse module helpt jou als jeugdverpleegkundige je verder te ontwikkelen, meer te leren over de inhoud van jouw vak en beter samen te werken met andere organisaties binnen publieke gezondheid.
Deze module besteedt aandacht aan vakinhoudelijke kennis over jeugdgezondheidszorg. Je leert over groei- en ontwikkeling, waaronder praktische uitleg over motorische ontwikkeling en het interpreteren van groeicurves. Ook komen de onderwerpen kindermishandeling, overgewicht, zindelijkheid en seksuele ontwikkeling aan bod.
De psychosociale ontwikkeling krijgt aandacht met onderwerpen als gehechtheid, autisme en genderidentiteit. Je leert signalen herkennen en doorverwijzen naar de juiste professional binnen de jeugdgezondheidszorg.
Op het programma staat ook ‘opvoeding en diversiteit’ waarbij je leert hoe je kunt blijven aansluiten wanneer culturele verschillen een rol spelen. Tijdens de module oefen je ook uitgebreid met basisgespreksvaardigheden en communicatie met mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden.
Leerdoelen
Na afloop van deze module:
- beschik je over de nodige vakinhoudelijke kennis met betrekking tot JGZ.
- weet je hoe je de samenwerking met professionals van andere specialismen kunt bevorderen.
- ben je op de hoogte van de actuele ontwikkelingen en gezondheidsproblemen in Nederland.
Voor wie?
Dit is een aaneengesloten module voor startende jeugdverpleegkundigen. Voor ervaren ziekenhuisverpleegkundigen is deze module zeer geschikt als omscholing tot jeugdverpleegkundige (JGZ).
Toelatingseisen
Je hebt hbo- werk en denkiveau.
Docenten
Betty Bakker-Camu MSc
Jeugdverpleegkundige, verplegingswetenschapper, en docent bij Hogeschool Utrecht
De werkervaring van Bakker-Camu ligt in diverse functies zoals staf- beleidsmedewerker en projectleider binnen de jeugd- en publieke gezondheidszorg. Daarnaast werkt ze vanuit haar eigen bedrijf, Adviezorg, als gastdocent.
Margreet Verhaag- van Vliet
Jeugdarts bij Centrum Jeugd en Gezin Den Haag
Verhaag- van Vliet heeft werkervaring in de JGZ 0-4 jaar en 4-12 jaar en als Van Wiecheninstructeur.
Bertine Spooren
Forensisch arts
Spooren heeft talloze letselonderzoeken bij kinderen gedaan voor de Forensische Polikliniek Kindermishandeling. Hiernaast is ze gerechtelijk deskundige in strafzaken bij een vermoeden van kindermishandeling.
Jasmijn van Hees
Jeugdarts, GGD regio Utrecht
Van Hees werkte voorheen in de revalidatiegeneeskunde. Ze is kenniseigenaar van Houding & Beweging en weet veel van niet aangeboren hersenletsel (NAH).
Carmen Karsters
Opleider en docent NSPOH
Karsters voltooide een master gedragswetenschappen aan de UvA en begeleidt professionals in hun persoonlijke ontwikkeling en verzorgt onderwijs over gespreksvaardigheden.
Rooster
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|---|---|---|---|
12 jan 2026 | 09:30 | 12:40 | Psychosociale ontwikkeling - normaal verloop | NSPOH-Transwijk (5e) |
12 jan 2026 | 13:20 | 16:30 | Psychosociale ontwikkeling - normaal verloop | NSPOH-Transwijk (5e) |
26 jan 2026 | 09:30 | 12:40 | Spraaktaal- en motorische ontwikkeling | NSPOH-Meernbrug (5e) |
26 jan 2026 | 13:20 | 16:30 | Gespreksvaardigheden | NSPOH-Meernbrug (5e) |
09 feb 2026 | 09:30 | 12:40 | Groei 0-18 | NSPOH-Transwijk (5e) |
09 feb 2026 | 13:20 | 16:30 | Zindelijkheid en seksuele ontwikkeling | NSPOH-Transwijk (5e) |
02 mrt 2026 | 09:30 | 12:40 | Psychosociale ontwikkeling - gehechtheid | NSPOH-Meernbrug (5e) |
02 mrt 2026 | 13:20 | 16:30 | Psychopathologie bij kinderen 0-18 | NSPOH-Meernbrug (5e) |
16 mrt 2026 | 09:30 | 12:40 | Opvoeding en diversiteit | NSPOH-Welgelegen (10e) |
16 mrt 2026 | 13:20 | 16:30 | Communiceren met mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden | NSPOH-Welgelegen (10e) |
30 mrt 2026 | 09:30 | 12:40 | Verdacht letsel bij kinderen | NSPOH-Dichter (9e) |