De opleiding van een aios verloopt in het algemeen goed. Soms heeft een aios meer begeleiding nodig. Dit kan op uiteenlopende onderwerpen zijn. Meestal volstaat goed opleiderschap en wat extra coaching, maar soms is er meer nodig.
Wat je leert
Op deze middag voor praktijkopleiders wordt de inzet van een intern en geïntensiveerd begeleidingstraject (IBT en GBT) besproken. Bij een achterstand in competentieontwikkeling voor de opleiding tot jeugdarts is het belangrijk om vroegtijdig te signaleren en interveniëren. Hiermee kan vaak een geïntensiveerd begeleidingstraject voorkomen worden.
Maar hoe signaleer je tijdig een achterstand in de competentie ontwikkeling? En welke stappen ga je dan nemen als praktijkopleider?
Deze middag is een hybride scholing met een beperkt aantal fysieke plekken en ook de mogelijkheid om online aan te sluiten.
Leerdoelen
Na afloop van deze module kan je
- De signalen herkennen die wijzen op een competentieachterstand of stagnatie in de ontwikkeling van een aios;
- Uitleggen wat het interne begeleidingstraject (IBT) en het geïntensiveerd begeleidingstraject (GBT) inhouden;
- Beargumenteren wanneer een IBT/GBT nodig is en hoe je dit effectief vormgeeft;
- Bepalen op welk moment en op welke manier je de aios en instituutsopleider betrekt bij een achterstand/stagnatie in de competentieontwikkeling;
- Strategieën formuleren om tijdig bij te sturen en te voorkomen dat een competentieachterstand leidt tot een GBT.
Voor wie?
Praktijkopleiders JGZ
Docenten
Ikram Amraoui
Opleider NSPOH
Lineke Dogger
Arts M+G, instituutsopleider NSPOH
Rooster
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|---|---|---|---|
10 jun 2025 | 14:00 | 17:00 | Bijeenkomst | NSPOH-A2 (10e) |