In deze module voor forensisch artsen fris je je kennis en vaardigheden op in forensisch medische letselrapportage. In vier dagen leer je hoe je een juridisch correcte letselrapportage naar een hoger niveau tilt.
Wat je leert
Een belangrijke taak van de forensisch arts is het uitvoeren van letselonderzoek: het vaststellen, documenteren en beschrijven van letsel bij zowel levende personen als overledenen. Naast een nauwkeurige, feitelijke letselbeschrijving zijn ook de typering en duiding van het letsel van groot belang.
In deze module verdiepen we ons in het beoordelen van de ernst van letsel, gevaarzetting en de toepassing van Bayesiaanse formuleren. In deze module werken we toe naar het schrijven van een deskundigerapportage met de daarbij behorende voorkomende vragen:
- Wat is de ernst van een letsel?
- Wat is de gevaarzetting?
- Hoe groot was de kans op overlijden?
- Wat voor wapen is er gebruikt?
- Welke lezing is waarschijnlijker? Die van de aangever of die van de verdachte?
Het is essentieel dat in een letselrapportage dergelijke vragen zorgvuldig worden onderbouwt en correct worden beantwoord. Een rapportage kan namelijk een belangrijke rol spelen in de bewijslast binnen een strafzaak.
Deze vierdaagse module is als volgt opgebouwd
Dag 1
Op de eerste ochtend ligt de focus op het objectief beschrijven van letsel, zonder typering of duiding, volgens de PROVOKE-methode. In de middag wordt de feitelijke beschrijving gekoppeld aan het type geweld dat heeft plaatsgevonden en de duiding hiervan.
Dag 2
Op de tweede dag staat in de ochtend het inschatten van de ernst van letsel centraal, aan de hand van de Injury Severity Score (ISS) en de Abbreviated Injury Scale (AIS). Je leert niet alleen hoe je deze methoden toepast, maar ook hoe je de bevindingen verwerkt in een letselrapportage. In de middag richt de training zich op het schrijven van een letselrapportage en het belang van collegiale review.
Dag 3
Op de derde dag wordt in de ochtend opnieuw aandacht besteed aan collegiale review en de juridische kaders van een letselrapportage. In de middag verdiep je je in Bayesiaans rederneren en criminalistiek.
Dag 4
Op de laatste dag staat in de ochtend het deskundigenrapportage centraal. Er zal worden ingegaan op welke vragen je kan verwachten, hoe je daarmee omgaat, maar ook op welke vragen je geen antwoord kan geven. Tijdens de middag ga je aan de slag met het schrijven van jouw deskundigenrapportage. Dit is tevens de eindopdracht ter afronding van de module.
Tijdens de module volg je onderwijs en ga je zelf aan de slag met het schrijven van letselrapportages.
Leerdoelen
Na afloop van deze module
- Kan je letsel feitelijk beschrijven, vrij van typering en duiding aan de hand van PROVOKE;
- Kan je de verschillende typen geweld benoemen en het effect van dat geweld op het lichaam;
- Ken je de aandachtspunten van een collegiale review en kan je deze toepassen op jouw eigen letselrapportage;
- Kan je de ernst van het letsel onderbouwen met de Injury Severity Score (ISS) en de Abbreviated Injury Scale (AIS);
- Kan je het theorema van Bayes toepassen op jouw letselrapportage;
- Kan je benoemen wat de rol van een deskundige ter zitting is;
- Kan je het belang van collegiale review bij deskundigenrapportages uitleggen.
Voor wie?
Deze module is geschikt voor forensisch artsen (in opleiding).
Docenten
Wilma Duijst
Hoogleraar forensische geneeskunde, Universiteit van Maastricht.
Erik Stigter
Forensisch arts, bedrijfsarts en medisch adviseur bij Inspectie SZW.
Peter Letmaath
Instituutsopleider Forensische Geneeskunde bij NSPOH en Forensisch arts KNMG
Wouter Karst
Forensisch arts bij LOEF.
Alle bovenstaande docenten zijn geregistreerd in het NRGD.
Rooster
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|---|---|---|---|
13 nov 2025 | 09:30 | 12:40 | PROVOKE | NSPOH-Merwede (9e) |
13 nov 2025 | 13:20 | 16:30 | Typen geweld en typering en duiding | NSPOH-Merwede (9e) |
20 nov 2025 | 09:30 | 12:40 | AIS, ISS en ernst | NSPOH-Merwede (9e) |
20 nov 2025 | 13:20 | 16:30 | Collegial review & format | NSPOH-Merwede (9e) |
04 feb 2026 | 09:30 | 12:40 | Juridisch kader Letselrapportage | NSPOH-Meernbrug (5e) |
04 feb 2026 | 13:20 | 16:30 | Bayes | NSPOH-Meernbrug (5e) |
12 feb 2026 | 09:30 | 12:40 | Deskundige rapportage | NSPOH-Meernbrug (5e) |
12 feb 2026 | 13:20 | 16:30 | Rapport schrijven | NSPOH-Meernbrug (5e) |