De forensisch verpleegkundige speelt een steeds grotere rol binnen de forensische zorg.
Wil jij je verder ontwikkelen? Deze module biedt je de kans om je vaardigheden als forensisch verpleegkundige te versterken, praktijkgericht te beoordelen en je te ontwikkelen tot een bekwame praktijkbegeleider.
Welke dag(en) volg jij?
- Ben je vóór 2022 als forensisch verpleegkundige gediplomeerd? Volg dan beide dagen van deze scholing. Je kunt je inschrijven op deze pagina.
- Ben je na 2022 gediplomeerd? Schrijf je dan in voor alleen de tweede dag van de scholing via deze link.
Wat je leert
Forensisch verpleegkundigen bevinden zich op het snijvlak van gezondheidszorg en justitie. Naast medische zorgverlening spelen zij een cruciale rol in het signaleren, vastleggen en rapporteren van forensisch relevante bevindingen.
Sinds 2022 vormen de vijf kernwaarden een rode draad binnen de opleiding Forensische Verpleegkunde. Deze kernwaarden – beschrijvend, kritisch, analytisch, neutraal en deskundig – vormen de basis voor het handelen van een forensisch verpleegkundige en zijn verweven in zowel de theoretische als praktische onderdelen van de opleiding.
Gedurende de opleiding Forensische Verpleegkunde verzamelen deelnemers inzichten en feedback uit de praktijk, waarbij ze leren hoe de kernwaarden concreet toegepast worden in de zorg voor forensische patiënten. Dit proces wordt beoordeeld via een Korte Praktijk Beoordeling (KPB), uitgevoerd door een ervaren forensisch verpleegkundige. Zo wordt gewaarborgd dat de deelnemers niet alleen theoretische kennis opdoen, maar deze ook effectief kunnen inzetten in hun werkveld.
NSPOH heeft een scholing ontwikkeld, bestaande uit twee onderwijsdagen:
- Dag 1: Deze eerste dag staat helemaal in het teken van de vijf kernwaarden en het begrip ‘waarheid’.
- Dag 2: De tweede dag is gericht op het begeleiden en beoordelen van deelnemers en praktijkopdrachten.
Eerste lesdag
Tijdens de eerste lesdag staan de vijf kernwaarden van de Forensische Verpleegkunde centraal. Wat maakt deze kernwaarden essentieel voor jouw beroepshouding? Hoe onderscheiden we ons van behandelverpleegkundigen en hoe vertalen deze waarden zich naar merkbaar gedrag? We verkennen bovendien de overeenkomsten en verschillen met andere forensische ketenpartners.
Daarnaast onderzoeken we het begrip ‘waarheid’. Wat betekent waarheid in de context van de Forensische zorg? Hoe ga je om met informatie in verpleegkundige rapportages, zeker wanneer deze een juridische rol kunnen spelen?
Deze interactieve dag biedt verdieping en praktische inzichten om jouw rol als forensisch verpleegkundige verder te versterken.
Tweede lesdag
Tijdens deze dag staat het begeleiden en beoordelen van deelnemers centraal. Je krijgt inzicht in de valkuilen bij het objectief beoordelen van een KPB (korte praktijkbeoordeling): waar let je op, wat doe je wel en wat juist niet?
Daarnaast leer je hoe je een deelnemer effectief begeleidt, met aandacht voor het geven van gerichte feedback en het oefenen van gespreksvaardigheden. Een praktische en interactieve dag waarmee je direct aan de slag kunt in de praktijk.
Leerdoelen
Na afloop van de eerste lesdag
- Heb je inzicht gekregen in het fenomeen ‘waarheid’ binnen een rechtszaak en hoe dit kan variëren;
- Kun je kritisch nadenken over het begrip ‘waarheid’ en de betrouwbaarheid van uitspraken;
- Begrijp je dat elk beroep zijn eigen kernwaarden heeft en dat de invulling hiervan sterk kan verschillen;
- Kun je de kernwaarden van de forensische verpleegkunde herkennen, toepassen en uitleggen waarom ze van belang zijn;
- Heb je gereflecteerd op je eigen houding en opvattingen ten opzichte van kernwaarden en je rol hierin;
- Ken je de verschillende forensische ketenpartners en ken je jouw positie binnen de keten;
- Heb je je eigen (voor)oordelen over strafrechtadvocaten en verdachten kritisch onderzocht;
- Kun je reflecteren op het begrip ‘waarheid’ binnen een strafproces en de complexiteit ervan herkennen.
Na afloop van de tweede lesdag
- Heb je inzicht in de valkuilen bij het objectief beoordelen van een KPB;
- Kun je effectief gebruikmaken van feedback, feedup en feedforward;
- Pas je de principes van een coachende mindset toe in de begeleiding van anderen;
- Ben je je bewust van het belang van een veilig en ondersteunend leerklimaat;
- Voel je je gemotiveerd om deelnemers te begeleiden en te ondersteunen in hun ontwikkeling;
- Kun je reflecteren op je rol als begeleider en deze verder versterken.
Voor wie?
Deze scholing is voor gediplomeerd forensisch verpleegkundigen die zich willen verdiepen in de vijf kernwaarden, het begrip ‘waarheid’ en daarnaast willen groeien in een rol van praktijkbegeleider.
- Ben je vóór 2022 als forensisch verpleegkundige gediplomeerd? Volg dan beide dagen van deze scholing. Je kunt je inschrijven op deze pagina.
- Ben je na 2022 gediplomeerd? Schrijf je dan in voor alleen de tweede dag van de scholing via deze link.
Docenten
Sandra Nootenboom
Opleider bij NSPOH en oprichter van de opleiding forensische verpleegkunde.
mr. Willem Jan Ausma
Strafrechtadvocaat.
Toelatingseisen
Je bent gediplomeerd forensisch verpleegkundige.
Rooster
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|---|---|---|---|
11 sep 2025 | 09:30 | 12:40 | Bijeenkomst | NSPOH-Transwijk (5e) |
11 sep 2025 | 13:20 | 16:30 | Bijeenkomst | NSPOH-Transwijk (5e) |
12 sep 2025 | 09:30 | 12:40 | Bijeenkomst | NSPOH-Welgelegen (10e) |
12 sep 2025 | 13:20 | 16:30 | Bijeenkomst | NSPOH-Welgelegen (10e) |