Ga naar de inhoud

Conflicthantering door geweldloze communicatie

Over deze scholing

12 accreditatiepunten

Voor:

  • ABSG voor de categorie sociale geneeskunde algemeen/algemeen medisch
  • KVV Algemeen
  • ABC1 voor huisartsen

  • 60% Communicatie
  • 40% Professionaliteit (en kwaliteit)

Alternatieve startdatum

Tegenstrijdige belangen en botsende karakters leiden gemakkelijk tot conflicten. In deze module leer je je vaardigheden versterken om in dergelijke situaties adequaat op te treden. Je maakt kennis met geweldloze communicatie, krijgt inzicht in je eigen communicatiestijl en oefent gesprekstechnieken aan de hand van casuïstiek uit je eigen praktijk, zodat je meer verbinding, begrip en samenwerking creëert zelfs in uitdagende situaties. 

Wat je leert

Conflicthantering is een essentiële vaardigheid voor iedere medische professional. Door tijdig en doeltreffend te reageren, voorkom je dat spanningen escaleren. In deze scholing maak je kennis met de principes van geweldloze communicatie en leer je hoe je deze benadering kunt inzetten bij conflicten en lastige gesprekken. 

Dat doen we aan de hand van geweldloze communicatie, ontwikkeld door Marshall Rosenberg. Dit is een verbindende manier van communiceren die gericht is op wederzijds begrip en het vinden van win-winoplossingen. Je krijgt inzicht in je eigen communicatiestijl en gedragsreacties in conflictsituaties, en leert omgaan met het gedrag van de ander. 

Aan de hand van casuïstiek uit je eigen praktijk ga je praktisch aan de slag met gesprekstechnieken. Zo oefen je in een veilige setting met het creëren van meer verbinding, begrip en samenwerking, ook in de meest uitdagende situaties. 

Deze module werd voorheen aangeboden onder de titel ‘Omgaan met conflicten en succesvol onderhandelen’ .

Leerdoelen

Na afloop van deze module

  • Heb je inzicht in je eigen communicatievoorkeur tijdens conflictsituaties en begrijp je het effect van jouw stijl op de ander
  • Ben je vertrouwd met de kernprincipes van geweldloze communicatie en kun je deze toepassen in spanningsvolle of beladen gesprekken
  • Beschik je over een breder communicatierepertoire en ben je in staat om flexibel te schakelen tussen stijlen, afhankelijk van de situatie
  • Kun je constructief omgaan met (ogenschijnlijke) tegenstellingen en samen met anderen komen tot oplossingen waarin alle betrokkenen zich kunnen vinden

Voor wie?

Professionals in de sociale geneeskunde. 

Toelatingseisen

Je hebt hbo- of wo werk- en denkniveau. 

Docent

Almer Toby

Trainer en coach
Toby heeft ervaring opgedaan als organisatieadviseur in het bedrijfsleven en de non-profit sector. Denk hierbij aan thema’s als communicatie, samenwerken, persoonlijk leiderschap en teamontwikkeling.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie
13 mei 2026 09:30 12:40 Verkenning van conflicten NSPOH-Meernbrug (5e)
13 mei 2026 13:20 16:30 Verkenning van conflicten NSPOH-Meernbrug (5e)
27 mei 2026 09:30 12:40 Empathisch luisteren en omgaan met weerstand NSPOH-Welgelegen (10e)
27 mei 2026 13:20 16:30 Empathisch luisteren en omgaan met weerstand NSPOH-Welgelegen (10e)