Ga naar de inhoud

Medisch handelen bij chronisch zieke kinderen in het (speciaal) basisonderwijs in regio Gelderland-Midden

Over dit artikel

Sinds de invoering van de Wet passend onderwijs in 2014 kunnen scholen vaker te maken krijgen met de vraag om medische handelingen te verrichten bij leerlingen met een (chronische) lichamelijke ziekte. Een doel van passend onderwijs is dat alle kinderen een passende plek in het onderwijs krijgen en naar een gewone school gaan als dat kan. Het is niet bekend hoeveel kinderen met een chronische aandoening naar het regulier onderwijs gaan.

Samenvatting

Inleiding:
Sinds de invoering van de Wet passend onderwijs kunnen scholen vaker te maken krijgen met de vraag medische handelingen te verrichten bij chronisch zieke leerlingen. Wij onderzochten hoe vaak en welke medische handelingen vereist zijn bij kinderen op (speciale) basisscholen in de regio Gelderland-Midden en welke knelpunten schoolpersoneel bij de uitvoering tegenkomt.

Methode:
Kwantitatieve informatie, verzameld met een digitale vragenlijst gericht aan schooldirecties van scholen voor (speciaal) basisonderwijs, is gecombineerd met kwalitatieve informatie uit semigestructureerde interviews met intern begeleiders of directeuren. Knelpunten die in de interviews werden uitgediept, zijn gecodeerd volgens de categorieën van het MeetInstrument Determinanten van Innovaties (MIDI).

Resultaten:
De vragenlijst is ingevuld door 97 van 280 (35%) scholen voor (speciaal) basisonderwijs in het werkgebied van GGD Gelderland-Midden, en er werden negen interviews gehouden. Voor gemiddeld 1,7 leerlingen per school waren in de voorbije zes maanden medische handelingen nodig, vooral bij leerlingen met diabetes mellitus, allergie en neurologische ziektebeelden. Het betreft vooral het geven van een noodinjectie, het bepalen van glucose, het geven van noodmedicatie en het toedienen van insuline (via een insulinepomp). Meestal voert schoolpersoneel de handelingen uit, en geven ouders instructie. Bij 19% van de leerlingen beschreef de school enkele knelpunten, in elk van de vier MIDI-categorieën.

Conclusie:
Bij medisch handelen is er bij scholen de behoefte om aansprakelijkheid, scholing, een medisch onderlegde tussenpersoon voor overleg, voldoende tijd en personeel goed te regelen. De jeugdarts kan als medisch geschoolde tussenpersoon fungeren, en kan scholing regelen of verzorgen. De beschikbaarheid van een extra persoon op school die medische handelingen uitvoert, moet verder verkend worden. Het bestaande modelprotocol wordt momenteel aangepast.

Publicatie

Dit onderzoek is gepubliceerd in JGZ – Tijdschrift voor Jeugdgezondheidszorg 2021; 53(1): 14-20
Michelle Haagmans, C. van Gent, NEHM de Jong-Mares, Margreet de Wolff
Medisch handelen bij chronisch zieke kinderen in het (speciaal) basisonderwijs in regio Gelderland-Midden.

Bekijk ook

Leerklimaat perceptie van aios en supervisors binnen de vernieuwde medische vervolgopleiding arts Maatschappij + Gezondheid

Tessa de Wit

Wetenschappelijke publicatie

Een kwantitatief onderzoek naar de ervaren kwaliteit van het leerklimaat binnen de medische vervolgopleiding arts Maatschappij + Gezondheid, gebaseerd op...

Socioeconomic inequalities in psychosocial problems of children: mediating role of maternal depressive symptoms

Sanne de Laat - PH008

Wetenschappelijke publicatie

Kinderen uit gezinnen met lage sociaaleconomische omstandigheden hebben twee tot drie keer hogere kans om psychische problemen te ontwikkelen dan...

Geurbelasting en geurhinder van veehouderijen

Rob van Aalsburg - PH196

Wetenschappelijke publicatie

De relatie tussen geurbelasting en geurhinder opnieuw onderzocht.In 2015 werd veel meer geurhinder van veehouderijen gevonden dan verwacht op basis...