Taakdelegatie is een steeds vaker voorkomende werkwijze binnen de bedrijfsgeneeskunde. Dit kent verschillende oorzaken. Er is een tekort aan bedrijfsartsen en daarbij is de verwachting dat in de komende 10 jaar nog eens 70% van de huidige populatie geregistreerd bedrijfsartsen vanwege pensioen uitstroomt. Tegelijkertijd is de vraag naar bedrijfsartsen onverminderd groot. Dit komt mede doordat de in 2017 gewijzigde Arbowet meer nadruk legt op preventieve taken van de bedrijfsarts.
Samenvatting
Aanleiding:
Taakdelegatie is een steeds vaker voorkomende werkwijze binnen de bedrijfsgeneeskunde. Als arts in opleiding tot bedrijfsarts (AIOS) is de kans dan ook groot dat je ermee in aanraking komt. Het kan voor een AIOS leerzaam en leuk zijn om te werken in taakdelegatie, maar ook uitdagend of moeilijk. Het is belangrijk dat de AIOS op dit onderwerp goede training, onderwijs en begeleiding krijgt van de arbodienst, de praktijkopleider en de onderwijsinstelling. Doel van dit onderzoek is om te onderzoeken hoe AIOS het werken met taakdelegatie nu ervaren.
Methode:
Kwantitatief onderzoek via een online vragenlijst gericht op AIOS. De oproep is verspreid via de onderwijsinstellingen NSPOH en SGBO en via het LinkedIn-netwerk van de onderzoeker. Er is gevraagd naar demografische en opleidingskenmerken en naar de tevredenheid van de AIOS over het onderwijs, de mate van begeleiding en de ondersteuning vanuit werkgever, praktijkopleider en onderwijsinstelling.
Resultaten:
75 AIOS, werkzaam bij 19 verschillende arbodiensten, hebben de vragenlijst ingevuld. 84% werkte met taakdelegatie. Gemeten met een zevenpunts-Likertschaal bleek de tevredenheid over het inwerken in werken met taakdelegatie (M= 3,1), de tevredenheid over de belangstelling die de werkgever toont over het onderwerp (M= 3,8), en het vertrouwen taakdelegatie te mogen weigeren (M= 3,3) allen laag. Over de praktijkopleider was men tevreden, zowel over de getoonde interesse (M= 5,1) als het gevoel terecht te kunnen met vragen of zorgen over taakdelegatie (M= 6,5). AIOS vonden het belangrijk dat taakdelegatie wordt behandeld in de opleiding (M= 6,8) maar waren ontevreden met de kwaliteit van het onderwijs hierover (M= 3,6). Ook vonden AIOS dat het onderwerp te weinig aan bod komt (M= 2,6) en dat het te laat voorkomt in het curriculum (M= 5,5).
Conclusie:
De tevredenheid over het inwerken of trainen in werken met taakdelegatie was beneden gemiddeld, net als de tevredenheid over de door werkgever getoonde belangstelling op dit onderwerp. Veel AIOS hadden geen vertrouwen dat ze konden weigeren om met taakdelegatie te werken, met name vrouwelijke AIOS en AIOS in het jongste leeftijdscohort. De aanbeveling aan werkgevers is om bewust te zijn van deze uitkomsten en deze groepen AIOS wellicht meer aandacht te geven op het onderwerp werken met taakdelegatie.
De tevredenheid over de steun van praktijkopleiders op dit onderwerp was unaniem hoog. Over het onderwijs over taakdelegatie vanuit de onderwijsinstelling waren AIOS gemiddeld ontevreden. Deelnemers vonden de kwaliteit te laag en vonden dat het onderwijs zowel te weinig als te laat werd aangeboden. Dit is belangrijke feedback voor de onderwijsinstellingen bij de evaluatie en herziening van het opleidingscurriculum.
Dit onderzoek is gepubliceerd op TBV Online, op 30 juli 2025.