030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Rob van der Linden over opleiding Forensische Verpleegkunde

“In mijn werk ben ik direct of indirect betrokken bij patiënten die verdachte, dader of slachtoffer kunnen zijn van [gewelds]misdrijven. Dat riep regelmatig vragen bij me op. Hoe kon ik dit zo objectief mogelijk signaleren en documenteren? Hoe werken AmbulanceZorg en de politie samen? En hoe handel ik in een medische situatie waarbij ook een forensisch onderzoek wordt opgestart?

Belangrijk voor mij was om kennis en kunde te verwerven over relevante wet- en regelgeving, ook vanwege de geziene en ongeziene raakvlakken met de forensische zorg. Gerichte expertise vond ik bij de NSPOH, goed bereikbaar in Utrecht. Vanaf de eerste dag van de opleiding forensische verpleegkunde kon ik de lesstof direct toepassen en vertalen in de praktijk en maakte ik een persoonlijke ontwikkeling door. Het leerklimaat is veilig met een zeer gemotiveerde en enthousiaste opleider die een programma met goede docenten samenstelde. Dit alles zorgt ervoor dat ik nog meer kan bijdragen aan een kwalitatief hoogwaardige patiëntenzorg. “

Rob van der Linden, Ambulanceverpleegkundige, AmbulanceZorg Zoetermeer

Faiez Joemmanbaks over de Introductiecursus Jeugdgezondheidszorg 0-18

“De Introductiecursus Jeugdgezondheidszorg 0-18 is heel praktijkgericht. Een mooi voorbeeld hiervan is het onderwijs over de visus. De optometrist gaf hele praktische tips en trucs voor het omgaan met baby’s en peuters. Die konden we dan op elkaar oefenen. Niet alleen was dat leuk om te doen maar ook heel nuttig. Ik vond het dan ook jammer dat ik dat, als arts in de 4-12, niet direct de dag erna in de praktijk kon brengen.”

Faiez Joemmanbaks, jeugdarts CJG Den Haag, locatie Segbroek

Martine van de Merwe over privacybewustzijn

“Vrijheid is voor mij van onschatbare waarde. Ik geloof dat privacy essentieel is voor vrijheid. Ik vind het belangrijk dat mensen niet worden uitgesloten, beoordeeld of benadeeld op basis van niet-relevante of uitgelekte gegevens. Medische informatie is gevoelige informatie. Ik geloof dat medewerkers in de zorg de sleutel zijn om privacy van patiënten en cliënten te waarborgen. Je kunt technisch nog zoveel regelen, als de medewerker zich niet bewust is van het belang en de risico’s, dan werkt het niet. Aan dát bewustzijn wil ik werken.”

Martine van de Merwe  is docent in de module Privacybewustzijn voor professionals

Vera Piscaer over Sociaal medische advisering in het kader van de Wmo

“Sinds ik werk als medisch adviseur merk ik hoe moeilijk het is om bruggen te bouwen tussen de verschillende domeinen in het sociale kader. De module Sociaal medische advisering in het kader van de Wmo heeft mij veel handvaten gegeven om hier een verbeterslag in te maken.”

Vera Piscaer, arts beleid en advies, CIZ

Judith Waleczek over Entertainment Education voor gezondheidsbevordering

Een verrijking van mijn vak!

“Verleiden tot gezond gedrag zonder nadruk. Deze andere manier van gezondheidsbevordering leerde ik in “Aansluiting vinden bij je doelgroep: Entertainment Education voor gezondheidsbevordering”. Met de juiste communicatievorm en strategie kun je iedereen bereiken.
De training leidde tot “Kindje van Mars”: een project waarin kinderen op een leuke en laagdrempelige manier in beeld brengen wat je nodig hebt om gelukkig en gezond te zijn als je niets hebt (armoede).”
Judith Waleczek, adviseur gezondheidsbevordering, GGD Twente

Vionne van der Borden over De jeugdarts: sleutelrol bij verzuimbeleid

Inhoudelijk sterk onderwijs én je leert van elkaar!

“Elke jeugdarts zou De jeugdarts: sleutelrol bij verzuimbeleid moeten volgen. Deze taak wordt overal steeds belangrijker en ook serieuzer opgepakt. Deze module helpt enorm om hier bekwamer in te worden. Het NSPOH-onderwijs geeft mij en mijn enthousiaste collega’s inzicht over hoe andere organisaties omgaan met zaken waar we allemaal tegenaan lopen. Dat is ontzettend prettig.”
Vionne van der Borden, jeugdarts, GGD Zaanstreek-Waterland

Cathrien Jacobi over leerwerkgroepen

“De leerwerkgroepen in het onderzoekstraject zijn intensieve en leerzame bijeenkomsten, maar ook heel gezellig!”
Dr. Cathrien Jacobi, coördinator onderzoeksscholing NSPOH

Jelle Jan de Schipper over scholing aan praktijkopleiders

“Ervaren praktijkopleiders vinden het boeiend om opleider te zijn. Ik citeer enkele uitspraken aan het eind van een scholingsdag:

  • Mooi om te zien hoe mijn aios zich ontwikkelt en een eigen stijl vindt.
  • De vragen en uitdagingen van mijn aios houden mijzelf scherp.
  • Ik wil mijn aios graag enthousiast maken voor het vak!”

Drs. Jelle Jan de Schipper, opleidingskundige en opleider/adviseur NSPOH

Meer weten hierover? Klik op Informatie voor praktijkopleiders

Simone Königs over “Weten, snappen & kunnen”

“Kennis tot je nemen, het écht begrijpen én het kunnen toepassen. Dat is mijn doel voor jou, waardoor je meer begrip en mildheid hebt voor de roker. Ik daag je graag uit je eigen patronen te verkennen en als het nodig is je werk anders te doen. Van deelnemers hoor ik dat de dag omvliegt. Er is ruimte en veiligheid voor interactie, oefeningen en vragen.”
Simone Königs, docent bij diverse NSPOH modulen over Stoppen met roken

Yvette Saan over de Midwinterdag 2019

“Een workshop boksen en tangodansen?” Ze zag de vraagtekens in zijn ogen.
Op weg naar onze ‘midwinterdag’ vertelde Yvette vol enthousiasme aan een kennis over haar programma die dag. “Nou“, zei ze, “ik moet het nog gaan ervaren, maar het thema van de dag is ‘leiden of lijden’. Dus kijkend naar dansen en boksen, er is altijd iemand die de leiding neemt en iemand die zich laat leiden. En welke rol je ook neemt, als je hier bewust voor kiest hoeft het geen lijden te worden!” Nieuwsgierig hoe het verder gaat?

Lees Yvette’s verslag over de Midwinterdag van 28 januari 2019!

Yvette Saan is deelnemer aan de opleiding Opleiding jeugdverpleegkundige – Maatschappij en Gezondheid.