Didactische scholing praktijkopleiders vertrouwensartsen
Deze didactische scholingsdag versterkt je vaardigheden als praktijkopleider, met focus op opleidingsklimaat en beoordelen. Je leert hoe je een veilig en uitdagend opleidingsklimaat creëert, omgaat met knelpunten in de begeleiding en komt tot een eerlijke, onderbouwde en uniforme beoordeling van je aios.
Wat je leert
Deze dag is bedoeld voor verdere versterking van de praktijkopleiding. Tijdens deze dag wordt didactische scholing aangeboden om jouw vaardigheden als praktijkopleider te versterken. Deze keer ligt de focus op het opleidingsklimaat en beoordelen.
Of je nu al langere tijd een aios begeleidt of daar pas mee start – als praktijkopleider speel je een belangrijke rol in het creëren van een goed opleidingsklimaat en in het beoordelen van de ontwikkeling van de aios. Hoe zorg je voor een opleidingsklimaat waarin een aios zich veilig en uitgedaagd voelt? Hoe kun je, ondanks ervaren knelpunten in het opleidingsklimaat, de begeleiding van de aios toch zo goed mogelijk vormgeven? En hoe kom je tot een eerlijke, onderbouwde en zoveel mogelijk uniforme beoordeling?
Tijdens deze praktijkopleidersdag worden deze vragen behandeld. Daarnaast komen actuele ontwikkelingen in de opleiding aan bod. Discussie, theorie en oefeningen worden afgewisseld. Ook is er ruimte voor het uitwisselen van ervaringen.
Leerdoelen
Na afloop van deze didactische scholing kun je
- Benoemen welke ontwikkelingen invloed hebben op de opleiding en wat dit betekent voor jouw werkwijze
- Structurele en organisatorische knelpunten herkennen die het bieden van een goed opleidingsklimaat beïnvloeden
- De invloed verkennen die je kunt uitoefenen op de knelpunten voor het bieden van een goed opleidingsklimaat
- Ten minste twee strategieën benoemen om ondanks ervaren knelpunten de begeleiding van aios vorm te geven
- Veelvoorkomende valkuilen in het beoordelen van aios herkennen en koppelen aan de eigen praktijk
- De waarde van kalibratie en onderlinge afstemming ervaren om tot een meer uniforme beoordeling te komen
- Het verschil uitleggen tussen supervisieniveau 3 en 4, en dit vertalen naar concreet gedrag van aios
Voor wie?
Voor praktijkopleiders van een aios vertrouwensarts.
Docenten
Lia Jak
Instituutsopleider, NSPOH
Milou van Roosmalen
Onderwijskundige, NSPOH
Nienke Zevenbergen
Opleider/adviseur NSPOH