030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Traumavrij werken Print

In het kort

Deze eendaagse scholing wordt verzorgd door PROSA en is gericht op het voorkomen van angst, pijn en toepassen van dwang binnen de zorg voor kinderen. Het PROSA kenniscentrum is gericht op het realiseren van procedureel comfort voor kinderen, of dit nu in het ziekenhuis is of daarbuiten.

Wat je leert

Inhoud

Kinderen ervaren nog weleens angst en pijn tijdens medische verrichtingen. Als professional, voor wie dit de dagelijkse praktijk is, kan je dan denken “Het hoort er nu eenmaal bij” of “Het went wel”. Het blijkt echter uit onderzoek dat bij herhaalde pijnmomenten, zoals tijdens medische verrichtingen, angst en verdriet bij kinderen alleen maar toenemen. Gelukkig kan het ook anders.

Tijdens deze eendaagse scholing leer je wat procedureel comfort inhoudt en hoe je aan de hand van geïntegreerde technieken kan inspelen op de behoeften van kinderen. Je leert over de impact van traumatische ervaringen op de ontwikkeling van kinderen en wat helpende taal is die je kan inzetten als professional.

Respect, verbinding en vertrouwen vormen de basis voor een goede relatie tussen professional en kind en ouder(s). Maar hoe maak je contact met hen en welke rol speelt de omgeving? Het zijn allemaal onderwerpen die in deze scholing aan bod komen. Het PROSA kenniscentrum geeft sinds 2019 onderwijs in procedureel comfort.

Voorafgaand aan de contactdag bereid je jezelf voor met het doorlopen van twee e-learning modules:

  • Algemene begrippen van procedureel comfort
  • Non farmacologische strategieën voor de praktijk

Gedurende de scholingsdag zal er dieper op deze materie worden ingegaan en doormiddel van opdrachten geoefend met de toepassing in de praktijk.

Soort scholing

Deze scholing is een combinatie van e-learning en interactief onderwijs.

Na afloop van deze module kun je

  • uitleggen wat de impact van pijn, angst en dwang tijdens medische verrichtingen is voor een kind en de omgeving;
  • toelichten wat het belang is van connectie en vertrouwen met kind en de omgeving om distress bij procedurele verrichtingen te verminderen;
  • vertellen wat er nodig is om procedureel comfort te bewerkstelligen in de praktijk en daarbij enkele voorbeelden geven;
  • toelichten welke vier belangrijke aandachtspunten er zijn om procedurele distress in de praktijk positief te beïnvloedden;
  • een concept plan op maat maken voor een kind waarbij je hebt gesignaleerd dat hij/zij angstig is;
  • met enkele voorbeelden toelichten hoe de ketenaanpak rondom het verminderen van procedurele distress in de praktijk eruit kan zien.

Voor wie

Professionals zoals artsen, verpleegkundigen en doktersassistenten die in hun dagelijkse praktijk werken met kinderen.

Docenten

  • L. Schuiten Msc (verpleegkundig specialist)
  • S. van den Berg Msc (verpleegkundig specialist)
  • G. de Vente BSc/MBA (Bedrijfskundige/ SEH-verpleegkundige)
  • F. Kreier Dr. (kinderarts)
  • L. Ockeloen Dr. (kinderarts)

Toelatingseisen

Verpleegkundige of medische achtergrond.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.