Perfectionisme gaat niet over ‘perfect zijn’. Perfectionisme gaat over het aanhouden van strenge en onrealistische normen (aan jezelf en/of voor anderen) en het baseren van je eigen waarde op het behalen ervan. Dit tezamen heeft een grote, nadelige invloed op hoe je je voelt.
In drie bijeenkomsten leer je over de verschillende vormen van perfectionisme met de laatste wetenschappelijke inzichten, die zowel goede als minder goede kanten hebben. Je krijgt daarbij inzicht in je eigen perfectionisme en de gevolgen die het voor je heeft. Deze module is gericht op de zorgprofessionals zelf, het is niet bedoeld voor de behandeling of begeleiding van perfectionistische cliënten.
Perfectionisme is een karaktereigenschap die alom gewaardeerd wordt en gepaard gaat met nauwkeurigheid, doorzettingsvermogen en streng naleven van normen en waarden. Deze kenmerken zijn erg bruikbaar binnen de gezondheidszorg. Artsen en andere professionals in de gezondheidszorg blijken daarom ook hoog te scoren op allerlei maten van perfectionisme. Daarnaast is er een andere opvallende maatschappelijke ontwikkeling: perfectionisme neemt toe in de samenleving.
Maar aan perfectionisme zit een keerzijde: het is geassocieerd met veel psychische- en somatische aandoeningen. Het is dan ook niet vreemd dat veel van deze professionals kampen met de negatieve gevolgen van perfectionisme, zoals burn-out klachten.
Tijdens de contactmomenten worden theoretische inzichten afgewisseld met (groeps)opdrachten waardoor je de nieuwe inzichten kan vertalen naar wat dit voor jouzelf betekent. Vragen als waar loop je in jouw perfectionisme tegenaan, waar wil je aan werken en hoe kan je jouw perfectionisme optimaal benutten, staan centraal. Vervolgens ga je in de groep aan de slag met het stellen van reële(re) doelen om meer vat te krijgen op je perfectionisme, hier minder last van te hebben en dit op gepaste wijze in te kunnen zetten. De training is meerdere dagen om een gedragsverandering in te kunnen zetten en milder naar jezelf te kunnen kijken.
Het contactonderwijs wordt interactief vormgegeven. Theorie wordt afgewisseld met (groeps)opdrachten. Postprandiale stilte wandelingen zijn ook onderdeel van het onderwijs. Aan de hand van een werkboek, dat je voor jezelf invult, krijg je steeds meer inzicht in je eigen gedrag en waar voor jou de verandering mogelijk is zodat een betere werk/privé balans ontstaat.
Alle professionals werkzaam in de publieke- en arbeidsgezondheidszorg met post-HBO of WO-niveau.
Je bent post-HBO of WO-geschoold
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Taalbarrières in de zorg kunnen leiden tot grote misverstanden. Het inzetten van een professionele tolk biedt uitkomst. In deze module van een halve dag leer je hoe je effectief in medische context communiceert met een tolk.
In deze module worden alle aspecten die een rol spelen in een driehoeksgesprek met een tolk besproken. Het aanvragen van een tolk, communiceren over medische gegevens, cultuursensitiviteit, omgaan met incoherente verhalen en leiding houden in een driehoeksgesprek zijn onderwerpen die hierbij aan bod komen.
Docent Ismahane Ben Smail behandelt aan de hand van voorbeelden uit eigen praktijk de valkuilen en best practices van het effectief samenwerken met tolken.
Aan de hand van verschillende modellen en technieken krijg je kennis en inzicht. Daarnaast wordt er geoefend en gebruik gemaakt van situaties uit jouw praktijk.
Zorgprofessionals die gesprekken voeren met anderstalige cliënten.
Niet van toepassing.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Arboprofessionals hebben regelmatig moeite om te beoordelen wanneer en in hoeverre werknemers met aanhoudende lichamelijke klachten (ALK) tijdens verzuim weer aan het werk kunnen. Werk jij als bedrijfsarts, verzekeringsarts of arboverpleegkundige en merk jij dat je hier soms ook tegenaan loopt? Wil je leren hoe je deze problematiek het best kunt benaderen? Wil je daarnaast oefenen in het geven van professionele begeleiding en handvatten voor het opstellen van een gerichte beoordeling? Volg dan deze module.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Een incompany uitvoering is ook mogelijk.
Voorheen werd de term Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten (SOLK) veel gebruikt, maar deze term is vervangen door ALK. ALK is een breder begrip. Waar bij SOLK er vooral werd gefocust op het somatisch onvoldoende verklaard zijn van de lichamelijke klachten, gaat het bij ALK om klachten in zowel de context van een (adequaat behandelde) ziekte als klachten in de afwezigheid van een bekende ziekte. Bij al deze aanhoudende lichamelijke klachten kunnen zowel biologische, psychologische als sociale factoren een rol spelen. ALK kan gepaard gaan met veel beperkingen en verzuim. Bedrijfsarts Rob Hoedeman heeft in zijn promotieonderzoek becijferd dat 15% van alle werknemers die verzuimen, gebukt gaat onder ernstige langdurige aanhoudende lichamelijke klachten. . Veel arboprofessionals hebben er dan ook mee te maken.
In de literatuur wordt beschreven dat er vaak veel onduidelijkheid ontstaat over de re-integratie naar werk. Dit komt doordat verschillende professionals aangeven moeite te hebben in het geven van gerichte adviezen in het kader van de re-integratie en ze vaak ook onderling niet op een lijn zitten omtrent hun adviezen hierover. Machteloosheid en ergernis worden dan ook gezien als de meest voorkomende reacties bij professionals die te maken krijgen met de re-integratie van zieke werknemers met ALK. Maar is een gevoel van machteloosheid terecht? Of zijn er toch goede mogelijkheden om deze mensen te begeleiden?
Tijdens de module bespreken we behandelings- en begeleidingsmogelijkheden in de bedrijfs- en verzekeringsgeneeskundige praktijk: actief, systematisch of proces- dan wel tijdcontingent. Daarnaast zullen we dieper ingaan op het aanpakken van het beoordelen van de arbeids(on)geschiktheid van werknemers met ALK. Het accent ligt op het eigen maken van praktische handvatten. Vragen die aan bod komen zijn:
Het onderwijsprogramma is interactief. We wisselen presentaties af met discussies en casuïstiekbespreking. Daarnaast oefenen we met gesprekstechnieken aan de hand van het SCEGS-model.
Deze module werd voorheen aangeboden onder de titel ‘SOLK en somatoforme stoornissen’.
Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:
Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en arboverpleegkundigen die in hun werk te maken hebben met ALK problematiek.
Ben je werkzaam als A&G of als A&O psycholoog en heb je interesse in deze module? Stuur dan minimaal 8 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon, zodat er accreditatie bij het NIP aangevraagd kan worden.
Universitair of hbo-werk- en -denkniveau.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Als Arbeid- & Gezondheidspsycholoog leer je loopbaaninterventies toepassen in trajecten waarbij mentale vraagstukken waaronder psychische problematiek van de werknemer een rol speelt.
De vraag naar loopbaanontwikkeling kan vanuit een medewerker zelf komen of vanuit de behoefte van de organisatie om te blijven voldoen aan de eisen die de toekomst aan een organisatie stelt. Een loopbaantraject kan inspelen op onder andere het oplossen van een mismatch van medewerker en diens functie (door een tekort aan competenties of persoonlijke fysieke en/of psychische problematiek), het binden, boeien en vitaal houden van medewerkers én op duurzame inzetbaarheid.
In deze module doe je met behulp van casuïstiek ervaring op met het toepassen van loopbaaninterventies. Algemene kennis en vaardigheden over loopbaanontwikkeling komen aan bod, het accent ligt echter op trajecten waarbij psychische problematiek van de werknemer/klant mogelijk een rol speelt. Je dient oog te hebben voor de aspecten van de problematiek die effect kunnen hebben op het verloop van het loopbaanontwikkelingsproces.
Onderwerpen daarbij zijn:
De module bestaat uit blended-onderwijs, een mix van contact- en online onderwijs, met daaromheen voorbereidende activiteiten en ‘huiswerk’ opdrachten die betrekking hebben op literatuur, casuïstiek, reflectie(s) en zelf te maken (eind)opdrachten.
De module is onderdeel van de postmaster opleiding Psycholoog Arbeid & Gezondheid en kan ook los als bij- en nascholing gevolgd worden.
Psychologen werkzaam op het gebied van Arbeid en Gezondheid. Je bent afgestudeerd als psycholoog op masterniveau. Het vereiste werk- en denkniveau voor deze scholing is academisch.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Wil je op adequate wijze de geldende wet- en regelgeving met betrekking tot arbeidsomstandigheden, ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid in Nederland kunnen uitleggen en hanteren? En weten waar je in vigerende gevallen de weg naar de juiste informatie vindt? Schrijf je dan in voor deze module waarin de basiskennis van de Arbo- en Sociale Zekerheidswetgeving voor de arbeid- en gezondheidspsycholoog centraal staat.
De module is onderdeel van de postmaster opleiding Psycholoog Arbeid & Gezondheid en kan ook los als bij- en nascholing gevolgd worden.
Tijdens deze module leer je hoe je je dient te verhouden tot de geldende spelregels en belangrijke andere spelers in het Nederlandse arbo- en sociale zekerheidsstelsel. We bespreken de theorie en casuïstiek uit jouw eigen praktijk en die van de andere deelnemers.
Psychologen werkzaam op het gebied van Arbeid en Gezondheid.
Je bent afgestudeerd als psycholoog op master niveau. Het vereiste werk- en denkniveau voor deze scholing is academisch.
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,0.
Inge Scholl-Westermayer
registerpsycholoog NIP/A&O, Ascender part of TELUS Health
“Ik volgde de module Sociale Zekerheidswet- en regelgeving voor de arbeid- en gezondheidspsycholoog van de NSPOH vanwege mijn registratie tot Arbeid- en Gezondheidspsycholoog NIP. Ik heb de module als leerzaam en toegankelijk ervaren. Het was goed verzorgd. Voor mij is deze tweedaagse scholing een verdieping op bestaande kennis en een combinatie van theorie en praktische toepasbaarheid met ruimte voor casuïstiek. Daarmee kan ik mijn cliënten nog beter begeleiden.”
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Vrouwen met specifieke autismevraagstukken, onder andere met chronische vermoeidheidsklachten, komen steeds vaker op de spreekuren van verzekerings- bedrijfs- en huisartsen. Ook arbodiensten worden steeds vaker geconfronteerd met vastlopende re-integratietrajecten waarbij er sprake is van vrouwelijke werknemers met autisme. Ben je op zoek naar praktische handvatten over het herkennen en begeleiden van vrouwen met autisme, die je direct in de praktijk kunt toepassen?
Wat maakt dat mannen vaker gediagnostiseerd worden met autisme dan vrouwen? Uit autisme zich anders bij vrouwen dan bij mannen? En waarom wil jij dit, als professional weten? Heb jij als professional andere vaardigheden nodig om in gesprek te gaan met een vrouw met autisme?
In deze module staan we stil bij de verschillen tussen autisme bij mannen en vrouwen. Kijken we naar de impact van life events bij vrouwen met autisme – denk aan verandering op werk, zwanger zijn, overlijden van een dierbare – en welke invloed dit heeft op het werk. Je leert basiskennis en -vaardigheden om begeleidingsadviezen in de praktijk toepassen. Met behulp van beeld- en videomateriaal leer je de symptomen van autisme bij vrouwen (beter) herkennen om daarmee het gesprek met de desbetreffende cliënt effectiever te benaderen. Ook komen verschijningsvormen en verklaringsmodellen bij vrouwen met autisme aan bod. Je oefent gesprekstechnieken en krijgt daarbij persoonlijke tips van de docenten én een ervaringsdeskundige.
Deze verdiepingsmodule is bedoeld voor bedrijfs- en verzekeringsartsen, arbeidsdeskundigen en andere (medische) professionals die in hun werk te maken hebben met vrouwelijke medewerkers/cliënten met autisme die werk zoeken of begeleiding nodig hebben op de werkvloer.
Voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NVvA die er 4 PE punten aan heeft toegekend. Wil je voor deze module graag accreditatiepunten ontvangen van de NVvA? Stuur dan uiterlijk 6 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon van deze module.
Ben je werkzaam als A&G of als A&O psycholoog en heb je interesse in deze module? Stuur dan minimaal 8 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon, zodat er accreditatie bij het NIP aangevraagd kan worden.
Het onderwijs wordt verzorgd door
Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,3.
Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Onderzoek wijst uit dat depressie de hoogste veroorzaker is van arbeidsverzuim. Werk je in de occupational health en heb je te maken met werknemers die uitvallen of dreigen uit te vallen door deze aandoening? Wil je leren hoe je de signalen herkent, beoordeelt en hoe je er over adviseert? Doe dan deze eendaagse module Depressie en werk.
Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Al jaren staat depressie in de top vijf van aandoeningen met de hoogste ziektelast. De aandoening zorgt voor hoge ziektekosten. Bovendien is het de hoogste veroorzaker van verzuim. Daarom liep tot en met 2017 het Nationaal Programma Preventie, waarin overheid, verzekeraars, zorgaanbieders en maatschappelijke partijen samenwerkten aan het verbeteren van ziektepreventie. En daarom heeft het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) begin 2017 een ‘deal’ getekend met 19 organisaties uit de preventieve en curatieve gezondheidszorg. Het doel: een afname van mensen met een depressie in 2030 met 30%. Om dat doel te behalen, is signalering, preventie en behandeling van depressies nodig. Deze dag brengt je de laatste visies op depressie en een evidence based aanpak bij re-integratie.
Het onderwijs wordt verzorgd door:
Professionals in occupational health, die direct te maken hebben met werknemers met depressieve klachten.
Voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NvvA die er 4 PE punten aan heeft toegekend. Wil je voor deze module graag accreditatiepunten ontvangen van de NVvA? Stuur dan uiterlijk 6 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon van deze module.
Ben je werkzaam als A&G of als A&O psycholoog en heb je interesse in deze module? Stuur dan minimaal 8 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon, zodat er accreditatie bij het NIP aangevraagd kan worden.
Score in eerdere evaluatie: in 2022 kreeg deze module van de deelnemers een 8,0.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
ADHD gaat niet over met het stijgen der jaren. De aandoening manifesteert zich op volwassen leeftijd op vrijwel dezelfde manier en met dezelfde kenmerken. In werksituaties kan dit leiden tot frequent en/of langdurig verzuim. Wil jij leren hoe je de symptomen herkent? Zodat je mensen met ADHD optimaal kunt begeleiden? Doe dan deze eendaagse module.
Je kunt de module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Tijdens deze dag maak je kennis met Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) bij volwassenen. Deze aandoening zorgt voor hyperactiviteit en een gebrekkig concentratievermogen. Bij kinderen én bij volwassenen.
Je leert hoe de aandoening wordt gediagnosticeerd en welke medicatie een rol speelt bij de behandeling. We bespreken wat de (on)mogelijkheden zijn op de arbeidsmarkt. Welk werk past bij jouw cliënten? Hoe kan hun functioneren eventueel worden verbeterd? Hierbij leer je hoe je werkgever én werknemer optimaal adviseert en begeleidt.
De leerstof wordt behandeld in de vorm van een interactief college met discussies en uitwisseling van ervaringen. Als deelnemer kun je ook casussen en ervaringen uit je eigen praktijk inbrengen.
Marjolein Tanke is al 17 jaar werkzaam in de specialistische Gezondheidszorg als psycholoog. Na haar studies aan de Universiteit van Utrecht en de Erasmus Universiteit, behaalde ze de titel ‘’Master of science’’. Haar specialisme is ADHD bij volwassenen, maar naast ADHD heeft ze ook ervaring met andere, veel voorkomende klachten zoals angst, burn-out, depressie en relatieproblematiek. Daarnaast is ze de afgelopen 7 jaar, naast haar werk als psycholoog, bezig geweest met de ontwikkeling van de zorg-app Superbrains; speciaal ontwikkeld voor mensen met ADHD of ADD. Deze app zet ze zelf ook in de praktijk in. Naast haar werk als psycholoog is ze ook bestuurslid van het ADHD Netwerk en docent o.a. bij PsyQ en bij ADHD Powerbank, een internationaal netwerk voor professionals ADHD.
Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, jeugdartsen, A&O-deskundigen en andere arbodienstverleners of re-integratieprofessionals die mensen met ADHD begeleiden.
Ben je werkzaam als A&G of als A&O psycholoog en heb je interesse in deze module? Stuur dan minimaal 8 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon, zodat er accreditatie bij het NIP aangevraagd kan worden.
Academisch werk- en denkniveau
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,7.
Uitspraak van een deelnemer aan een eerdere uitvoering van deze module:
“Top! ‘Live’ demonstratie van snel denken en praten. Heerlijk!”
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.
Er is steeds meer bekend over autisme spectrum stoornissen (ASS). Ben jij arts of arbeidsdeskundige en wil je meer weten over autisme en werk? Zodat je op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen op het gebied van diagnostiek, belastbaarheid en behandeling? Doe dan deze eendaagse module.
Je kunt deze module ‘Autisme en werk’ volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.
Tijdens deze eendaagse module staan autisme spectrumstoornissen (ASS) centraal. In de ochtend bespreekt docent Kathelijne Rammeloo wanneer je bij verzuim moet denken aan autisme als mogelijke onderliggende stoornis die de werkproblematiek kan verklaren. Er is aandacht voor de verschillen in presentatie van ASS tussen mannen en vrouwen. Ook gaan we in op de beperkingen van werkenden met autisme. Daarnaast wordt de DSM 5- diagnostiek en het neuropsychologisch onderzoek bij autisme belicht. Je leert welke specifieke voorwaarden in FML-termen je kunt aangeven ten aanzien van belastbaarheid en re-integratie. Hiermee kun je aanpassingen in taken, werkomgeving en werkplanning concreet en praktijkgericht formuleren in een re-integratie advies aan werkgever en werknemer.
In de middag behandelt docent Paul Geijtenbeek de cognitieve problemen die gepaard gaan met autisme. Een ervaringsdeskundige op het gebied van autisme en werk (bedrijfs- of verzekeringsarts) zal ingaan op de praktische omgang met werkenden waarbij een ASS wordt vermoed. Tot slot ga je aan de hand van casuïstiek aan de slag met het formuleren van begeleidingsadviezen.
We wisselen interactieve colleges, discussies en oefeningen met elkaar af. Samen met de inbreng van eigen casuïstiek zorgt deze opzet voor een maximaal leerrendement.
Het onderwijs wordt verzorgd door
Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, arbeidsdeskundigen en andere professionals die meer willen weten over autisme en werk. Voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NvvA die er 4 PE punten aan heeft toegekend. Wil je voor deze module graag accreditatiepunten ontvangen van de NVvA? Stuur dan uiterlijk 6 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon van deze module.
Ben je werkzaam als A&G of als A&O psycholoog en heb je interesse in deze module? Stuur dan minimaal 8 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon, zodat er accreditatie bij het NIP aangevraagd kan worden.
Hbo werk- en denkniveau
Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,2.
Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Datum | Starttijd | Eindtijd | Onderwerp | Locatie |
---|
Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.