030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

Perfectionisme: van kwaal naar kwaliteit

Datum: 18 sep '24

In het kort

Perfectionisme gaat niet over ‘perfect zijn’. Perfectionisme gaat over het aanhouden van strenge en onrealistische normen (aan jezelf en/of voor anderen) en het baseren van je eigen waarde op het behalen ervan. Dit tezamen heeft een grote, nadelige invloed op hoe je je voelt.

In drie bijeenkomsten leer je over de verschillende vormen van perfectionisme met de laatste wetenschappelijke inzichten, die zowel goede als minder goede kanten hebben. Je krijgt daarbij inzicht in je eigen perfectionisme en de gevolgen die het voor je heeft. Deze module is gericht op de zorgprofessionals zelf, het is niet bedoeld voor de behandeling of begeleiding van perfectionistische cliënten.

Wat je leert

Inhoud

Perfectionisme is een karaktereigenschap die alom gewaardeerd wordt en gepaard gaat met nauwkeurigheid, doorzettingsvermogen en streng naleven van normen en waarden. Deze kenmerken zijn erg bruikbaar binnen de gezondheidszorg. Artsen en andere professionals in de gezondheidszorg blijken daarom ook hoog te scoren op allerlei maten van perfectionisme. Daarnaast is er een andere opvallende maatschappelijke ontwikkeling: perfectionisme neemt toe in de samenleving.
Maar aan perfectionisme zit een keerzijde: het is geassocieerd met veel psychische- en somatische aandoeningen. Het is dan ook niet vreemd dat veel van deze professionals kampen met de negatieve gevolgen van perfectionisme, zoals burn-out klachten.

Tijdens de contactmomenten worden theoretische inzichten afgewisseld met (groeps)opdrachten waardoor je de nieuwe inzichten kan vertalen naar wat dit voor jouzelf betekent. Vragen als waar loop je in jouw perfectionisme tegenaan, waar wil je aan werken en hoe kan je jouw perfectionisme optimaal benutten, staan centraal. Vervolgens ga je in de groep aan de slag met het stellen van reële(re) doelen om meer vat te krijgen op je perfectionisme, hier minder last van te hebben en dit op gepaste wijze in te kunnen zetten. De training is meerdere dagen om een gedragsverandering in te kunnen zetten en milder naar jezelf te kunnen kijken.

Soort scholing

Het contactonderwijs wordt interactief vormgegeven. Theorie wordt afgewisseld met (groeps)opdrachten. Postprandiale stilte wandelingen zijn ook onderdeel van het onderwijs. Aan de hand van een werkboek, dat je voor jezelf invult, krijg je steeds meer inzicht in je eigen gedrag en waar voor jou de verandering mogelijk is zodat een betere werk/privé balans ontstaat.

Na afloop van deze module kun je

  • duiden welke verschillende varianten van perfectionisme er zijn;
  • uitleggen wat de relatie is tussen ziekte en perfectionisme;
  • de handvatten die zijn aangereikt tijdens de lesdagen inzetten om om te gaan met je eigen perfectionisme.

Voor wie

Alle professionals werkzaam in de publieke- en arbeidsgezondheidszorg met post-HBO of WO-niveau.

Docenten

  • Dhr, Dr. A.E. (Arjan) Schröder, psychiater en plaatsvervangend hoofdopleider psychiatrie GGZCentraal, coördinator professioneel gedrag Geneeskunde faculteit VU.
  • Mw, Dr. I.M.J. (Ilja) Saris, psychiater, post-doc, profielopleider wetenschap GGZ inGeest

Toelatingseisen

Je bent post-HBO of WO-geschoold

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Zorgeloos werken met de tolk

Datum: 12 sep '24

In het kort

Taalbarrières in de zorg kunnen leiden tot grote misverstanden. Het inzetten van een professionele tolk biedt uitkomst. In deze module van een halve dag leer je hoe je effectief in medische context communiceert met een tolk.

Wat je leert

Inhoud

In deze module worden alle aspecten die een rol spelen in een driehoeksgesprek met een tolk besproken. Het aanvragen van een tolk, communiceren over medische gegevens, cultuursensitiviteit, omgaan met incoherente verhalen en leiding houden in een driehoeksgesprek zijn onderwerpen die hierbij aan bod komen.

Docent Ismahane Ben Smail behandelt aan de hand van voorbeelden uit eigen praktijk de valkuilen en best practices van het effectief samenwerken met tolken.

Onderwerpen

  • Hoe regel je een tolk: welke aanbieders zijn? Hoe zit het met contracten en kosten zonder contract? Verschillende soorten gesprekken (voicecalls, via telefoon, fysiek aanwezig) en hoe kies je de juiste taal?
  • Omgaan met tolk: welke context geef je de tolk mee?
  • Best practices
  • Jargon en afkortingen (kiss)
  • Neutrale rol van de tolk en integriteit
  • Cultuursensitiviteit (in taal en gebruiken)
  • Hoe houd je de leiding in een driehoeksgesprek
  • Omgaan met emoties, niet coherente cliënten

Soort scholing

Aan de hand van verschillende modellen en technieken krijg je kennis en inzicht. Daarnaast wordt er geoefend en gebruik gemaakt van situaties uit jouw praktijk.

Na afloop van deze module

  • kun je inschatten wanneer je wel en wanneer je geen professionele tolk moet inschakelen;
  • kun je de voor- en nadelen benoemen tussen het inzetten van een telefonische tolk en een fysiek aanwezige tolk;
  • kun je aan de hand van voorbeelden toelichten hoe culturele achtergrond van invloed kan zijn op communicatie in medische settings;
  • kun je terugvallen op een aantal best practices in je gespreksvoering waardoor cliënt en tolk je beter zullen begrijpen en waarbij emoties en nuances niet verloren gaan;

Voor wie

Zorgprofessionals die gesprekken voeren met anderstalige cliënten.

Docenten

  •  Mw.Ismahane Ben Smail, training developer & trainer soft skills bij Verdi B.V.

Toelatingseisen

Niet van toepassing.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Aanhoudende lichamelijke klachten (ALK)

Datum: 24 jan '24

In het kort

Arboprofessionals hebben regelmatig moeite om te beoordelen wanneer en in hoeverre werknemers met aanhoudende lichamelijke klachten (ALK) tijdens verzuim weer aan het werk kunnen. Werk jij als bedrijfsarts, verzekeringsarts of arboverpleegkundige en merk jij dat je hier soms ook tegenaan loopt? Wil je leren hoe je deze problematiek het best kunt benaderen? Wil je daarnaast oefenen in het geven van professionele begeleiding en handvatten voor het opstellen van een gerichte beoordeling? Volg dan deze module.

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Een incompany uitvoering is ook mogelijk.

Wat je leert

De behandeling, begeleiding en beoordeling van ALK

Voorheen werd de term Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten (SOLK) veel gebruikt, maar deze term is vervangen door ALK. ALK is een breder begrip. Waar bij SOLK er vooral werd gefocust op het somatisch onvoldoende verklaard zijn van de lichamelijke klachten, gaat het bij ALK om klachten in zowel de context van een (adequaat behandelde) ziekte als klachten in de afwezigheid van een bekende ziekte. Bij al deze aanhoudende lichamelijke klachten kunnen zowel biologische, psychologische als sociale factoren een rol spelen. ALK kan gepaard gaan met veel beperkingen en verzuim. Bedrijfsarts Rob Hoedeman heeft in zijn promotieonderzoek becijferd dat 15% van alle werknemers die verzuimen, gebukt gaat onder ernstige langdurige aanhoudende lichamelijke klachten. . Veel arboprofessionals hebben er dan ook mee te maken.

In de literatuur wordt beschreven dat er vaak veel onduidelijkheid ontstaat over de re-integratie naar werk. Dit komt doordat verschillende professionals aangeven moeite te hebben in het geven van gerichte adviezen in het kader van de re-integratie en ze vaak ook onderling niet op een lijn zitten omtrent hun adviezen hierover. Machteloosheid en ergernis worden dan ook gezien als de meest voorkomende reacties bij professionals die te maken krijgen met de re-integratie van zieke werknemers met ALK. Maar is een gevoel van machteloosheid terecht? Of zijn er toch goede mogelijkheden om deze mensen te begeleiden?

Tijdens de module bespreken we behandelings- en begeleidingsmogelijkheden in de bedrijfs- en verzekeringsgeneeskundige praktijk: actief, systematisch of proces- dan wel tijdcontingent. Daarnaast zullen we dieper ingaan op het aanpakken van het beoordelen van de arbeids(on)geschiktheid van werknemers met ALK. Het accent ligt op het eigen maken van praktische handvatten. Vragen die aan bod komen zijn:

  • Wat houden de richtlijnen rondom ALK precies in?
  • Welke vaardigheden zijn nodig in de gespreksvoering met cliënten met ALK?
  • Welke aanpak is mogelijk in het kader van behandelen bij werknemers met ALK?
  • Hoe moet casuïstiek rond arbeidsongeschiktheid worden begeleid en beoordeeld?
  • Hoe maak je de vertaalslag van klacht- en probleemgericht naar functionerings- en oplossingsgericht?
  • Hoe is herstelgedrag te beoordelen?
  • Wat is de rol van somatisatie (attributie naar somatische oorzaken) en hoe ga je om met weerstand?

Het onderwijsprogramma is interactief. We wisselen presentaties af met discussies en casuïstiekbespreking. Daarnaast oefenen we met gesprekstechnieken aan de hand van het SCEGS-model.

Deze module werd voorheen aangeboden onder de titel ‘SOLK en somatoforme stoornissen’.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ben je bekend met de inhoud en achtergrond van richtlijnen rondom ALK.
  • ben je bekend met de achtergrond en terminologie van ALK.
  • ben je bekend met de mogelijke behandelingen en vereiste begeleiding.
  • kun je de situaties herkennen waarin je moet doorverwijzen.
  • weet je hoe je gesprekken voert volgens het SCEGS-model.
  • Ben je in staat op een gerichte wijze de arbeids(on)geschiktheid te beoordelen.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door de volgende docenten:

  • Kristel Weerdesteijn, verzekeringsarts en opleider bij UWV. Zij is nauw betrokken bij het gebied van ALK en functioneren rondom werk.
  • Astrid te Koppele, GZ-psycholoog, ‘Working Solutions’.

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen en arboverpleegkundigen die in hun werk te maken hebben met ALK problematiek.

Ben je werkzaam als A&G of als A&O psycholoog en heb je interesse in deze module? Stuur dan minimaal 8 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon, zodat er accreditatie bij het NIP aangevraagd kan worden.

Toelatingseisen

Universitair of hbo-werk- en -denkniveau.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Loopbaanontwikkeling voor de AenG psycholoog

Datum: 27 sep '23

In het kort

Als Arbeid- & Gezondheidspsycholoog leer je loopbaaninterventies toepassen in trajecten waarbij mentale vraagstukken waaronder psychische problematiek van de werknemer een rol speelt.

Wat je leert

De vraag naar loopbaanontwikkeling kan vanuit een medewerker zelf komen of vanuit de behoefte van de organisatie om te blijven voldoen aan de eisen die de toekomst aan een organisatie stelt. Een loopbaantraject kan inspelen op onder andere het oplossen van een mismatch van medewerker en diens functie (door een tekort aan competenties of persoonlijke fysieke en/of psychische problematiek), het binden, boeien en vitaal houden van medewerkers én op duurzame inzetbaarheid.

In deze module doe je met behulp van casuïstiek ervaring op met het toepassen van loopbaaninterventies. Algemene kennis en vaardigheden over loopbaanontwikkeling komen aan bod, het accent ligt echter op trajecten waarbij psychische problematiek van de werknemer/klant mogelijk een rol speelt. Je dient oog te hebben voor de aspecten van de problematiek die effect kunnen hebben op het verloop van het loopbaanontwikkelingsproces.

Onderwerpen daarbij zijn:

  • Loopbaanontwikkeling en –coaching binnen de context van de organisatie.
  • Duurzame inzetbaarheid en loopbaanontwikkeling.
  • Het loopbaancoachtraject, plan van aanpak.
  • Loopbaaninstrumenten en interventies.
  • Neurodiversiteit en loopbaancoaching.
  • Capability model.
  • Trends op de arbeidsmarkt.
  • Spanningsveld loopbaancoach en organisatie en met dilemma’s leren omgaan.
  • Persoonlijke loopbaantoolkit.
  • Uitvoering en evaluatie loopbaantraject.

De module bestaat uit blended-onderwijs, een mix van contact- en online onderwijs, met daaromheen voorbereidende activiteiten en ‘huiswerk’ opdrachten die betrekking hebben op literatuur, casuïstiek, reflectie(s) en zelf te maken (eind)opdrachten.

De module is onderdeel van de postmaster opleiding Psycholoog Arbeid & Gezondheid en kan ook los als bij- en nascholing gevolgd worden.

Na afloop van deze module kun je

  • op een resultaatgerichte manier aansluiten bij de vraagstelling van de gecoachte en waar nodig herformuleren.
  • een plan van aanpak opstellen over het gewenste ontwikkel/loopbaan traject, daarbij de doelstelling en methodiekkeuze benoemen en een plan maken voor de uitvoering.
  • de werkwijze onderbouwen aan de hand van relevante literatuur en de bredere maatschappelijke context betrekken in de onderbouwing.
  • transparant zijn over eigen overwegingen en handelen en onderbouwen welke keuzes je maakt.

Voor wie

Psychologen werkzaam op het gebied van Arbeid en Gezondheid. Je bent afgestudeerd als psycholoog op masterniveau. Het vereiste werk- en denkniveau voor deze scholing is academisch.

Docenten

  • drs. M. (Mieke) Meulmeester, registerpsycholoog NIP A&O, hoofddocent, Psychologisch Adviesbureau Mental-Care.
  • drs. D. (Daphne) Metsemakers, registerpsycholoog NIP A&G en registerpsycholoog NIP A&O, hoofddocent, opleider/adviseur NSPOH.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Arbo- en sociale zekerheidswetgeving voor de AenG psycholoog

Datum: 24 feb '23

In het kort

Wil je op adequate wijze de geldende wet- en regelgeving met betrekking tot arbeidsomstandigheden, ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid in Nederland kunnen uitleggen en hanteren? En weten waar je in vigerende gevallen de weg naar de juiste informatie vindt? Schrijf je dan in voor deze module waarin de basiskennis van de Arbo- en Sociale Zekerheidswetgeving voor de arbeid- en gezondheidspsycholoog centraal staat.

Wat je leert

De module is onderdeel van de postmaster opleiding Psycholoog Arbeid & Gezondheid en kan ook los als bij- en nascholing gevolgd worden.

Tijdens deze module leer je hoe je je dient te verhouden tot de geldende spelregels en belangrijke andere spelers in het Nederlandse arbo- en sociale zekerheidsstelsel.  We bespreken de theorie en casuïstiek uit jouw eigen praktijk en die van de andere deelnemers.

Na afloop van deze module kun je

  • de wettelijke kaders waarbinnen je functioneert beschrijven en uitleggen welke rollen je daarbinnen kunt vervullen; en welke rollen anderen (onder andere bedrijfsarts, verzekeringsarts, arbeidsdeskundige en taakgedelegeerde) daarbij vervullen.
  • functie en opbouw van de wet- en regelgeving met betrekking tot arbeidsomstandigheden in je eigen woorden weergeven en ken je de relevante artikelen met betrekking tot aanpak en preventie van psychosociale arbeidsrisico’s.
  • in je inschattingen van de belasting-belastbaarheid rekening houden met het relevante toetsingskader en ieders rol daarbij.
  • de relevante procedures binnen de sociale wetgeving rond ziekteverzuim beschrijven.
  • uitleggen hoe het inzetbaarheidsprofiel (IZP) of de beschrijving van arbeidsbelastbaarheid en de re-integratiemogelijkheden (BAR) dan wel de functionele mogelijkheden lijst (FML) is opgebouwd.
  • de wettelijke en praktische toetsingskaders beschrijven die een rol spelen bij het gebruik van het IZP, BAR of de FML.
  • de functie van de verzekeringsgeneeskundige beoordeling uitleggen.
  • de meest relevante onderdelen van de beoordeling van de verzekeringsarts (VA) in eigen woorden weergeven.

Voor wie

Psychologen werkzaam op het gebied van Arbeid en Gezondheid.

Docenten

  • Dhr. Marcel Philipse, specialist Arbeid en Organisatie bij Kenniscentrum Nederlandse Arbeidsinspectie van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
  • Mw. Ingrid Fakkert, specialist Arbeid en Gezondheid – Verzekeringsarts bij UWV Utrecht

Toelatingseisen

Je bent afgestudeerd als psycholoog op master niveau. Het vereiste werk- en denkniveau voor deze scholing is academisch.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 9,0.

Inge Scholl-Westermayer

registerpsycholoog NIP/A&O, Ascender part of TELUS Health

“Ik volgde de module Sociale Zekerheidswet- en regelgeving voor de arbeid- en gezondheidspsycholoog van de NSPOH vanwege mijn registratie tot Arbeid- en Gezondheidspsycholoog NIP. Ik heb de module als leerzaam en toegankelijk ervaren. Het was goed verzorgd. Voor mij is deze tweedaagse scholing een verdieping op bestaande kennis en een combinatie van theorie en praktische toepasbaarheid met ruimte voor casuïstiek. Daarmee kan ik mijn cliënten nog beter begeleiden.”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Autisme bij vrouwen

Datum: 28 okt '22

In het kort

Vrouwen met specifieke autismevraagstukken, onder andere met chronische vermoeidheidsklachten, komen steeds vaker op de spreekuren van verzekerings- bedrijfs- en huisartsen. Ook arbodiensten worden steeds vaker geconfronteerd met vastlopende re-integratietrajecten waarbij er sprake is van vrouwelijke werknemers met autisme. Ben je op zoek naar praktische handvatten over het herkennen en begeleiden van vrouwen met autisme, die je direct in de praktijk kunt toepassen?

Wat je leert

Leer vrouwelijke medewerkers met autisme en hun leidinggevenden adequaat begeleiden

Wat maakt dat mannen vaker gediagnostiseerd worden met autisme dan vrouwen? Uit autisme zich anders bij vrouwen dan bij mannen? En waarom wil jij dit, als professional weten? Heb jij als professional andere vaardigheden nodig om in gesprek te gaan met een vrouw met autisme?

In deze module staan we stil bij de verschillen tussen autisme bij mannen en vrouwen. Kijken we naar de impact van life events bij vrouwen met autisme – denk aan verandering op werk, zwanger zijn, overlijden van een dierbare – en welke invloed dit heeft op het werk. Je leert basiskennis en -vaardigheden om begeleidingsadviezen in de praktijk toepassen. Met behulp van beeld- en videomateriaal leer je de symptomen van autisme bij vrouwen (beter) herkennen om daarmee het gesprek met de desbetreffende cliënt effectiever te benaderen. Ook komen verschijningsvormen en verklaringsmodellen bij vrouwen met autisme aan bod. Je oefent gesprekstechnieken en krijgt daarbij persoonlijke tips van de docenten én een ervaringsdeskundige.

Na afloop van deze module kun je

  • kun je de kernsymptomen van autisme benoemen.
  • kun je voorbeelden geven van hoe autisme zich bij vrouwen kan manifesteren.
  • kun je de signalen herkennen van autisme onder vrouwelijke cliënten.
  • weet je uit te leggen welke impact grote life events als een zwangerschap of een verbroken relatie voor vrouwen met autisme kunnen hebben op de werkvloer.
  • kun je de verschillende basis gesprekstechnieken inzetten om je communicatie af te stemmen op de cliënte met (mogelijk) autisme.
  • kun je passende begeleidingsadviezen geven.
  • weet je bij wie je in jouw netwerk hulp kunt vragen/ consult kunt vragen.

Voor wie

Deze verdiepingsmodule is bedoeld voor bedrijfs- en verzekeringsartsen, arbeidsdeskundigen en andere (medische) professionals die in hun werk te maken hebben met vrouwelijke medewerkers/cliënten met autisme die werk zoeken of begeleiding nodig hebben op de werkvloer.

Voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NVvA die er 4 PE punten aan heeft toegekend. Wil je voor deze module graag accreditatiepunten ontvangen van de NVvA? Stuur dan uiterlijk 6 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon van deze module.

Ben je werkzaam als A&G of als A&O psycholoog en heb je interesse in deze module? Stuur dan minimaal 8 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon, zodat er accreditatie bij het NIP aangevraagd kan worden.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door

  • Paul Geijtenbeek, specialist in neurodiversiteit bij DUniek, heeft ruim 30 jaar ervaring met het expliciet coachen en trainen van hoogopgeleide mannen en vrouwen met o.a. autisme. Daarnaast werkt hij als mediator bij re-integratiegesprekken, waarbij de focus lag op het ondersteunen van individuen met autisme door middel van effectieve communicatie en bemiddelingsstrategieën.
  • Corine Sengers MA, was lange tijd werkzaam als docent in het mbo met specifieke klassen voor jongeren en jongvolwassenen met ASS. Daarnaast heeft ze veel ervaring in het begeleiden en coachen van jonge vrouwen met een specifieke leervraag op het gebied van opleiding en werk.
  • Patricia van Casteren, psycholoog Arbeid en Gezondheid werkzaam bij Telus Health. Patricia begeleidt zowel individuele patiënten als teams en organisaties en is gespecialiseerd in neurodiversiteit, vitaliteit en duurzame inzetbaarheid.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,3.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Depressie en werk

Datum: 27 sep '17

In het kort

Onderzoek wijst uit dat depressie de hoogste veroorzaker is van arbeidsverzuim. Werk je in de occupational health en heb je te maken met werknemers die uitvallen of dreigen uit te vallen door deze aandoening? Wil je leren hoe je de signalen herkent, beoordeelt en hoe je er over adviseert? Doe dan deze eendaagse module Depressie en werk.

Wat je leert

Leer werknemers adviseren over re-integratie en verwijzing

Je kunt deze module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Al jaren staat depressie in de top vijf van aandoeningen met de hoogste ziektelast. De aandoening zorgt voor hoge ziektekosten. Bovendien is het de hoogste veroorzaker van verzuim. Daarom liep tot en met 2017 het Nationaal Programma Preventie, waarin overheid, verzekeraars, zorgaanbieders en maatschappelijke partijen samenwerkten aan het verbeteren van ziektepreventie. En daarom heeft het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) begin 2017 een ‘deal’ getekend met 19 organisaties uit de preventieve en curatieve gezondheidszorg. Het doel: een afname van mensen met een depressie in 2030 met 30%. Om dat doel te behalen, is signalering, preventie en behandeling van depressies nodig. Deze dag brengt je de laatste visies op depressie en een evidence based aanpak bij re-integratie.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ben je op de hoogte van de meest recente richtlijnen en leidraden rond depressie en werk.
  • kun je depressieve klachten herkennen én ze onderscheiden van andere psychische problemen.
  • kun je adequaat advies geven over re-integratie en verwijzing van werknemers.

Docenten

Het onderwijs wordt verzorgd door:

  • Daphne Metsemakers is registerpsycholoog NIP Arbeid & Gezondheid en Arbeid & Organisatie en opleider/adviseur bij de NSPOH. Daphne werkt als zelfstandig psycholoog in haar eigen praktijk en als freelancer, waarbij ze zich vooral richt op arbeid gerelateerde mentale klachten. Hierbij werkt ze op individueel, team en organisatieniveau. Daphne heeft jarenlang in het hoger beroepsonderwijs gewerkt. Eerst als docent en trainer en later als manager.
    Nu werkt ze als opleider/adviseur bij de NSPOH, waarbij ze o.a. de postmasteropleiding psycholoog Arbeid & Gezondheid heeft opgezet en lesgeeft bij diverse opleidingen, waaronder de verzekeringsgeneeskunde en verpleegkundige opleidingen.
  • Martin Verkuil is sinds 1989 werkzaam als bedrijfsarts voor verschillende organisaties. Naast zijn werkzaamheden als bedrijfsarts, heeft Martin als keuringsarts, duikerarts, scheepvaartarts en forensisch geneeskundige gewerkt en is hij vakgroepleider keuringen en vaccinaties geweest. Hij verzorgt onderwijs aan artsen en coassistenten en verricht regelmatig second opinions.

Voor wie

Professionals in occupational health, die direct te maken hebben met werknemers met depressieve klachten.

Voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NvvA die er 4 PE punten aan heeft toegekend. Wil je voor deze module graag accreditatiepunten ontvangen van de NVvA? Stuur dan uiterlijk 6 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon van deze module.

Ben je werkzaam als A&G of als A&O psycholoog en heb je interesse in deze module? Stuur dan minimaal 8 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon, zodat er accreditatie bij het NIP aangevraagd kan worden.

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2022 kreeg deze module van de deelnemers een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

 

Werken met ADHD

Datum: 9 aug '17

In het kort

ADHD gaat niet over met het stijgen der jaren. De aandoening manifesteert zich op volwassen leeftijd op vrijwel dezelfde manier en met dezelfde kenmerken. In werksituaties kan dit leiden tot frequent en/of langdurig verzuim. Wil jij leren hoe je de symptomen herkent? Zodat je mensen met ADHD optimaal kunt begeleiden? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Je kunt de module volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Tijdens deze dag maak je kennis met Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) bij volwassenen. Deze aandoening zorgt voor hyperactiviteit en een gebrekkig concentratievermogen. Bij kinderen én bij volwassenen.

Je leert hoe de aandoening wordt gediagnosticeerd en welke medicatie een rol speelt bij de behandeling. We bespreken wat de (on)mogelijkheden zijn op de arbeidsmarkt. Welk werk past bij jouw cliënten? Hoe kan hun functioneren eventueel worden verbeterd? Hierbij leer je hoe je werkgever én werknemer optimaal adviseert en begeleidt.

De leerstof wordt behandeld in de vorm van een interactief college met discussies en uitwisseling van ervaringen. Als deelnemer kun je ook casussen en ervaringen uit je eigen praktijk inbrengen.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • heb je inzicht in de meest recente ontwikkelingen op het gebied van diagnostiek en behandeling van ADHD bij volwassenen.
  • ken je de mogelijkheden en beperkingen voor werk.
  • heb je tips ontvangen voor het re-integratie-traject van volwassenen met ADHD.

Docenten

Marjolein Tanke is al 17 jaar werkzaam in de specialistische Gezondheidszorg als psycholoog. Na haar studies aan de Universiteit van Utrecht en de Erasmus Universiteit, behaalde ze de titel ‘’Master of science’’. Haar specialisme is ADHD bij volwassenen, maar naast ADHD heeft ze ook ervaring met andere, veel voorkomende klachten zoals angst, burn-out, depressie en relatieproblematiek. Daarnaast is ze de afgelopen 7 jaar, naast haar werk als psycholoog, bezig geweest met de ontwikkeling van de zorg-app Superbrains; speciaal ontwikkeld voor mensen met ADHD of ADD. Deze app zet ze zelf ook in de praktijk in. Naast haar werk als psycholoog is ze ook bestuurslid van het ADHD Netwerk en docent o.a. bij PsyQ en bij ADHD Powerbank, een internationaal netwerk voor professionals ADHD.

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, jeugdartsen, A&O-deskundigen en andere arbodienstverleners of re-integratieprofessionals die mensen met ADHD begeleiden.

Ben je werkzaam als A&G of als A&O psycholoog en heb je interesse in deze module? Stuur dan minimaal 8 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon, zodat er accreditatie bij het NIP aangevraagd kan worden.

Toelatingseisen

Academisch werk- en denkniveau

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,7.

Uitspraak van een deelnemer aan een eerdere uitvoering van deze module:
“Top! ‘Live’ demonstratie van snel denken en praten. Heerlijk!”

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.

Autisme en werk

Datum: 9 aug '17

In het kort

Er is steeds meer bekend over autisme spectrum stoornissen (ASS). Ben jij arts of arbeidsdeskundige en wil je meer weten over autisme en werk? Zodat je op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen op het gebied van diagnostiek, belastbaarheid en behandeling? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

Diagnostiek, belastbaarheid en behandeling van autisme

Je kunt deze module ‘Autisme en werk’ volgen als bij- of nascholing. Tevens is hij incompany uit te voeren.

Tijdens deze eendaagse module staan autisme spectrumstoornissen (ASS) centraal. In de ochtend bespreekt docent Kathelijne Rammeloo wanneer je bij verzuim moet denken aan autisme als mogelijke onderliggende stoornis die de werkproblematiek kan verklaren. Er is aandacht voor de verschillen in presentatie van ASS tussen mannen en vrouwen. Ook gaan we in op de beperkingen van werkenden met autisme. Daarnaast wordt de DSM 5- diagnostiek en het neuropsychologisch onderzoek bij autisme belicht. Je leert welke specifieke voorwaarden in FML-termen je kunt aangeven ten aanzien van belastbaarheid en re-integratie. Hiermee kun je aanpassingen in taken, werkomgeving en werkplanning concreet en praktijkgericht formuleren in een re-integratie advies aan werkgever en werknemer.

In de middag behandelt docent Paul Geijtenbeek de cognitieve problemen die gepaard gaan met autisme. Een ervaringsdeskundige op het gebied van autisme en werk (bedrijfs- of verzekeringsarts) zal ingaan op de praktische omgang met werkenden waarbij een ASS wordt vermoed. Tot slot ga je aan de hand van casuïstiek aan de slag met het formuleren van begeleidingsadviezen.

We wisselen interactieve colleges, discussies en oefeningen met elkaar af. Samen met de inbreng van eigen casuïstiek zorgt deze opzet voor een maximaal leerrendement.

Na afloop van deze eendaagse module kun je:

  • toelichten bij welke signalen je moet denken aan ASS bij (frequent) verzuim of werkproblemen.
  • beschrijven hoe ASS wordt geclassificeerd volgens de DSM-5 diagnostiek.
  • de verschillen benoemen in presentatie van ASS tussen vrouwen en mannen.
  • benoemen welke specifieke voorwaarden in FML-termen je kunt aangeven ten aanzien van belastbaarheid en re-integratie.
  • verschijningsvormen en verklaringsmodellen bij mensen met autisme en mogelijke soorten begeleiding beschrijven.
  • autisme specifieke begeleidingsadviezen voor de werkvloer formuleren.
  • de casuïstiek benaderen vanuit een sociaal geneeskundig perspectief.

Docent

Het onderwijs wordt verzorgd door

  • Mw. G. (Geraldine) van der Bijl. Na een loopbaan als verzekeringsarts bij UWV is Geraldine per 1 september 2024 werkzaam als onafhankelijk deskundige bij expertisebureau WPEX.
  • Mr. P. (Paul) Geijtenbeek, specialist in neurodiversiteit bij D’Uniek, heeft ruim 30 jaar ervaring met het expliciet coachen en trainen van hoogopgeleide mannen en vrouwen met onder andere autisme. Daarnaast werkt hij als mediator bij re-integratiegesprekken, waarbij de focus ligt op het ondersteunen van individuen met autisme door middel van effectieve communicatie en bemiddelingsstrategieën.

Voor wie

Bedrijfsartsen, verzekeringsartsen, arbeidsdeskundigen en andere professionals die meer willen weten over autisme en werk. Voor arbeidsdeskundigen is deze module opgenomen in het overzicht met geaccrediteerde activiteiten van de NvvA die er 4 PE punten aan heeft toegekend. Wil je voor deze module graag accreditatiepunten ontvangen van de NVvA? Stuur dan uiterlijk 6 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon van deze module.

Ben je werkzaam als A&G of als A&O psycholoog en heb je interesse in deze module? Stuur dan minimaal 8 weken voor aanvang van de module een mail naar de contactpersoon, zodat er accreditatie bij het NIP aangevraagd kan worden.

Toelatingseisen

Hbo werk- en denkniveau

Ervaringen

Score in eerdere evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers deze module met een 8,2.

Praktische informatie

Mocht je accrediterende instelling er niet tussen staan en wil je wel graag punten voor jouw specialisme, neem dan minstens 6 weken voor de startdatum contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.