030 810 05 00

Of stuur ons een e-mail

Menu

(Hoog)begaafdheid: herkennen en uitvragen in de spreekkamer Print

In het kort

Wanneer (hoog)begaafdheid niet wordt herkend en erkend, kan dit grote gevolgen hebben voor de ontwikkeling van het kind. Ben jij jeugdarts of jeugdverpleegkundige? En wil jij meer weten over wat (hoog)begaafdheid precies is en hoe je het herkent in de spreekkamer? Doe dan deze eendaagse module.

Wat je leert

(Hoog)begaafdheid, een gift of een last?

We weten al lange tijd dat (hoog)begaafheid bestaat, maar het werd vooral gezien als iets positiefs: de leerling kan extra uitdaging aan en volgt graag nog een extra vak ter verdieping. Echter, (hoog)begaafdheid kan ook een heel ander beeld geven, welke nog niet algemeen bekend is en vaak leidt tot een misdiagnose. Dit kan ernstige gevolgen hebben voor de ontwikkeling van de jeugdige. Het is daarom belangrijk dat (hoog)begaafdheid herkend en erkend wordt.

In deze module leer je wat (hoog)begaafdheid is, waarom jongeren hierdoor kunnen vast lopen en welk gedrag hier een uiting van kan zijn. Ook leer je hoe je (hoog)begaafdheid kunt meenemen in je afwegingen en hoe je hier in je advisering bij kunt aansluiten. Welke rol heeft de omgeving en wat is daarin (niet) helpend?

Aan de hand van theoretische modellen, rollenspellen en casuïstiek leer je hoe je niet-onderkende (hoog)begaafdheid herkent, hoe je dit uitvraagt in de spreekkamer en welke vervolgstappen je dan kunt nemen.

Na afloop van deze eendaagse module

  • kun je aan de hand van de welbevinden-theorie en positieve gezondheid beschrijven wat (hoog)begaafdheid is.
  • herken je de meest voorkomende signalen van (hoog)begaafdheid.
  • kun je de helpende en belemmerende factoren van (hoog)begaafdheid beschrijven.
  • kun je beschrijven hoe je (hoog)begaafdheid uitvraagt in de spreekkamer.

Docenten

Karin van Amelsvoort en Jeroen Ward van Stichting Feniks Ontwikkelingsbegeleiding. Deze jeugdzorgorganisatie biedt dagbesteding, begeleiding en behandeling op het snijvlak van zorg en onderwijs en is gespecialiseerd in de begeleiding van (hoog)begaafde jongeren die vastlopen in het onderwijs.

Voor wie

Voor jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen, verpleegkundig specialisten die meer willen weten over hoogbegaafdheid.

Ben je verpleegkundig specialist?

Voor deze scholing vragen wij niet standaard een accreditatie aan bij het Verpleegkundig Specialisten Register (VSR). Ben je verpleegkundig specialist en doe je mee met deze module? Neem dan minstens 6 weken voor de start van de module hierover contact met ons op.

Ervaringen

Score in evaluatie: in 2023 waardeerden deelnemers een eerdere uitvoering van deze module met een 8,0.

Rooster

Datum Starttijd Eindtijd Onderwerp Locatie

Incompany

Het kan zijn dat je een volledige afdeling wilt laten bijscholen. Of je wilt heel specifieke vaardigheden aanleren. In die gevallen biedt incompany onderwijs uitkomst. Lees verder over onze scholing op maat.